2009-08-19, 22:19
Medlem
Revolvermans avatar
Ja, jag är en hejare på det här med datorer, eller inte!

Hursomhaver, jag har köpt mig en Acer 3810 laptop med mobilt bredband (snälla Telia). Min gamla dator innehåller ju "hela mitt liv" eller nåt sånt.
Den nya datorn har inte någon CD/DVD spelare, eller brännare. Naturligtvis har jag tänkt skaffa en extern sådan.

Men jag skulle vilja flytta över mina dokument och bilder, samt gärna mina favoriter/bokmärken redan nu.
Likaså vore det ju trevligt att kunna ta med adressboken från Outlook.
Till saken (vad gäller Outlook) är att jag kommer få en Telia-adress istället för min gamla ComHem-adress till e-posten. ComHem abbonemanget kommer jag ju avsluta, finns ingen anledning att pröjsa för ett fast bredband när det mobila funkar så bra. Går det att "eftersända" till den nya e-posten?

Alltså, utan att kunna stoppa in dokument och bilder i den nya datorn via CD, hur löser jag det på enklast möjliga sätt (jag nämnde väl att jag är en idiot?)?
Hur flyttar jag enklast mina bokmärken/favoriter till webläsaren i den nya datorn?
Hur får jag med mig de gamla mailen till den nya e-posten?

Överhuvudtaget, om det är möjligt, hur flyttar jag enklast över allt "personligt" eller vad man skall kalla det till en ny dator?

Tacksam för hjälp, och jag står ut med spydiga kommentarer också!
Citera
2009-08-19, 22:25
Medlem
08oss avatar
Går det att "eftersända" till den nya e-posten?
Tror inte det, när du inte är kund längre så skiter dom nog i dig å din post.

Överhuvudtaget, om det är möjligt, hur flyttar jag enklast över allt "personligt" eller vad man skall kalla det till en ny dator?
Extern hårddisk rekommenderar jag, dels är det en backup och dessutom är det lätt att bara kopiera över allt.
Citera
2009-08-19, 22:34
Medlem
Revolvermans avatar
Okej, extern hårddisk. Både backup och lagring. Det låter ju i och för sig vettigt.

Jag insåg just att jag med största sannolikhet kan klämma in ALLA mina dokument på ett stackars dj-vla USB-minne. I "mina dokument" (där ju både bilder och dokument ligger) har jag nåt på 530MB. Om det nu funkar så är det ju inga problem med just dokument och bilder.

Vad gäller e-posten (både adressböcker och mail) så ligger väl detta i Outlook, som ju bara är ett program. Jag borde ju alltså kunna nå detta och på nåt sätt exportera det till min nya dator, ÄVEN om ComHem abbonemanget är avslutat och den e-postadressen är "död", eller?
Sen har jag inte tänkt dräpa ComHem-adressen omedelbart hursomhelst.

Edit: Ahh, nej det är klart att de struntar i mig när jag avslutat abbonemanget. Men det fixar sig ju bara jag kan kopiera över adressboken, så får jag väl meddela att jag bytt e-postadress.
Senast redigerad av Revolverman 2009-08-19 kl. 22:36.
Citera
2009-08-19, 22:47
Medlem
sommarlovs avatar
Det ENKLASTE är att plocka ur den gamla hårddisken, sätt den i ett kabinett, koppla med USB-sladd till din nya, för över det du vill ha...
Citera
2009-08-20, 00:15
Medlem
Influmsans avatar
För att föra över gamla mail (Outlook Express) så sök efter filer som heter dbx i slutet av filnamnet (*.dbx), de kan vara systemfiler så bocka i att du vill söka efter systemfiler och dolda filer, sök på alla diskarna i datorn. Du bör få sökträffar typ Inkommet.dbx d.v.s. en dbxfil för varje mapp du har i Outlook Express, denna fil innehåller alla mail som finns i Inkommet-mappen. Spara filerna i en mapp på USB-minnet.
Sedan så importerar du mailen till din nya dator. Menyn Arkiv/Importera/Meddelanden/Microsoft Outlook Exress 6/Importera e-post ifrån en OE6-katalog/klicka dig fram till mappen som innehåller dina dbx-filer, tryck på Nästa sen så ska det vara fixat. Jag kan kanske ha glömt något moment men du bör klara av att klura ut det när du kommer till det.

Adressboken exporterar du till en wab-fil genom att öppna adressboken, Verktyg/Adressbok väl där så tar du Arkiv/Exportera/Adressbok (WAB), att importera adresserna ifrån wab-filen du skapat är lätt att fatta om du kommit ända hit (lite får du tänka själv)

Att din gamla internetoperatör struntar i dig är troligt dessutom är det inte helt otroligt att de struntar i att radera e-postkontot så att du kan använda kontot trots att du inte är kund längre, det har hänt mig, jag använder ett email-konto som egentligen avslutades för cirka tio år sedan (uppringningsmodem-abbonemang)

Edit: Dina favoriter i IE finns i mappen Documents and settings/Använadarnamn/Favourites alt Favoriter

Lycka till!
Senast redigerad av Influmsan 2009-08-20 kl. 01:13.
Citera
2009-08-20, 00:25
Moderator
Protons avatar
I IE går det ju faktiskt att både importera och exportera bokmärken. Det går dessutom att exportera och importera mail från OE med, eller så markerar du bara alla mail i oe å flyttar ut dom till godtycklig mapp, det funkar ju det med.

Eftersändningen däremot kan ju bli lite knivigare kanske? Har inte hört talas om nån som fått sådan, men det kanske går?
Citera
2009-08-20, 01:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Windows File Transfer Wizard funkar.

Ett 16GB USB-flash får du för 345 spänn på inet.se
Senast redigerad av hasenfrasen 2009-08-20 kl. 01:17.
Citera
2009-08-20, 20:45
Medlem
Revolvermans avatar
Tackar alla guru´s!
Jag har varit och handlat lite pryttlar till Acern idag, däribland ett 8GB USB-minne. Det borde täcka mina behov.
Det verkar ju som om jag skulle kunna lösa alla mina bekymmer med er hjälp och instruktionerna ni gett, STORT tack! Eftersändning är ju ingen viktig sak, bara jag har adressboken med mig så jag kan skicka ut mail till mina kontakter med min nya adress.

Funderar faktiskt på att köpa en extern hårddisk ändå, men egentligen kan jag ju använda den stationära dator jag har som hårddisk. Den blir ju inte oanvändbar bara för att bredbandet från ComHem försvinner.
Däremot skulle man väl rensa den ordentligt efter att jag fört över allt av vikt till den nya datorn. Blåsa ur den helt och sen stoppa in det viktiga i den igen så jag har backup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in