2009-08-20, 23:40
Medlem
det är tuffa tider...

jag jobbar extra, med en inkomst på HÖGST 4000/månaden, och jag behöver hjälp från Farbror Staten. jag är ingen bidragsloser som tänker mjölka staten på pengar, jag behöver bara hjälp under ett par månader tills jag hittar ett jobb som ger mer.

saken är den att jag är helt off gällande hur det sociala tycker och tänker om att bevilja mig försörjningsstöd när jag bor med min pojkvän. jag har hört, ryktesvägen, att det är helt omöjligt att bli beviljad något stöd om jag bor tillsammans med min pojkvän, men att det skulle funka om jag skrev mig som inneboende hos honom.

jag var där för ett år sedan och kollade läget, och då sa handläggaren att eftersom min pojkvän tjänar x antal kronor förväntas han försörja mig. helt bakvänt och barockt enligt mig.

vad är korrekt, och vad är bullshit?

ska jag be min pojkvän fixa ett kontrakt där det står att jag är hans inneboende, eller kan jag säga som det är: vi orkar inte längre, ett ultimatum är ställt och det är "skaffa pengar eller så flyttar vi isär".
det blir ju dyrare för staten att kirra en lägenhet, som garanterat kommer att kosta mer än den halva hyra jag betalar här (1850), så i mitt huvud verkar ju en flytt onekligen dyrare.

men som sagt, jag har ingen aning om vad som gäller här i kommunen (västerås).

hjälp mig flashback!

...just det: jag är tokpank, och har nog inte haft många kronor på mitt konto de senaste 2-3 månaderna. jag har inga tillgångar värda sitt namn, så rent ekonomiskt är jag en "toppenkandidat".
Citera
2009-08-21, 00:24
Medlem
Bra fråga! Jag vill också veta vad som gäller det där med att 'är man sambo så ska han försörja dig så du kan inte söka bidrag'. Låter helt bakvänt i mina öron med..
Citera
2009-08-21, 10:17
Medlem
itchys avatar
Vad är problemet med att din sambo försörjer dig? Om ni tycker om varandra tillräckligt mycket för att dela bostad och liv (förhoppningsvis resten av era liv), varför skulle ni inte hjälpa varandra ekonomiskt också?

Ser inget konstigt i att sambos eller gifta hjälper varandra ekonomiskt. Varför ska soc hjälpa er? Ni svälter ju inte direkt ihjäl. Finns folk som förmodligen behöver pengarna bättre än er.

Om ni inte vill stå ut med att hjälpa varandra ekonomiskt kan ni ju alltid flytta isär.
Citera
2009-08-21, 12:26
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
jag har hört, ryktesvägen, att det är helt omöjligt att bli beviljad något stöd om jag bor tillsammans med min pojkvän, men att det skulle funka om jag skrev mig som inneboende hos honom.

Lever man under äktenskapsliknande former är man skyldig att försörja varandra i första hand. Om en kille och en tjej "bara är inneboende" måste ni kunna övertyga soc om det, och att säga att ni numera bara är vänner som bor ihop är nog lättare sagt än gjort.

Citat:
jag var där för ett år sedan och kollade läget, och då sa handläggaren att eftersom min pojkvän tjänar x antal kronor förväntas han försörja mig. helt bakvänt och barockt enligt mig.

Såhär funkar det: Soc räknar ut hur mycket pengar ni tillsammans ska kunna leva på. Låt oss säga 10.000 för enkelhetens skull. Du jobbar en månad och drar in 4.000, din pojkvän 12.000. Då hamnar ni på 16.000 sammanlagt, och då ska ni överleva en månad, plus att de drar av 6.000 på nästa månads bidrag.

Tjänar ni sammanlagt mindre än 10.000, får ni det som fattas av soc. Så ni har med andra ord samma summa att leva på, oavsett hur mycket ni tjänar. (Visst, tjänar ni 20.000 en månad, drar de av resterande summa så det jämnar ut sig.)

