2009-08-21, 12:25
Bannlyst
Hejsan !

Igår så skulle min sambo och hennes kompis plocka röda vinbär tillsammans. Dom hade en apparat som var snarlik en brännare som man anväder på spisen, Med en slang ut längst ner man fyller på med vatten(mäsk) sedan ångar det uppåt och värmer upp bären så att det rinner ut ur en slang som sitter ovanför vatten nivån och det är som ett hål i mitten. Det finns lock och allting för att hålla värmen inne.

http://www.kramforstorget.se/images/...1248252589.jpg

Och nu undrar jag om det är nån som har byggt om en saftkokare till just en hembrännings??

Och vad måste man köpa extra för att det ska funka?
Citera
2009-08-21, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arlen
Hejsan !

Igår så skulle min sambo och hennes kompis plocka röda vinbär tillsammans. Dom hade en apparat som var snarlik en brännare som man anväder på spisen, Med en slang ut längst ner man fyller på med vatten(mäsk) sedan ångar det uppåt och värmer upp bären så att det rinner ut ur en slang som sitter ovanför vatten nivån och det är som ett hål i mitten. Det finns lock och allting för att hålla värmen inne.

Och nu undrar jag om det är nån som har byggt om en saftkokare till just en hembrännings??

Kommer inte att fungera. En saftkokare är en saftkokare. Ska du ha en brännare så skaffa en Spiralbrännare. Dom bärnner rent och starkt. Du kan få upp till 95 % med en spiral.
Citera
2009-08-21, 13:13
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlen
Hejsan !

https://www.flashback.org/showpost....1&postcount=50
Citera
2009-08-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Kommer inte att fungera. En saftkokare är en saftkokare. Ska du ha en brännare så skaffa en Spiralbrännare. Dom bärnner rent och starkt. Du kan få upp till 95 % med en spiral.

Det går alldeles utmärkt att bränna sprit med en saftkokare precis som den är!
Citera
2009-08-21, 14:19
Medlem
om man skall kokka bränvin i en saftis så gör man så att man har vinet i den nedra delen, ovan på den sätter man delen med slangen (ut loppet ), och den sista delen högst upp på den lägger man sen locket och det lägger man upp och ned och det är i den fördjupningen som då blir man har kyl vatten,
det kan man lösa med att man antigen öser i kallt vatten och ut det varma eller slangar med gladpack och gummi band ,
Citera
2009-08-21, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Det går alldeles utmärkt att bränna sprit med en saftkokare precis som den är!

Joo vist går det, men jag rekommenderar starkt en riktig brännare
Citera
2009-08-21, 20:52
Medlem
klybans avatar
Såklart det går, men ger inte bra sprit och läcker för mycket.
Men sprit får du.

Bättre att fixa spiral på en vintunna, blir bättre även om den anses inte ge super bra sprit.
Citera
2009-08-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Joo vist går det, men jag rekommenderar starkt en riktig brännare

Hehe jo givetvis, men där inte speciellt invecklat att få fram okej sprit från en saftmaja. Dessutom så kan man bränna smaksatt sprit i den också, men det tar ju lite tid att få fram stora volymer men en 70is eller två är absolut inga problem.
Citera
2009-08-22, 19:05
Medlem
Avva66s avatar
Jag har kokat med en kaffejohanna, förstår man bara principen för
en destillation så kan man använda många husgeråd för hembränning.
Citera
2009-08-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Exakt det är skitsimpelt. Allt man behöver är

1. Ett kärl att värma mäsken i.
2. En yta som fångar upp kondensen eller ångorna.
3. Ett annat kärl där kondensen samlas i.

Det blir inte gott och det blir inte 95% som i en riktig brännare men det går och det är inte farligt. Men ska man hålla på med en skitbrännare är det bättre att bara dricka hemmagjort vin enligt mig eftersom det smakar godare och man blir full nog.
Citera
2009-08-23, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Exakt. Simple as that
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in