Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Fritt fram att knarka i Mexiko
En slagkraftig och i mitt tycke högst positiv rubrik.
Kom gärna med något bättre rubriksförslag själva.
Jag tycker att om man läser mellan raderna så förmedlar rubriken ungefär "Jaha, nu har det alltså hänt. Mexiko har blivit ytterligare en fristad för knark. Nu är det fritt fram för alla ansvarslösa och socialt avvikande ynglingar att ta flyget dit och knarka ner sig en vecka. Dessa små hopplösa bråkstakar som vägrade lyssna på sina föräldrar, egentligen borde de fan fängslas allihopa så de lär sig nåt!!! Jaja, nu har detta redan hänt i Mexiko, så vi kan väl inte göra nåt åt det... Men jag tycker INTE om det!"
Det är på ett ungefär det budskap jag får känslan av att rubriksättaren vill förmedla. Det baserar jag dock enbart på att det är vad som brukar stå i själva artikeln om den har en sån rubrik. Hade den publicerats i ett land där det generellt sett råder mer drogliberala attityder hade jag troligen inte känt av samma budskap. Och du har förstås rätt, rubriken kan tolkas i rakt igenom positiva termer. I kontexten "Sverige såsom dess drogpolitik ser ut anno 2009" känner jag mig dock mer manad att göra en negativ tolkning.