2009-08-22, 17:54
Medlem
Darsans avatar
Hej. Har sökt och sökt men jag hittar inte någon annan som haft likadant problem.

Datorn fungerade felfritt en kväll, jag stängde av och gick och la mig. När jag sen skulle starta datorn ett par dagar senare så ville den inte.
När jag trycker på knappen snurrar fläktarna igång, det där karakteristiska pipet ljuder och jag ser moderkortets bootscreen ("press del to enter setup" osv). När den sen försvinner och skärmen blir svart, dyker det upp ett litet vågrätt blinkande streck (en underline: _ ) i vänstra hörnet.
Det brukar det göra i vanliga fall också, men det försvinner ganska omgående och jag ska då komma till windows bootscreen. Så är inte fallet nu, utan strecket fortsätter blinka. Ibland hoppar den ner en rad eller två också, men det bara fortsätter blinka.

En annan märklig sak är att när jag sen stänger av datorn (med ett snabbt tryck på startknappen, behöver inte hålla in den som i vanliga fall) så fortsätter min razor-mus att lysa.

Har plockat ut minnena och provat dom ett och ett men det hjälper inte.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2009-08-23, 13:21
Medlem
Darsans avatar
bumpar den här lite:

Det bör väl inte vara hårddisken som inte fungerar, för då står det väl "boot disc error" eller nåt dylikt. Jag har ju inget att gå på, då jag inte får fram några felmeddelanden.

Hjälp!
Citera
2009-08-23, 13:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
Fungerar inte felsäkert läge heller? F8 Om så gör en systemåterställning till ett datum innan problemet började.
Citera
2009-08-23, 13:41
Medlem
Darsans avatar
ahah, problem solved! Var in i bios och rotade lite och såg att jag bara hade _en_ hårddisk, och det var inte min master som syntes. In i lådan och kontrollerade kablarna, såg inget onormalt men när jag petade lite på strömmen till hårddisken så rörde den på sig: den satt en mikrometer utanför. Nu fungerar det igen!

Tack för visat intresse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in