2009-08-23, 06:12
Hej!
Har länge varit sugen på att installera Windows 7, så jag bestämde mig igår kväll för att köra en dual boot. Har Windows Vista Home Premium. Har tidigare skapat ett dual boot-system med Ubuntu, så jag vet hur man går tillväga. Jag ska nu här nedan gå igenom steg för steg vad jag gjorde och vad som hände:
Är så frustrerande sådant här. Att det alltid ska krångla. Har försökt med att plugga ur alla externa enheter, men det har inte löst problemet. Har googlat och läst en del om andra som har liknande problem och förstått att det är den gömda recovery-partitionen som busar. Men skulle raderandet av den partitionen även bota bootloadern? Kan ju som sagt inte välja Vista eller W7. Hade bootloader-problem i samband med Linux-dualbootinstallationen och det löstes ju snabbt och smidigt, men jag vet inte om det skulle hjälpa i det här fallet. För nu verkar det som att både bootloadern saknas och Vista därmed autobootas, samt att den försöker återställa sig. Annars brukar det ju vara att man får välja att starta Windows normalt eller återställa. Men inte heller det kan jag göra.
Någon som har en lösning?
Har länge varit sugen på att installera Windows 7, så jag bestämde mig igår kväll för att köra en dual boot. Har Windows Vista Home Premium. Har tidigare skapat ett dual boot-system med Ubuntu, så jag vet hur man går tillväga. Jag ska nu här nedan gå igenom steg för steg vad jag gjorde och vad som hände:
- Jag började med att partitionera disk C: med hjälp av EASUS Partition Manager, vilket gick utan problem.
- Laddade över installationsfilerna på min minnsepinne och körde igång. Windows Ultimate 7 32-bit förövrigt.
- Själva installationsprocessen gick galant. Datorn startar om och jag kommer till boot loadern. Väljer Windows 7 och jag börjar fylla i information som användarnamn och lösenord, val av trådlöst nätverk och datornamn innan jag kommer igång.
- När jag har gjort allt detta och ska trycka på Finish (eller vad det var) så möts jag av en ruta med texten:
"There's no disk in the drive. Please insert a disk into drive: Device\Harddisk2\DR2."
(Detta kan även ha varit vid något annat tillfälle efter installationen. Kom inte riktigt ihåg)
- Har kan jag göra följande val; 'Try again', 'Abort', 'Continue'. Jag klickar på 'Try again', varpå rutan försvinner och jag möts av ett vackert 'Welcome' - följt av textraden: 'Shutting down'. Inte så konstigt att datorn startar om igen, tänker jag och låter den göra det. Det är här det börjar gå galet.
- För det första kommer inte bootloadern upp. Jag får alltså inte möjligheten att välja mellan att starta W7 eller Vista.
- Istället kommer det upp en svart ruta med en tråkig BIOS-liknande progress bar med lika tråkig, grå text som lyder: "Loading Windows files...", vilket är samma ruta som visas när man bootar upp från USB-minnet.
- Efter att den laddat färdigt kommer Vistas bootscreen upp.
- Sedan möts jag av en grå Vista-design som bakgrund med Vistas "timglas", ni vet, som börjar snurra.
- Och så attackeras jag av en våldsamt stor felruta som till 98% fyller hela skärmen med vitt med STORA röda bokstäver som bildar ordet: 'ERROR'. Högst upp i den blåa listen står det: "Can not open file C:\RECOVERY.DAT"
- Hårddisken slutar jobba och jag kan inte göra någonting. Så jag tvångsavslutar och startar datorn igen. Gång på gång händer samma sak.
- Så jag bootar från USB-minnet och kommer till alternativet 'Repair computer', vilket jag väljer.
- Både Vista och W7 kommer upp i en lista. Jag börjar med W7.
- Klickar på Startup Repair, men inga fel hittas. Det enda vettiga alternativ som finns kvar är Check Memory (eller nåt sånt), vilket startar om datorn för att sedan kolla efter fel i minnet.
- Datorn startas om, men samma procedur upprepas igen. Inget nytt händer, ingen ny BIOS-ruta eller nåt. Så jag startar om och går tillbaka till reparationsmenyn i installationsprogrammet.
- Den här gången väljer jag Vista och klickar på 'Startup repair'.
- Programmet söker efter fel, och jag vet inte riktigt om den hittar något, men det säger i alla fall att: "Startup Repair cannot repair this computer automatically".
- I en ruta jag klickar upp som heter 'Diagnosis and repair details...' får jag följande information:
"Root cause found:
The operating system version is incompatible with Startup Repair"
- I en annan ruta som ger mig en detaljerad testrapport, och som kanske kan vara till nytta in solving this problem, stod det:
Kod:Problem singature: Problem Event Name: StartupRepairOffline Problem Signature 01: 6.0.6001.18000 Problem Signature 02: 6.1.7600.16385 Problem Signature 03: unknown Problem Signature 04: 423 Problem Signature 05: ExternalMedia Problem Signature 06: 1 Problem Signature 07: OsVersionMismatch OSVersion: 6.1.7600.2.0.0.256.1 LocaleID:1033
Är så frustrerande sådant här. Att det alltid ska krångla. Har försökt med att plugga ur alla externa enheter, men det har inte löst problemet. Har googlat och läst en del om andra som har liknande problem och förstått att det är den gömda recovery-partitionen som busar. Men skulle raderandet av den partitionen även bota bootloadern? Kan ju som sagt inte välja Vista eller W7. Hade bootloader-problem i samband med Linux-dualbootinstallationen och det löstes ju snabbt och smidigt, men jag vet inte om det skulle hjälpa i det här fallet. För nu verkar det som att både bootloadern saknas och Vista därmed autobootas, samt att den försöker återställa sig. Annars brukar det ju vara att man får välja att starta Windows normalt eller återställa. Men inte heller det kan jag göra.
Någon som har en lösning?
System specs:
Laptop: ASUS X50RL AP379C
CPU: Intel Pentium Dual Core T2390, 1.86 GHz
RAM: 2 GB DDR2 SDRAM
HDD: 160 GB, Serial ATA-150, 5400 rpm
Senast redigerad av Kinor 2009-08-23 kl. 06:22.
Senast redigerad av Kinor 2009-08-23 kl. 06:22.