2003-12-15, 14:00
Medlem
kisens avatar
Hej!
Finns det några bra sätt för att bli av med skuldkänslor som förföljer mig, över saker jag ångrar att jag gjort? Jag vill hels inte gå in på vad det är jag gjort, men det är sånt som vanliga människor inte skulle tycka var normalt.

Tack på förhand!
Citera
2003-12-15, 14:08
Medlem
/dev/jesuss avatar
För det första brukar flashbacks debattörer vara mer förstående än vanligt folk, för det andra så är du nog så illa tvungen att berätta vad du har gjort för att du ska kunna få några bra råd.
Citera
2003-12-15, 16:47
Medlem
safts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
För det första brukar flashbacks debattörer vara mer förstående än vanligt folk, för det andra så är du nog så illa tvungen att berätta vad du har gjort för att du ska kunna få några bra råd.

Håller med, finns inget annat som hjälper än att prata om det, eller kanske skapa minnesförlust med en stor sten genom att banka den i huvet ett par gånger.

Men ta det med att prata mycket bättre.

//Saft
Citera
2003-12-15, 16:53
Medlem
Quektimas avatar
Att göra rätt för sig brukar vara det enda sättet, även om det svider!

Mvh Q
Citera
2003-12-15, 18:38
Medlem
kisens avatar
Ja, jag får välan göra det. Lova att inte skratta. För många år sedan när jag inte visste riktigt var jag stod sexuellt så tände jag på att petting med våra katter. Då var det som en mani jag inte kunde låta bli med, när jag blev upphetsad. Så fort jag gjort det ångrade jag vad jag gjort, även om inte katterna tog skada.

Jag fattar inte varför sånt här skit ska förfölja mig i all oändlighet fast jag inte tänder på djursex längre... en total minnesförlust skulle kännas bra

Nej, men problemet är skuldkänslorna för det jag gjorde, inte själva handlingen i sig. Jag skulle kunna acceptera det som något förvirrat man gör när man inte vet var man står riktigt, bara jag slutar känna skuld över det.
Citera
2003-12-15, 18:46
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kisen
Jag fattar inte varför sånt här skit ska förfölja mig i all oändlighet fast jag inte tänder på djursex längre... en total minnesförlust skulle kännas bra

Alltså, om jag förstår dig rätt så har du skuldkänslor gentemot din katt? Det är ingen annan som vet om det här? Du blir inte retad för din tidigare uppskattning för petting med katter, utan har helt enkelt skuldkänslor gentemot dina katter, bara?

För det första är det ju bra att du har slutat med det, och att du inte längre tänder på det. Det är väl en grundförutsättning för att du ska kunna "glömma" det så att säga.

För det andra tror jag att det största skälet till varför du inte kan "glömma" det är för att du ältar i det. Skit i det bara. Bara glöm det. Ha inte skuldkänslor för det.

Att bara "släppa" skuldkänslorna kan ju vara svårt i sig, naturligtvis, därför kan du ju tänka på att katterna med största sannolikhet inte tog skada av det, blev inte upphetsade och förstod heller ej vad som pågick.
Citera
2003-12-15, 19:01
Medlem
THEIDFs avatar
En sak som jag gör för att bli av med skuldkänslor är att helt förneka att jag utfört gärningen. T.ex. om jag känner lite skuld över att jag slog ner någon för X antal år sen så intalar jag mig att det inte har hänt de gånger händelsen kommer på hjärnan, helt enkelt. Det låter kanske sjukt eftersom de flesta förespråkar att man ska erkänna saker för att gå vidare. Men detta har funkat ganska bra. T.ex om man lämnade en tjej jävligt taskigt eller om man sparkat någon som ligger och ältar sig över det. Jag vet dock inte om detta skulle funka för dig, men du kan ju alltid prova. Sen så tror jag också att du, som någon skrev, inte ska tänka på det så mycket. Jag tror också att med tiden så kommer du känna mindre och mindre skuld. Om jag gjort något jävligt taskigt en dag så känner jag ju mig som dåligast dagarna/veckorna efter. Efter 1 år så känner jag betydligt mindre skuld faktiskt, och efter 10 år så, om det är någon logik i det hela, borde jag ju känna väldigt liten skuld. Beror ju helt på vad man gjort också. Men jag tror även mördare känner mindre skuld med tiden. Men som sagt, prova att förneka skiten helt och hållet i ditt huvud. Speciellt om du mår dåligt så kan det ju vara värt ett försök. Om inte det funkar så sluta tänk på det, som dev/jesus skrev. Om inte det funkar så.. Ja.. Du kanske ska skaffa katter och behandla dom mycket väl. På så sätt kanske du kan gå vidare, vad vet jag. Lycka till iallafall. Skuldkänslor ät inte roliga kan jag hålla med om!
Citera
2003-12-15, 19:36
Medlem
kisens avatar
Tack för att ni är så hjälpsamma!
Jag tänker låtsas att jag drömt alltihopa, får se om det funkar. För när allt kommer omkring, drömmar kan ju vara verkligare än verkligheten ibland

Jag har inte talat om det för någon, så det är bara gentemot katterna jag känner skuldkänslor. Nu lever dom ändå inte, så jag borde kunna finna lite frid att dom är nånstans där de har det bra.
Citera
2003-12-15, 20:56
Medlem
a4swes avatar
Säker på att det inte är "kissen" du ska heta
Nåja, det är väll inget att skämas för, ingen skadades så det är en helt korrekt handling. Var stolt!
Citera
2003-12-15, 21:21
Medlem
kisens avatar
Hahaha
Nej, det var ingen tanke bakom namnet

Ingen annnan som haft liknande upplevelser som vill lätta på hjärtat, då skulle det kännas ännu bättre
Citera
2003-12-15, 21:24
Medlem
Hylands avatar
En katt som jag hade förrut kunde jag ibland låta slicka min pung. Då var jag en liten skit och exprimenterade lite. Det är inget som jag sysslar med nu för tiden och heller inget som jag har skuldkänslor för idag. Kattfan visste förmodligen inte vad han sysslade med ändå, så varför ska jag bry mig?
Citera
2003-12-15, 22:30
Medlem
kisens avatar
Jadu, Hyland, vi har alla olika psyken, det är intressant att vissa får skuldkänslor för det de gör och andra inte
Då är jag åtminstone inte ensam om att ha gjort konstiga saker som liten (eller lite och liten, jag var väl 13-15 år tror jag).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in