2003-12-21, 15:30
Medlem
Den trägnes avatar
"Stadens högst ansvarige tjänsteman är stadsdirektören. Stadsdirektören är chef för stadsledningskontoret och svarar för övergripande frågor. Inför kommunstyrelsen och dess delegerade, utskott eller beredningar är stadsdirektören ansvarig för verksamheten inom sitt verksamhetsområde. Stadsdirektören är politiskt tillsatt"
Stadsdirektör sthlm:Bosse Sundling

Gbg.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...tor_i_goteborg

Monica Ericsson
Stadsdirektör Västerås Stad......
Citera
2003-12-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Bör man återinföra borgmästarämbetet i Sverige?

Frågan är vad som avses?
Är det bara kommunstyrelsens ordförandes (vilket är det närmaste vi kommer borgmästare av amerikanskt snitt) titel vi talar om? I så fall är jag tämligen ointresserad av frågan.. Eller menar du att vi skall avskaffa systemet med partiröstning och fullmäktige?
Citera
2003-12-21, 18:52
Medlem
Pellenezs avatar
Linköping har en Borgmästare vid namn Eva Joelsson (ja, hon är ordförande i komunfullmäktige).
Motala hade en borgmästare vid namn Sölve Conradsson. När han avgick avskaffades titeln i den staden....konstigt...
Citera
2003-12-21, 21:21
Medlem
Von Bings avatar
Man kan slå samman stadsdirektörsämbetet och posten som kommunstyrelsens ordförande till en direkt folkvald borgmästarpost.

Samt slå samman kommuner med varandra och skapa primärkommuner och sekundärkommuner.
Citera
2003-12-21, 21:25
Medlem
Von Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Linköping har en Borgmästare vid namn Eva Joelsson (ja, hon är ordförande i komunfullmäktige).
Motala hade en borgmästare vid namn Sölve Conradsson. När han avgick avskaffades titeln i den staden....konstigt...

Sölve Conradsson var korrumperad så det stank om honom. Han misskrediterade posten.

Och Robinson-Kent är borgmästare i Alingsås.
Citera
2003-12-21, 21:41
Medlem
JAG VILL INTE!!

Jag önskar, egentligen inte att min värsta fiende, skall få genomgå och uppleva, denna levnadstillvaro med vårt dyra fosterland; ´s olika typer makthavare. Som jag har genomlevt.

---Som jag har redogjort för här på Flashback.
… till alltså ingen som helst nytta. –Ja alltså ingen nytta för er skribenter här på Flashback, men väl en påverkan på dessa, inte-besökare här på Flashback, som jag har översänt mina inlägg till.
Och så nyttan för mig själv, att ha fått lämna ut detta som har rullat runt i hela kroppssystemet.---

Jag tycker att det bör vara bättre, för oss alla och alltså inklusive min värsta fiende själv, att jag får möjligheten till att, bara hugga huvudet av henne.
… men faktiskt, känner jag nu här, att ni skribenter här ovan, ni!! borde få uppleva detta. …åtminstone lite grand.
Så skulle ni helt säkert inte tycka så här, ovan, mänskligt vårdslöst, primitivt.
Citera
2003-12-21, 21:46
Medlem
Von Bings avatar
Som brev på posten.
Citera
2003-12-21, 21:48
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Bing
Som brev på posten.

Fast jag vill återgå till sakfrågan.

Ska inte städer, som ex. Västerås, ha en borgmästare?
Citera
2012-08-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Fast jag vill återgå till sakfrågan.

Ska inte städer, som ex. Västerås, ha en borgmästare?

Västerås har en borgmästare. Även om ämbetet är bortplockat så har han fortfarande kvar sin titel som Västerås borgmästare.
Citera
2012-08-21, 19:22
Bannlyst
Det räcker med att se på USA för att inse att sån skit är farligt för ett demokratiskt samhälle. I USA vandrar de över lik för att ta sig till borgmästar- och domarpositioner.
Citera
2012-08-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taoiseach
Det räcker med att se på USA för att inse att sån skit är farligt för ett demokratiskt samhälle. I USA vandrar de över lik för att ta sig till borgmästar- och domarpositioner.

Till skillnad från Sverige där de också går över lik samtidigt som väljarna inte har någon reell chans att välja bort personerna pga liken då systemet med partilistor omöjliggör detta?
Citera
2015-01-26, 08:08
Medlem
Admiral Krags avatar
Det finns väl inga borgmästare i Sverige längre, utan har väl ersatts av landshövding elelr har jag fel?

Vad för slags makt har en borgmästare i USA?, det känns som att det mer är en enda person
det rör sig om med långt större makt än en landshövding?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in