Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-12-15, 17:25
Medlem
Bör man återinföra borgmästarämbetet i Sverige?
Istället för att idag (ivarjefall i Stockholm) så är finansborgarrådet någon form av borgmästare.

Vad tycker ni?
Citera
2003-12-15, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Istället för att idag (ivarjefall i Stockholm) så är finansborgarrådet någon form av borgmästare.

Vad tycker ni?

... och in i blå hallen träder Stockholms borgmästare Westling med maka.

Hade det varit något, månne?

// Roger P.
Citera
2003-12-15, 20:52
Medlem
-OHHHH!! DETTA BORGMÄSTAREN.

...alltså senast var titeln borgmästare, benämning på en tingsrätts chef.
Tidigare ...har det varit titeln för olika samhällsförvaltnings män. Som jag har läst det har borgmästare aldrig varit en politiker. -Och alltså, jag har frågat mängder av journalister, vad de avser med att benämna utländska potentater i deras nyheter, för borgmästare. ..och det vet de inte, de bara har huggit till med titeln eller tänkt som benämning.

...sen, varför skulle titeln nu införas; ...väl rimligen på något stads-förhållande??
-OOOOHHH!! Förslagsställaren tror på den fascitiska, nazistiska samhälls ideologin. Jaja, tro på den bara. Det är absolut inget fel på den, dessutom ju att det också är Naturens mening. Men jag tror mer på den demoktraktiska.
Citera
2003-12-15, 21:24
Medlem
sursomfans avatar
Borgmästare kan man inte ha i vilken liten håla som helst. Jag tycker bara städer skall kunna ha en borgmästare. Dessutom borde det vara separata val till borgmästarämbetet. Då kanske oberoende kandidater kunde ställa upp. Tänk er situationen i en stad som Västerås där Pelle Fosshaug kunde utmana Curt Lundmark. Det vore något det.
Citera
2003-12-15, 21:26
Medlem
Nidstangs avatar
I Solna kallas Anders Gustâv, kommunstyrelsens ordförande för borgmästare ibland på hemsidan. Jag tycker det är helt ok.
Citera
2003-12-16, 07:53
Medlem
ALLTSÅ VA´ JÄVLIGT JÄVLIGT RÄDD!!

Var rädd om gemenskaper. Var rädd om vi svenska folks samhällsgemenskap.
Där vi har överenskommit om, dels vårt hela Sverige, dels om våra politiska lokala samhällen.
Att de skall vara lika -värda- Sverige runt. Att vi svenska folk skall vara lika värda.
...att det heter "kommun", "kommun-"fullmäktige, "kommun-"styrelse.

-Alltså för oss som tror på den demokratiska samhälls idéen. Sen får Westling och Co. köra sitt race ...nånstans.
Citera
2003-12-16, 22:29
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
ALLTSÅ VA´ JÄVLIGT JÄVLIGT RÄDD!!

Var rädd om gemenskaper. Var rädd om vi svenska folks samhällsgemenskap.
Där vi har överenskommit om, dels vårt hela Sverige, dels om våra politiska lokala samhällen.
Att de skall vara lika -värda- Sverige runt. Att vi svenska folk skall vara lika värda.
...att det heter "kommun", "kommun-"fullmäktige, "kommun-"styrelse.

-Alltså för oss som tror på den demokratiska samhälls idéen. Sen får Westling och Co. köra sitt race ...nånstans.

Det där är bara snack. Det är skillnad på städer och köpingar och byar. Korpilombolo är en by, Tierp är en köping och Västerås är en stad. Städer, som Västerås är, behöver en borgmästare.
Citera
2003-12-17, 09:15
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling

Vad tycker ni?

Menar du att endast titeln skulle förändras eller att även ämbete, befogenheter skulle förändras? Utveckla lite tack.

Allmänt tycker jag att titeln "borgmästare" kanske borde ersätta titeln "finansborgarråd" eller liknande av det enkla faktum att då fattar fler folk vad vederbörande håller på med. Folk skulle kanske begripa lite mer om hur politiken hängde ihop, och det är ju bra. Borgmästare låter mer klockrent helt enkelt. Alltså är jag för en förändring av titeln, det övriga kan diskuteras.
Citera
2003-12-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
... och in i blå hallen träder Stockholms borgmästare Westling med maka.

Hade det varit något, månne?

// Roger P.

- Fan, där fick du mig.
Citera
2003-12-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Menar du att endast titeln skulle förändras eller att även ämbete, befogenheter skulle förändras? Utveckla lite tack.

- Jag är inte helt på de klara vad en borgmästare gör, men någon form av överhuvud inom kommunen borde väl vara rimligt. Exempelvis kommunstyrelsens ordförande eller liknande.

Vad gör borgmästarna i Storbritannien och USA?
Citera
2003-12-21, 13:42
Medlem
Den trägnes avatar
STADSDIREKTÖR!!!
har vi redan.

men skulle vara trevligt med borgmäst,
också om landskapslagarna blev av större importans.
Citera
2003-12-21, 15:23
Medlem
Von Bings avatar
Stadsdirektör? Vilken ställning har en sådan? Kommunstyrelsens ordförande är en motsvarighet till statsminister, och fullmäktiges ordförande är "statschef".

Vem är stadsdirektör i Sthlm just nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in