Jag är ingen hejare på detta, men det finns en drös olika "Spoofprogram". Det är program som utnyttjar det faktum att en massa "låsta" sidor (betalsidor, passwordskyddade sidor etc) använder referenssidor (dvs den som har fårr komma in på sidan X skall även få komma in på sidan Y. X är då referenssida till Y). Med spoofprogrammet kan du chansa och skriva in en vanlig URL till sidan Y och sedan en referensadress (X) som du tror kanske ger tillåtelse att se Y. Om det funkar så kommer du in på sidan. Typexempel är alla "billingsidor", där du kan lösa ett medlemskap för att sedan få tillgång till en massa olika tjänster på andra sidor. Då tar man reda på vilket billingsystem sidan man vill in på använder och anger sedan billingsystemets sida som referens. Ibland funkar det och ibland inte. Nu har jag förstått att många använder någon av googels funktioner för att lista ut vilka referenser som kan användas till vilka URLer (eller bara för att hitta exakt rätt URL), jag har bara inte fattat hur de gör. Någon som vet?
(Jag är medveten om om att detta kanske är rörigt, men jag är ingen big bad hacker, utan en vanlig hobbyfipplare som tycker det är kul att lära mig saker och framför allt att komma åt saker gratis som nåt svin försöker lura mej på pengar för...)