2009-09-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Toaletterna ligger självklart i anslutning till entrén. I Danmark är det däremot vanligt med toaletter inne i själva butiken. Även Rusta kör med toaletter i butiken. De allra flesta nöjer sig dock med toalett utanför butiken. Ligger butiken i ett köpcentrum räcker det med köpcentrumets toalett. Lidl-butiker ligger nästan alltid för sig själva vilket medför att det av tillgänglighetsskäl bör finnas toaletter där. Handikappade stängs annars ute.

Hur menar du?

Handikappade måste på toaletten oftare?
Citera
2009-09-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet

Handikappade måste på toaletten oftare?

Inkontinens och mag-tarmbesvär är naturligtvis att betrakta som ett handikapp i denna situation. Är man beroende av att snabbt kunna få tillgång till en toalett (gäller för övrigt även alla gravida, fråga din mamma) kan man inte besöka en affär som saknar kundtoalett.
Citera
2009-09-22, 17:34
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Inkontinens och mag-tarmbesvär är naturligtvis att betrakta som ett handikapp i denna situation. Är man beroende av att snabbt kunna få tillgång till en toalett (gäller för övrigt även alla gravida, fråga din mamma) kan man inte besöka en affär som saknar kundtoalett.
..vilket gör att de bör undvika varenda ica-, konsum- och willysbutik jag nånsin varit inne i. Lägg ner det där nu.
Citera
2009-09-22, 17:36
Moderator
rotadents avatar
Den här toalettdiskussionen är lite märklig. Jag tycker att det är väldigt sällan butiker under stormarknadsstorlek har kundtoaletter. Där jag bodde förut hade vi både Lidl och ICA, ingen av dem hade kundtoalett i butiken. Varför hänger ni upp er just på den detaljen?
Citera
2009-09-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Den här toalettdiskussionen är lite märklig. Jag tycker att det är väldigt sällan butiker under stormarknadsstorlek har kundtoaletter. Där jag bodde förut hade vi både Lidl och ICA, ingen av dem hade kundtoalett i butiken. Varför hänger ni upp er just på den detaljen?

Toaletten ligger i 999 fall av 1000 inte i butiken utan i anslutning till entren.

I princip alla ICA-butiker av storlek Maxi, Kvantum och supermarket har toalett i entren såvida de inte är en del av ett köpcentrum varvid köpcentrumet svarar för toalett. Detsamma gäller för Coops och Axfoods motsvarande butiksstorlekar. Närbutiker har sällan toalett, men där känner kunderna ofta personalen och kan låna personaltoaletten (Lidlpersonalen är intstruerade att inte låna ut toaletten till kunderna).

Vad ni "tycker" eller "känner" ifrågan om vilka butiker som har eller inte har toaletter spelar faktiskt ingen roll. Verkligheten är en annan. Endast Lidl vägrar bygga toaletter. Alla andra bygger frivilligt.
Citera
2009-09-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
..vilket gör att de bör undvika varenda ica-, konsum- och willysbutik jag nånsin varit inne i. Lägg ner det där nu.

Toaletten ligger inte i butiken. Den ligger i anslutning till entren. Att du inte lägger märke till närvaron av toalett där beror kanske på att du sällan är i behov av en alternativt besöker väldigt få butiker. I vilket fall har du fel.
Citera
2009-09-22, 18:07
Medlem
Inser ni inte hur löjliga Lidl är? Läs artikeln där Lidl motiverar varför man vägrar bygga toaletter: http://www.expressen.se/1.76774

"Enligt lagen ska kundtoaletter vara handikappanpassade, därför väljer vi att inte ha några toaletter alls - i samtliga butiker i Europa, säger Arie Struik. -"

Inte nog med att man inte vill ha toaletter. Man vill absolut inte ha handikappade på toaletterna.

"Toaletter kostar en hel del och kräver extra personal. Nu minskar vi våra kostnader och kan hålla priserna nere, hävdar han"

Det normala är att man hyr in städtjänster. Någon extra personal krävs alltså inte. Lidl är för övrigt inte billigare än exempelvis Willys, som har toaletter, varför de insparade pengarna hamnar i Lidls ägares fickor, inte kundernas.

"Dessutom menar Lidls ledning att folk kan gömma sig på toaletten och stjäla när butiken är stängd"

Hur löser alla andra butiker detta problem? Förmodligen genom att toaletten finns i entren och inte i butiken samt att man helt enkelt kollar om någon är på toan innan man låser, på precis samma sätt som man kollar att butiken är tom innan man låser.

"Struik har en egen, hemlig lösning på kissproblemet. - Om en kund blir kissnödig kan vi fixa det - på något sätt."

På parkeringsplatsen?
Citera
2009-09-22, 21:19
Medlem
Citat:
"Toaletter kostar en hel del och kräver extra personal. Nu minskar vi våra kostnader och kan hålla priserna nere, hävdar han"

Det normala är att man hyr in städtjänster. Någon extra personal krävs alltså inte.

Och det är gratis?
Citera
2009-09-22, 23:10
Medlem
Gromnas avatar
Roligt att Petronius hela tiden också bortser från de fakta alla andra kommer med, när flera i tråden säger att deras Willys/ICA/Coop/Hemköp etc inte har toaletter, detta ignoreras på löpande band och det hävdas från Petronius gång på gång att alla svenska kedjor har kundtoaletter, vilket är långt från sant.

Kan samtliga sluta försöka föra en diskusion med Petronius angående toaletter, obvious troll is obvious.
Citera
2009-09-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Och det är gratis?

Det är uppenbarligen en kostnad samtliga svenska butikskedjor inte anser vara så hög att det skapas principbeslut om att aldrig någonsin bygga kundtoaletter.

Det är märkligt det här. Lidl är den enda kedjan som vägrar bygga toaletter. ICA, Willys och Coop mfl bygger (åtminstone ofta) toaletter. Politiker i kommuner kräver toaletter. Handikappförbund kräver toaletter. Tidningarna skriver om hur absurt det är att Lidl vägrar toaletter. Men ni tycker det är bra. Jobbar ni på Lidl allihop eller? Saknar ni empati?
Citera
2009-09-23, 21:21
Medlem
MicZes avatar
Citat:
Jobbar ni på Lidl allihop eller? Saknar ni empati?

Jag saknar absolut Empati enligt din syn på saken.
Citera
2009-09-30, 13:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
..Svammel..
Det är märkligt det här. Lidl är den enda kedjan som vägrar bygga toaletter. ICA, Willys och Coop mfl bygger (åtminstone ofta) toaletter. Politiker i kommuner kräver toaletter. Handikappförbund kräver toaletter. Tidningarna skriver om hur absurt det är att Lidl vägrar toaletter. Men ni tycker det är bra. Jobbar ni på Lidl allihop eller? Saknar ni empati?

I så fall finner jag det ännu mer märkligt att ovan politiker, handikappförbund mfl. inte kräver att såväl pendeltåg, busslinjer och andra offentliga färdmedel SKALL ha toaletter ombord..

Om man anses behöva toalett under sin 20minuters långa handling så är man i lika stort behov av toalett när man färdas i den allmänna kollektivtrafiken, som kan ta betydligt längre tid än de 20 minuter du handlar..

Har jag rätt? Eller har jag rätt??

Borde inte du, Petronius, som är så aktiv i toalettfrågan driva din dassiga kampanj mot samtliga leverantörer av allmän kollektivtrafik!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in