2009-08-21, 18:58
Medlem
Jag kan inte sluta köpa saker. Ingenting tycks hjälpa mot återfallen, och nu är jag beredd att ta till drastiska åtgärder. Tänkte låta en släkting administrera alla mina ekonomiska tillgångar i två månader. Han ska bara tillhandahålla pengar så jag har till det grundläggande.

Nu är frågan, är det möjligt att göra så utan att det uppstår kryphål? Om jag för över alla pengar till hans konto, ger honom mitt kreditkort, min legitimation etc. Vilka vägar återstår då för mig att få tag på pengar? (Bortsett från att låna från bekanta, vilket jag inte gör.) Antar att jag förbisett massa möjligheter jag kommer utnyttja när köptrycket blir för stort..?

Eller finns det något smartare sätt att uppnå mitt syfte på?
Citera
2009-08-21, 19:10
Medlem
Jag hade samma problem förut och sen bestämde jag att skaffa ett sparkonto. Det som är skönt med kontot är att man ser hur pengarna växer varje månad [ sparar ca 4000kr/månad] och det är ganska skönt att se på.

Försök med det först.
Citera
2009-08-21, 21:48
Medlem
knut_1s avatar
Tror inte det skulle vara svårt för dig att få en överförmyndare.
Citera
2009-08-21, 22:37
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Upprätta fullmakter är mitt förslag. Du går till banken där du upprättar en fullmakt som ger personen du vill ska sköta din ekonomi tillgång till det du vill personen skall kunna göra. Du kan begränsa fullmakten till bestämda kontonummer osv. Du kan även ge personen ett fullmaktskort så att han/hon kan betala i affärer och ta ut pengar osv.
Citera
2009-08-22, 02:02
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael123
Jag kan inte sluta köpa saker. Ingenting tycks hjälpa mot återfallen, och nu är jag beredd att ta till drastiska åtgärder. Tänkte låta en släkting administrera alla mina ekonomiska tillgångar i två månader. Han ska bara tillhandahålla pengar så jag har till det grundläggande.

Nu är frågan, är det möjligt att göra så utan att det uppstår kryphål? Om jag för över alla pengar till hans konto, ger honom mitt kreditkort, min legitimation etc. Vilka vägar återstår då för mig att få tag på pengar? (Bortsett från att låna från bekanta, vilket jag inte gör.) Antar att jag förbisett massa möjligheter jag kommer utnyttja när köptrycket blir för stort..?

Om du för över alla dina pengar till hans konto så är det ju en fullbordad gåva, vilken endast kan återgå under vissa undantagsförutsättningar (vilket iofs "nybliven extrem fattigdom" kan vara).

Om du nu ska föra över alla pengar, gör det då som ett räntefritt lån till honom och skriv avtal på det så att han inte lurar dig.
Citera
2009-08-22, 13:54
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:

Jag tror det finns bankkonton med högre ränta där du bara kan göra ett uttag per år. Det kan ju vara en idé att använda autogiro och skicka över den mängd du vill spara per automatik varje månad då du får lön.
Citera
2009-08-22, 15:33
Medlem
du kan ju ha ett max tak på saldot på ditt bankkontot, säg tex att du får in 10 000:- så kan du ha ett saldo tak på tex 6000:- (och dom andra 4000:- som blir över kan du inte komma åt) tror du får gå till banken och låsa upp det då eller något sådant för att komma åt dom pengarna som blir över.... är nog en enkel o smidig lösning för din del.
Citera
2009-08-22, 16:36
Medlem
Jag ska precisera lite mer. Det handlar mer om dessa reaerbjudanden man ser hela tiden. Det blir ibland som en mardröm för mig. Om det gäller ex.vis två veckor framåt, så blir dessa två veckor jobbiga. Jag tänker att om jag inte köper det här, kommer aldrig denna chans komma igen. Det ligger över mig hela tiden. Enda chansen att slippa pressen är att helt enkelt köpa det(kanske något jag egentligen inte behöver.). Eller må dåligt tills erbjudandet är över så jag kan slappna av igen. Men om jag kunde blockera mina pengar dessa två veckor kunde jag återfå min harmoni utan att behöva köpa.

Det är därför jag undrar om det är möjligt att blockera sina ekonomiska tillgångar under en viss tid. Och hur man praktiskt ska lösa det.
Citera
2009-08-23, 14:45
Medlem
aleisters avatar
Att göra som du skrev först borde väl funka, se bara till att skriva papper på det så att du i slutändan får tillbaka dina pengar.
Citera
2009-08-23, 15:07
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:
Jag ska precisera lite mer. Det handlar mer om dessa reaerbjudanden man ser hela tiden. Det blir ibland som en mardröm för mig. Om det gäller ex.vis två veckor framåt, så blir dessa två veckor jobbiga. Jag tänker att om jag inte köper det här, kommer aldrig denna chans komma igen. Det ligger över mig hela tiden. Enda chansen att slippa pressen är att helt enkelt köpa det(kanske något jag egentligen inte behöver.). Eller må dåligt tills erbjudandet är över så jag kan slappna av igen. Men om jag kunde blockera mina pengar dessa två veckor kunde jag återfå min harmoni utan att behöva köpa.

Det är därför jag undrar om det är möjligt att blockera sina ekonomiska tillgångar under en viss tid. Och hur man praktiskt ska lösa det.

Som du säkert vet så blir elektronik alltid billigare. Anledningen att dom rear ut grejorna är att det är utgångna modeller och det kommer bättre saker. Men jag förstår att vissa får tvångstankar att köpa saker. Själv har jag just skaffat ett jobb efter studerat i 5 år och har för första gången i mitt liv pengar. Skulle behöva köpa en tv och stereo men tänkte vänta 6 månader så jag har hunnit spara ihop lite pengar. Man klarar sig bra utan elektronik även om det kan vara skojigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in