• 1
  • 2
2009-08-22, 22:23
Medlem
Tjo alla!

Jag har länge velat börja kampsporta, dels för att det verkar vara en sjukt kul och fysiskt givande träningsform, och dels för att det kan uppkomma situationer då kunnandet av ett par schyssta kombinationer kan komma väl till användning ( Läs: självförsvar).

Kruxet i det hela är att jag av medicinska skäl inte får sparra, detta är helt uteslutet. Det är så känsligt att tillome fotboll är alldeles för "farligt" för mig att utöva.

Finns det överhuvudtaget någon kampsport där jag fortfarande kan uppnå mina mål med träningen, schysst fysisk, förmåga att försvara mig själv, samt att ha grymt kul, eller är det bara att glömma dehär?

Tackar på förhand för svar,

Jesper
Senast redigerad av JeppeJeppa 2009-08-22 kl. 22:29.
Citera
2009-08-22, 22:35
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeJeppa
Tjo alla!

Jag har länge velat börja kampsporta, dels för att det verkar vara en sjukt kul och fysiskt givande träningsform, och dels för att det kan uppkomma situationer då kunnandet av ett par schyssta kombinationer kan komma väl till användning ( Läs: självförsvar).

Kruxet i det hela är att jag av medicinska skäl inte får sparra, detta är helt uteslutet. Det är så känsligt att tillome fotboll är alldeles för "farligt" för mig att utöva.

Finns det överhuvudtaget någon kampsport där jag fortfarande kan uppnå mina mål med träningen, schysst fysisk, förmåga att försvara mig själv, samt att ha grymt kul, eller är det bara att glömma dehär?

Jesper

Du kan ju gå i stort sett (sär skrivning?) vilken kampsport du vill, dock undvika all form av sparring och enbart köra mitsar osv. Min första spontana tanke då du säger självförsvar är att du är lite mer intresserad av biten med grepp och så?

Det kan ju bli väldigt svårt då du som du skriver ska undvika sparring. Men annars ser jag verkligen inga hinder som står i vägen för att köra nästan valfri kampsport.
Lycka till, alltid kul med intresse av en sådan sjyst sport=)
Citera
2009-08-22, 22:48
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Tjo alla!

Jesper

Nu vet jag inte vad du lider av men grappling borde väl gå om du har full rörlighet i musklerna (eller iallafall inte helt åt helvete) och någorlunda styrka. BJJ är väl det populäraste just nu där.

Vet inte om du inte vill outa dig men vad du exakt lider av skulle faktiskt underlätta för att kunna ge tips, eller iallafall vad du inte kan göra och kan göra, kan du ta en smäll? är det nåt fel på dina leder?? har du svag benstomme?? m.m
Citera
2009-08-22, 23:08
Medlem
Tack för två snabba svar!

Jag har en hjärtklaffprotes inopererad, och äter därför blodförtunnande medicin (Waran). Förutom detta är jag ung och kry ( 18år) förhållandevis "gymtränad" och utan problem med rörlighet i leder osv.

Förhållningsreglerna jag har fått från mina läkare är att undvika "kontaktsporter", jag får inte ta emot slag helt enkelt.

Grappling verkar ju vara ett sundare val, men jag vill även lära mig att slåss stående, dock kan jag ju inte sparra i t.ex. Muay Thai.

Jag är mest orolig för att jag inte får samma träning som om jag kunde sparra, då jag vet att detta är väldigt fysiskt krävande. Blir man stark och effektiv på självförsvar utan sparringen? Känns inte som att träning på mitsar skulle hjälpa mig särskilt mycket i ett självförsvarsscenario?

Går detta överhuvudtaget att uppnå utan sparring?

Tack,

Jesper
Senast redigerad av JeppeJeppa 2009-08-22 kl. 23:35.
Citera
2009-08-23, 00:16
Medlem
Absalons avatar
En kampsport jag direkt tänker på är Wing Tsun, där tränar man mycket utan sparring. Vissa kanske inte kallar det kampsport eftersom man inte tävlar i det, så på det viset slipper du kontakt.
Läs lite mer här och kolla runt på sidan för att se om det passar dig: http://www.wing-tsun.se/wingtsun.htm
Citera
2009-08-23, 02:25
Medlem
Eller så mma? På klubben jag går så måste man inte sparras om man inte vill. Har dock inte sett någon som inte gör det.
Citera
2009-08-23, 10:48
Medlem
Leavemealones avatar
Får du inte ta emot slag känns det som att du inte ska hålla på med kampsport, även dom kampsporter som är anpassade för självförsvar innehåller en del smällar. Jag testade på Jujutsu Kai ett tag och till och med där så fick man ta några smällar pga av missade markeringar och en del kast (ett kast kan ta ganska hårt om man klantar dämpningen) Det var i min mening i mjukaste laget ändå. Därför ska jag nu byta, det blir som inte kul om man inte får ta i lite åtminstone. Så ifall du nu skulle lyckas hitta en kampsport du skulle kunna utöva tror jag ändå inte den kommer ge alltför mycket eller vara i närheten av så rolig som någon med lite kontakt.

Föresten, kan du bli kastad? Kan du rulla runt på en matta och brottas? Ungefär var går gränsen för dig? Kan du rulla runt på en matta kanske du kan träna kosen Judo eller BJJ och bara köra newaza.
Citera
2009-08-23, 12:23
Medlem
Tack för alla tips och råd!

Det jag har fått höra är att det är specifikt huvudet och torson som ska undvika "kontakt". Diverse arm - och benlås borde därför vara "säkra" att utföra, till viss del även lättare kast, om man vågar chansa lite

Det verkar som någon typ av grappling skulle passa mig bäst, är det BJJ som gäller då ?

Jesper
Citera
2009-08-23, 12:27
Medlem
klasklätters avatar
Har tyvärr inget råd ang val av kampsport, men jag skulle aldrig våga chansa och träna en kampsport där det är mycket snabba rörelser osv (det är det även om man inte sparrar) om jag hade en hjärtsklaffsprotes inopererad.

edit: lycka till hursomhelst och ta det väldigt lungt!
Citera
2009-08-23, 12:36
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Tack för alla tips och råd!

Det jag har fått höra är att det är specifikt huvudet och torson som ska undvika "kontakt". Diverse arm - och benlås borde därför vara "säkra" att utföra, till viss del även lättare kast, om man vågar chansa lite

Det verkar som någon typ av grappling skulle passa mig bäst, är det BJJ som gäller då ?

Jesper
Kanske skall tala igenom det med din läkare, vore tråkigt för den som tränar med dig om h*n råkar göra något som får allvarliga konsekvenser?
Citera
2009-08-23, 14:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tjo alla!

Jesper

Kul tråd...

Jag vill börja med kampsport men får inte sparra...

"Jag vill gärna träna löpning med har problem med fötterna så jag får inte springa"

"Jag vill gärna syssla med bågskytte men har bara ledsyn"

"Jag vill gärna börja med simträning men jag är rädd för vatten och tål inte klor"

Och så vidare...

Citera
2009-08-23, 14:56
Medlem
Chokemeisters avatar
kör stenhårt på bjj/sw!
det är dumt att riskera livet bara för att man vill köra slag & spark-sparring.
Var glad att du iaf kan grappla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in