Det är ju helt rätt, för annars hade en kille kunnat dra in 50.000 i månaden medan hans flickvän/sambo skulle kunna leva på soc. Och DET om något vore barockt.

Citat:
ska jag be min pojkvän fixa ett kontrakt där det står att jag är hans inneboende, eller kan jag säga som det är: vi orkar inte längre, ett ultimatum är ställt och det är "skaffa pengar eller så flyttar vi isär".

Det kommer ni nog inte långt med, man är skyldig att försörja varandra om man lever i ett förhållande. Anser ni att ni inte alls gör det, utan bara är vänner som råkar bo ihop och vara av olika kön, måste ni övertyga soc om det. Det är det som kan bli det knepiga.

Citat:
det blir ju dyrare för staten att kirra en lägenhet, som garanterat kommer att kosta mer än den halva hyra jag betalar här (1850), så i mitt huvud verkar ju en flytt onekligen dyrare.

Vad som är logiskt och inte har sällan så mycket med regler och förordningar att göra när det gäller soc.

Citat:
...just det: jag är tokpank, och har nog inte haft många kronor på mitt konto de senaste 2-3 månaderna. jag har inga tillgångar värda sitt namn, så rent ekonomiskt är jag en "toppenkandidat".

Fast problemet är, att om soc anser att ni bor tillsammans och lever under äktenskapsliknande former, kan inte bara en av er söka bidrag utan BÅDA måste göra det. Med andra ord räcker det inte med att du är en "toppkandidat", din sambo får inte äga fonder, aktier, fin bil eller vad det nu kan vara.

Lycka till!
Citera
2009-08-21, 13:33
Medlem
tack för (i stort sett) bra svar!

hm, som jag trodde alltså.

hur pass svårt är det att övertyga dem om att jag bara är inneboende hos en god vän, kommer de göra hembesök? det kan bli lite tricky, vi bor i en tvåa där det inte får plats en till säng. vi har iofs världens största soffa, som folk sover i lite då och då. borde väl räcka som "giltig sovmiljö"?

att fixa en lägenhet, med allt det innebär är inte ett alternativ. adressändring, flytt, uppsägningstider mm... för vad? ett par månaders (om ens det) eko. stöd från soc?

kom igen grabbar/tjejer, jag tänker inte låta min sambo försörja mig! hans surt förvärvade slantar är hans surt förvärvade slantar som jag inte vill och inte tänker ta emot.

ohm, ohm, ohm.... ok, om det nu visar sig att den enda utvägen är en lägenhet a la socialen så måste det väl bli så, men jag vill verkligen inte det.

konstruktiva tips på hur jag kan övertyga soc om att jag är inneboende? ett kontrakt där det tydligt står exakt hur mycket jag ska betala varje månad borde väl fungera som utgångspunkt för eventuella kontroller i hur mycket pengar jag då kommer att ha kvar efter betalningar, vilket i sin tur borde kunna användas för att se om han betalar några pengar till mig. vilket då borde visa ganska så jävla övertydligt att han inte försörjer mig. som jag antar är anledningen till att soc inte vill betala ut pengar till par.

hjälp, hjälp, hjälp....
Citera
2009-08-21, 13:49
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
tack för (i stort sett) bra svar!

Är det ett mindre bra svar för att jag inte skrev vad du ville höra?

Citat:
kom igen grabbar/tjejer, jag tänker inte låta min sambo försörja mig! hans surt förvärvade slantar är hans surt förvärvade slantar som jag inte vill och inte tänker ta emot.

Men okända skattebetalares surt förvärvade slantar är du inte för fin för att acceptera?

Kort sagt: Att försöka övertyga soc om att du bara är vän och inneboende med din kille kan bli svårt, men gör ett försök! Fast jag kan tycka att man hjälper varandra när den ene är utan inkomst, men det är kanske jag som är gammalmodig?

