"However" är nästintill missbrukat både i kurslitteratur och artiklar. Skall inte säga att jag själv är bättre då jag nyttjat det väldigt ofta. Antar detta lett till att jag numera ofta börjar meningar på svenska med "Men,..." En olat jag försöker eliminera.
Vilka andra ord har vi som är typiska i sammanhang med matematik eller fysik?
Since. Iofs ett ord som kan vara svårt att ersätta.
Yields. Adams "Calculus" körde väl med detta ord på var och varannan sida, om jag minns rätt.
Får jag tänka ett tag till ramlar nog fler ut, men (however ), under tiden kan ni lägga fram era synpunkter i dennaa tvärvetenskapliga studie.
Senast redigerad av Zaxxon 2009-08-21 kl. 20:51.
Jag vet inte om det faktiskt är ett vanligt ord, men om jag skulle skriva en artikel skulle ungefär varannan mening innehålla ordet "ty".
Japp. "Ty" eller "eftersom", bara att vraka och välja. HOWEVER, choose wisely!
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Hence är ett ord vars överrepresentation inom fysik- och matematiktexter är riktigt grov. Även therefore, thus och gives kvalar in.
Javisst. Hence since ...; since ... hence... På svenska liknar väl detta något i stil med "ju - desto"-uttryck, fastän det inte är en precis översättning.
Fyller på med "clearly."
Summering:
However
Since - ty
Hence
Therefor
Thus
gives
clearly
Senast redigerad av Zaxxon 2009-08-21 kl. 23:07.
"However" är nästintill missbrukat både i kurslitteratur och artiklar. Skall inte säga att jag själv är bättre då jag nyttjat det väldigt ofta. Antar detta lett till att jag numera ofta börjar meningar på svenska med "Men,..." En olat jag försöker eliminera.
Vilka andra ord har vi som är typiska i sammanhang med matematik eller fysik?
Since. Iofs ett ord som kan vara svårt att ersätta.
Yields. Adams "Calculus" körde väl med detta ord på var och varannan sida, om jag minns rätt.
Får jag tänka ett tag till ramlar nog fler ut, men (however ), under tiden kan ni lägga fram era synpunkter i dennaa tvärvetenskapliga studie.
Jag reflekterade över sådana ord när jag var student och nu när jag skriver egna forskningsartiklar så är det en orgie i however, therefore, consequently, accordingly, additionally, in addition, etc.
Sådana där ord är perfekta för att låta bildad och stolpa upp tankegången.