• 4
  • 5
2009-08-27, 17:30
Medlem
Immigrantpunks avatar
"Finska pannkakor"

Smörstek kantarellerna. Bred ut keso, kantareller, ost samt strimlad parmaskinka på ena halvan av ett tortillabröd, vik ihop brödet och stek i torr stekpanna tills det fått fin färg.
Citera
2009-08-27, 17:31
Bannlyst
äta dem är ett tips
Citera
2009-09-19, 03:07
Medlem
Smörstek och ät på ett gott vitt bröd.
Citera
2009-09-19, 10:04
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immigrantpunk
"Finska pannkakor"

Smörstek kantarellerna. Bred ut keso, kantareller, ost samt strimlad parmaskinka på ena halvan av ett tortillabröd, vik ihop brödet och stek i torr stekpanna tills det fått fin färg.
Finsk pannkaka? I ursprungslandet Mexico heter det quesadilla.
Citera
2014-08-27, 10:42
Medlem
Ratis avatar
Steka dom i smör och äta på en god brödskiva. Vad sugen man blev nu.
Men hur ska kantareller egentligen förvaras efter att man plockat dom? Kan dom vara i rumstemperatur ett par dagar?
Citera
2014-08-27, 11:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kan dom vara i rumstemperatur ett par dagar?
Nej, är de lite fuktiga så börjar de mögla, redan efter en natt. Är det torra sommarkantareller, jag då kan du vänta att rensa ett dygn, men de blir tio gånger mer svårrensade. Det bästa har jag funnit, är att bita ihop och rensa alltihop oavsett hur trött man är. Är det bara rensat och läggs i sval eller skafferi, så kan man koka ner dem och förpacka i fryspåsar dan efter.
Citera
2014-08-27, 12:00
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, är de lite fuktiga så börjar de mögla, redan efter en natt. Är det torra sommarkantareller, jag då kan du vänta att rensa ett dygn, men de blir tio gånger mer svårrensade. Det bästa har jag funnit, är att bita ihop och rensa alltihop oavsett hur trött man är. Är det bara rensat och läggs i sval eller skafferi, så kan man koka ner dem och förpacka i fryspåsar dan efter.

Rensa ska man väl göra färdigt redan i skogen har jag lärt mig. Jag bor rätt långt ifrån bra kantarellmarker och tänkte passa på att plocka lite om någon vecka när jag är på besök hos en vän där det tydligen ska finnas mycket kantareller. Men det svåra är att frakta hem dom.
Citera
2014-08-27, 12:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Rensa ska man väl göra färdigt redan i skogen har jag lärt mig. Jag bor rätt långt ifrån bra kantarellmarker och tänkte passa på att plocka lite om någon vecka när jag är på besök hos en vän där det tydligen ska finnas mycket kantareller. Men det svåra är att frakta hem dom.
Sopp, kremlor och riskor funkar att rensa i skogen, men kantareller har jag aldrig gjort det med. Men orkar du rensa kantareller medan du plockar dem, so go for it. De börjar dock fort mögla, så förvara dem luftigt, helst utbredda på tidningspapper, annars får du lufta dem regelbundet. Lägg dem för guds skull inte i en plasthink bara.
Citera
2014-08-27, 18:22
Medlem
klybans avatar
Vi gör en som vi kallar grillpaprikor,m som en av barnen vad med och hitta på.
Som görs på den Ungerska vita paprikan som brukar komma in i sortimentet vid denna tid på året.
Gör en köttfärsblandning, med lite ris, lök, kryddor och såklart kantareller.
Delar paprikan och stuffar upp paprikorna med köttfärsblandningen, toppar med bacon.
Sen lägger jag dessa i en stekpanna med lite olja i botten(går med aluform, eller någon form som man inte är så noga med).
Stekpannan sätter jag på sekundärvärme(ca125-130grader), när baconen börjar få lite färg.
Så häller jag i grädde, såsen får man smaka av med lite salt och peppar sen.
Sen kör man tills baconen har fin färg, och grädden sjuder/kokar.

Servera med ris och lite grönsaker/sallad.
Är kanon gott.
Den Ungerska vita paprikan, är mycket mer tålig för värme.
Och blir inte mjuk så snabbt som vanlig paprika.
Så vill man ha paprikan nästan knaprig, så kan man först steka köttfärsblandningen innan man trycker ner den.
Så går tillagningen fortare i grillen och därav en fastare paprika.
Enda är att baconet antagligen inte får tillräckligt med färg, och kanske något mindre grillsmak.
Citera
2014-08-27, 19:48
Medlem
Isnatts avatar
Kantarellsås tycker jag är gott. Hackad svamp, lite lök, liiite timjan/dijon/vitlök/vin, buljong, grädde, salt och peppar!

Jag kan faktiskt tycka att ett par champinjoner i kantarellsåsen är gott!
Citera
2014-08-28, 01:03
Medlem
BushKillingtons avatar
I en god köttgryta eller i en toast med ost :3
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto