2009-08-22, 15:04
Medlem
Har haft problem med min stationära ett tag nu, det började med att CPUn vägrade köra på full multipel (q6600), den körde bara på 6x istället för 9x med stock settings på, och försökte man ändra, även till de inställningar den körde med så vägrade den boota. Sen började den stänga av sig lite då och då, både under/utan load. Den stängde av sig och man fick dra ut elen för att sedan starta om så, då startade den "normalt" om man bortser från problemet med processorn.

Senare började även grafikkortet att varva upp till 100% på fläkten och ge den röda värmelampan (sitter LED på grafikkortet) samtidigt som datorn låste sig.

Dödsstöten kom när datorn stod och idlade i windows, jag lämnade rummet en kort stund och när jag kom tillbaka hade den stängt av sig. När jag sedan försökte starta datorn igen så varvade fläktarna upp i en halv sekund och alla status LEDer lös till, sedan slocknade och där stannar det. Får alltså ingen post screen.

Har testat med annat grafikkort och annat RAM utan resultat så dem delarna verkar ok, samt att hårddisken fungerar i annan dator. Det jag undrar är alltså vad som är den mest sannolika felkällan.

Sakerna som sitter i datorn är:

GIGABYTE GA-P35-DS3L S-775 ATX
Intel C2Q6600
Corsair Dominator PC-8500 4gb
ATI HD4870 512mb
Citera
2009-08-23, 01:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Förmodligen är problemet det du inte listade upp bland hårdvaran, dvs ditt nätaggregat.
Citera
2009-08-23, 03:05
Bannlyst
mm låter som att nätagget har gett upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här