2009-08-21, 20:46
Medlem
Zaxxons avatar
"However" är nästintill missbrukat både i kurslitteratur och artiklar. Skall inte säga att jag själv är bättre då jag nyttjat det väldigt ofta. Antar detta lett till att jag numera ofta börjar meningar på svenska med "Men,..." En olat jag försöker eliminera.

Vilka andra ord har vi som är typiska i sammanhang med matematik eller fysik?
  • Since. Iofs ett ord som kan vara svårt att ersätta.
  • Yields. Adams "Calculus" körde väl med detta ord på var och varannan sida, om jag minns rätt.

Får jag tänka ett tag till ramlar nog fler ut, men (however ), under tiden kan ni lägga fram era synpunkter i dennaa tvärvetenskapliga studie.
Senast redigerad av Zaxxon 2009-08-21 kl. 20:51.
Citera
2009-08-21, 21:01
Medlem
the_mountains avatar
Jag vet inte om det faktiskt är ett vanligt ord, men om jag skulle skriva en artikel skulle ungefär varannan mening innehålla ordet "ty".
Citera
2009-08-21, 22:12
Medlem
evolutes avatar
Hence är ett ord vars överrepresentation inom fysik- och matematiktexter är riktigt grov. Även therefore, thus och gives kvalar in.
Citera
2009-08-21, 22:50
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mountain
Jag vet inte om det faktiskt är ett vanligt ord, men om jag skulle skriva en artikel skulle ungefär varannan mening innehålla ordet "ty".
Japp. "Ty" eller "eftersom", bara att vraka och välja. HOWEVER, choose wisely!

Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Hence är ett ord vars överrepresentation inom fysik- och matematiktexter är riktigt grov. Även therefore, thus och gives kvalar in.
Javisst. Hence since ...; since ... hence... På svenska liknar väl detta något i stil med "ju - desto"-uttryck, fastän det inte är en precis översättning.

Fyller på med "clearly."

Summering:
However
Since - ty
Hence
Therefor
Thus
gives
clearly
Senast redigerad av Zaxxon 2009-08-21 kl. 23:07.
Citera
2009-08-22, 00:15
Medlem
Skulleviljavetas avatar
"Clearly" eller "obviously" kan vara riktigt irriterande när man inte själv ser slutledningen som tydligen ska vara så självklar.

"Since" är väl snarare "eftersom" än "ty". "However" översätts med "emellertid".

Andra:

For
Let
See
Given
Senast redigerad av Skulleviljaveta 2009-08-22 kl. 00:20.
Citera
2009-08-22, 00:38
Medlem
Kurrets avatar
Implies
contradicts
Citera
2009-08-22, 01:51
Medlem
Offsures avatar
Vi!

Vi gör si, vi gör så. Varför kan författarna inte skriva "man" eller "jag" i stället? Jag irriterar mig på det.
Citera
2009-08-22, 01:58
Medlem
Krafses avatar
Att ingen nämnt DOCK!?!

Det är ett fint ord men jag tycker det ska användas sparsamt.

Citera
2009-08-22, 02:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Vi!

Vi gör si, vi gör så. Varför kan författarna inte skriva "man" eller "jag" i stället? Jag irriterar mig på det.

I populärvetenskap ( 'anglosaxisk') stöter jag nästan aldrig på det. Desto vanligare bland t ex franska intellektuella.

Det här tyckte jag var en sällsynt ärlig inledning av ett stycke:

"It is important for me that, as I point out in the next section, the ...."
( Julian Barbour, som skriver väldigt tydligt och logiskt )
Citera
2009-08-22, 11:25
Medlem
Enstaka ord:

medför , således , alltså

Uttryck:

för varje , det existerar , går mot
Citera
2009-08-22, 12:21
Medlem
Kak-Hazhars avatar
hence, whence, thus, but, proven,

således,ty,därför,varför,men, bevisas,det som skulle ,
Citera
2009-08-22, 14:15
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
"However" är nästintill missbrukat både i kurslitteratur och artiklar. Skall inte säga att jag själv är bättre då jag nyttjat det väldigt ofta. Antar detta lett till att jag numera ofta börjar meningar på svenska med "Men,..." En olat jag försöker eliminera.

Vilka andra ord har vi som är typiska i sammanhang med matematik eller fysik?
  • Since. Iofs ett ord som kan vara svårt att ersätta.
  • Yields. Adams "Calculus" körde väl med detta ord på var och varannan sida, om jag minns rätt.

Får jag tänka ett tag till ramlar nog fler ut, men (however ), under tiden kan ni lägga fram era synpunkter i dennaa tvärvetenskapliga studie.

Jag reflekterade över sådana ord när jag var student och nu när jag skriver egna forskningsartiklar så är det en orgie i however, therefore, consequently, accordingly, additionally, in addition, etc.

Sådana där ord är perfekta för att låta bildad och stolpa upp tankegången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in