2009-08-22, 05:01
Medlem
som jag skrev i min tidigare tråd så har mina cdroms (2st) slutat fungera efter att jag installerat windows 7.

jag har nu bestämt mig för att gå tillbaka till windows xp sp3 men eftersom cdrom inte funkar så mountar jag .iso fil med windows xp, dock så är knappen för installera windows grå dvs man kan inte klicka på den (antagligen för windows 7 är ett senare windows?), och när jag bootar med en fysisk xp skiva i cdromen så hittar den inte skivan (den hittar inga skivor alls).

hur ska jag kunna installera windows xp med hjälp av iso fil inne i windows 7? tex finns det något sätt att omkring gå att installen blockas eller annars tvinga installen? behöver verkligen hjälp för jag kan inte ta mig ut detta problem med mina egna kunskaper.
Citera
2009-08-22, 05:10
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzurk
som jag skrev i min tidigare tråd så har mina cdroms (2st) slutat fungera efter att jag installerat windows 7.

jag har nu bestämt mig för att gå tillbaka till windows xp sp3 men eftersom cdrom inte funkar så mountar jag .iso fil med windows xp, dock så är knappen för installera windows grå dvs man kan inte klicka på den (antagligen för windows 7 är ett senare windows?), och när jag bootar med en fysisk xp skiva i cdromen så hittar den inte skivan (den hittar inga skivor alls).

hur ska jag kunna installera windows xp med hjälp av iso fil inne i windows 7? tex finns det något sätt att omkring gå att installen blockas eller annars tvinga installen? behöver verkligen hjälp för jag kan inte ta mig ut detta problem med mina egna kunskaper.

De ska finnas nedgraderingsrätt i windows 7. Men jag vet inte till vilken xp det gäller.
Ett alternativ om din cd inte ens startar i bios? låter knas. Så kan du ju alltid installera xp ifrån en flashdisk
Citera
2009-08-22, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosam
De ska finnas nedgraderingsrätt i windows 7. Men jag vet inte till vilken xp det gäller.
Ett alternativ om din cd inte ens startar i bios? låter knas. Så kan du ju alltid installera xp ifrån en flashdisk

tack för det snabba svaret, ska pilla lite och försöka installera igenom en flashdisk, jag återkommer med resultat. tack som fan!
Citera
2009-08-22, 05:33
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzurk
tack för det snabba svaret, ska pilla lite och försöka installera igenom en flashdisk, jag återkommer med resultat. tack som fan!

Du tjänar nog lite tid genom att läsa hur man gör på något forum eller guide. Det är inte bara att kopiera filerna o köra, utan du måste göra lite grejjer först.

läs här

http://www.eeeguides.com/2007/11/ins...usb-thumb.html

den guiden hjälpte mig förut
Citera
2009-08-22, 05:33
Medlem
storm72s avatar
Men om du inte har tillgång till CD/DVD spelaren vid boot så kan de ju inte ha med Windows 7 att göra.
Citera
2009-08-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Men om du inte har tillgång till CD/DVD spelaren vid boot så kan de ju inte ha med Windows 7 att göra.

ja det borde ju vara så, men med tanke på att båda cdrom spelarna fungerade perfekt och direkt efter jag installerade windows 7 så slutade dom funka, även i boot, men om det bara var problem med OS så borde de ju funka vid boot? ska koppla in en tredje cdrom och testa imorgon för att vara säker.
Citera
2009-08-22, 05:52
Medlem
dobbelinas avatar
Du måste gå in i bios och sätta CD först i bootordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in