2009-08-22, 20:52
Medlem
tillerans avatar
c:\F46837~1\update\update.exe någon som vet vad det här är? har sökt på internet men hittar inget om detta programet. Är det malware?
Citera
2009-08-22, 21:21
Medlem
raggarsvins avatar
seriöst, har du sökt säger du? googlade på update.exe och fick upp detta.
Citat:
update.exe is a process belonging to the Spyware Doctor Internet Security Product which protects your computer against Internet-bound threats such as spyware and trojans which can be distributed through e-mail or attack directly to the computer allowing unauthorized access to your computer. This program is important for the stable and secure running of your computer and should not be terminated.
http://www.liutilities.com/products/...ibrary/update/
Citera
2009-08-22, 21:30
Medlem
927s avatar
det finns en massa update.exe men om du kollar egenskaper för filer osv så kommer du nog fram till vilket företag det gäller
Citera
2009-08-22, 22:17
Medlem
tillerans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
seriöst, har du sökt säger du? googlade på update.exe och fick upp detta.

http://www.liutilities.com/products/...ibrary/update/
Jag har sökt på update.exe och fick upp samma info som du. JAG HAR ALDRIG haft spywaredoctor installerat på min dator... jag fick däremot ingen information när jag sökte på hella infon d.v.s c:\f(blablabla)update.exe
Citera
2009-08-22, 22:39
Medlem
gadzooxs avatar
c:\F46837~1 ser ut som en temporär mapp med slumpat namn, du lär inte hitta mycket om du googlar på det. Update.exe kan vara precis vad som helst, lite för generellt namn för att kunna dra några slutsatser. Enda chansen att komma på vad det är, är nog som sagt att kolla egenskaperna på filen eller försöka gräva fram några vettiga strängar ur den. Eller kolla om någon annan fil i samma katalog kan ge en ledtråd...

Med största sannolikhet är det nog bara en vanlig temporär fil som någon uppdatering/patch/hotfix skapat under installationsprocessen, alternativt så är det malware. Oavsett vilket så är sökvägen så ful att det nog är helt safe att ta bort den. Slå mig inte om något skiter sig, men jag känner mig ganska säker på min sak
Citera
2009-08-22, 23:21
Medlem
Dra upp filen på t.ex virustotal.com och kolla vad det blir för svar
Citera
2009-08-23, 13:23
Medlem
tillerans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
c:\F46837~1 ser ut som en temporär mapp med slumpat namn, du lär inte hitta mycket om du googlar på det. Update.exe kan vara precis vad som helst, lite för generellt namn för att kunna dra några slutsatser. Enda chansen att komma på vad det är, är nog som sagt att kolla egenskaperna på filen eller försöka gräva fram några vettiga strängar ur den. Eller kolla om någon annan fil i samma katalog kan ge en ledtråd...

Med största sannolikhet är det nog bara en vanlig temporär fil som någon uppdatering/patch/hotfix skapat under installationsprocessen, alternativt så är det malware. Oavsett vilket så är sökvägen så ful att det nog är helt safe att ta bort den. Slå mig inte om något skiter sig, men jag känner mig ganska säker på min sak

söker efter filen och får fram ett meddelande att jag refererar till en plats som inte är tillgänglig.. Har precis sökt igenom hela C: med F-secure och den har inte gett några som helst utslag. Förmodar alltså att det inte är malware.
Citera
2009-08-23, 13:38
Medlem
antonstds avatar
Ladda upp filen på www.novirusthanks.com och scanna filen där och kolla om det är något virus.
Citera
2009-08-23, 13:44
Medlem
tillerans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonstd
Ladda upp filen på www.novirusthanks.com och scanna filen där och kolla om det är något virus.

har redan försökt antigen står det filen finns inte eller sökvägen finns inte..
Citera
2009-08-24, 09:58
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilleran
c:\F46837~1\update\update.exe någon som vet vad det här är? har sökt på internet men hittar inget om detta programet. Är det malware?

Det hör troligtvis till en av Windows alla säkerhetsuppdateringar..

Sök upp filen via utforskaren och genom högerklick / egenskaper kontrollera om det är en Microsoft-fil!
Citera
2009-08-24, 10:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Win -> Support

//Mod
Citera
2009-08-24, 16:49
Medlem
tillerans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det hör troligtvis till en av Windows alla säkerhetsuppdateringar..

Sök upp filen via utforskaren och genom högerklick / egenskaper kontrollera om det är en Microsoft-fil!

Har sökt efter alla filer med update.exe som en del av namnet, har sökt igenom alla förutom systemfilerna efter malware, alla är gröna. Jag kunde inte hitta c:\F46837~1\update\update.exe.. Men förmodar helt enkelt att programmet inte finns på datorn längre och då jag blockat dess internetanslutning med hjälp av F-secure Programkontroll (där jag även för första såg detta program) förmodar jag att mitt problem är löst? thx för all hjälp jag fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in