EDIT: I regel är det jättesvårt att övertyga dem om att man bara är inneboende i ert läge, de anser i de flesta fall tydligen att man är ett par om man är av olika kön som bor ihop.
Senast redigerad av kaxen82 2009-08-21 kl. 13:52.
Citera
2009-08-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Är det ett mindre bra svar för att jag inte skrev vad du ville höra?

Men okända skattebetalares surt förvärvade slantar är du inte för fin för att acceptera?

Kort sagt: Att försöka övertyga soc om att du bara är vän och inneboende med din kille kan bli svårt, men gör ett försök! Fast jag kan tycka att man hjälper varandra när den ene är utan inkomst, men det är kanske jag som är gammalmodig?

jag är bara ute efter ren fakta, åsikter behöver jag inte. men visst, det är bra att tycka att man ska se efter och hjälpa varann, det tänker jag inte bestrida.

edit: jag får väl säga att jag är gay då.
Citera
2009-08-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pennylick

edit: jag får väl säga att jag är gay då.

Hahaha! Här är det rätt kört med p.g.a att vi har barn. Ska kolla med sambon hur mycket han drar in.. Vet någon vad soc har för gräns för att partern ska betala för en (även fast han betalar allt här hemma vilket känns fel)?
Citera
2009-08-21, 22:22
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Vet någon vad soc har för gräns för att partern ska betala för en (även fast han betalar allt här hemma vilket känns fel)?

Såhär funkar det:

Om ni känner att ni inte har tillräcklig sammanlagd inkomst för att klara er, går ni till soc. Där räknar de ut vad ni ska klara er på, och tar med hyra (ni får inte äga ert boende, inte ha fin dyr bil, fonder, aktier etc.), hemförsäkring, fackavgift, elen och antal personer (vuxna som barn) som familjen består av i beräkning. (En ensamstående får ungefär 3.400 i månaden till att spendera på mat, kläder, nöjen, telefonräkning, Internet, TV-licens etc., hur mycket sambos och barnfamiljer får vet jag inte.)

Där får de fram en siffra, låt oss för enkelhetens skull säga 12.000 kronor i månaden. Det är er norm, som hela familjen ska klara sig på.

Er norm är 12.000, vilket betyder att om ni tillsammans drar in 17.000 (oavsett om du drar in 0 kronor och din sambo 17.000), får ni inget bidrag den månaden, för soc har räknat ut att ni ska klara er på 12.000. Om ni däremot skulle dra in 10.000 sammanlagt, då skjuter soc till de resterande 2.000 så ni kommer upp i er norm, det vill säga 12.000. Det är alltså 12.000 ni ska räkna med att klara er på i månaden.

Det viktiga är att soc räknar inkomsten i de flesta fall tre månader bakåt, så om ni månad 1 drar in 15.000, räknar de med att ni klarar er på nämnda 12.000, och ska därför spara de resterande 3.000 till månaden efter, där ni får 3.000 kr mindre i bidrag.

Är man en familj kan inte enbart en person söka, utan det måste man göra hela familjen. Du kan till exempel inte ensam söka soc-bidrag (försörjningsstöd) om du bor ihop med din pojkvän, för ni räknas som en familj och ska söka gemensamt. Det är för att man inte ska skriva över allt på sambon, som samtidigt tjänar 30.000 i månaden medan man själv "inte äger något" och står utan egen inkomst och därför måste söka soc-bidrag.

Tänk på att för att få soc måste man sälja eventuella fonder, dyrare bilar, aktier, värdepapper, hus och liknande, samt inte ha något på banken. Upptäcker de att man har pengar på banken man "glömt" påpeka för dem, blir man återbetalningsskyldig och polisanmäld då det räknas som bedrägeri.

Lycka till!
Citera
2009-08-21, 22:42
Medlem
Ok, tack för långt och utförligt svar! Uppskattas!
Citera
2009-08-21, 22:46
Medlem
kaxen82s avatar
Lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in