2009-08-19, 20:23
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Köpte en ny dator med 500gig hdd, när jag tittar på "utforskaren" så ser jag att jag har två hårddiskar. En vanlig C: och så en som heter D: (factory image)

Det verkar vara en backup, hur fungerar detta egentligen? Den är bara på 10gig. Egentligen är detta inga konstigheter, det som jag tycker är konstigt är att på tjejens dator är det likadant på förutom att "bägge" hårddiskarna är ungefär lika stora och det ligger en massa "trams" på D: som hon verkar ha sparat, program och sånt. Båda är på ca 30 gig vardera!

På min D: kan jag bara gå in på recovery och inget annat.
Citera
2009-08-19, 20:54
Medlem
kanulas avatar
Diskussion → Support
/Mod
Citera
2009-08-19, 21:48
Medlem
Psyko-12s avatar
Min laptop har samma sak. C: är windows och D: finns där med lite random skitfiler. Jag tog bort D: så att jag fick tillbaka mina 10 GB. Har en extern HDD ändå.
Citera
2009-08-19, 21:52
Bannlyst
Det är två partitioner av en hårddisk. En partition är som en virtuell hårddisk.

Så om du köper en hårddisk på 500GB så kan du göra en massa partitioner av den som då kommer att heta C, D, E, F, G osv. till Z. Vet inte riktigt men vissa bokstäver tror jag inte det går att döpa de till då de är reserverade av USB-uttag och liknande tror jag.

Denna bilden förklarar förhoppningsvis det lite bättre: http://www.afehrm.se/uploader/files/l2u6v9.png
Citera
2009-08-20, 00:41
Medlem
bergsturks avatar
Nej, du kan döpa till vilka bokstäver som helst, om de inte redan är upptagna. Du behöver heller inte ha dem i ordning, det går utmärkt med en systemdisk som heter Z: istf C: tex (men det kräver en del jobb).
Citera
2009-08-20, 00:47
Medlem
carbsons avatar
jag tycker inte att du ska ta bort varken Partitionen eller några filer på Recovery-disken.

den kan vara mycket bra att ha ifall du vill återställa datorn till fabriksinställningar eller kanske bara till en tidigare tidpunkt.

låt den vara. det är en säkerhetsdisk för dig som användare ifall nått skulle skita sig o du behöver återställa eller bara vill formatera tillbaka till hur den var när du fick den.
Citera
2009-08-20, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
jag tycker inte att du ska ta bort varken Partitionen eller några filer på Recovery-disken.

den kan vara mycket bra att ha ifall du vill återställa datorn till fabriksinställningar eller kanske bara till en tidigare tidpunkt.

låt den vara. det är en säkerhetsdisk för dig som användare ifall nått skulle skita sig o du behöver återställa eller bara vill formatera tillbaka till hur den var när du fick den.

Om man vill återställa sin dator så är det ju bara att formatera partitionen med sitt operativsystem på och sedan installera om operativsystemet. Då snackar vi om en riktig återställning.
Citera
2009-08-20, 08:08
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Om man vill återställa sin dator så är det ju bara att formatera partitionen med sitt operativsystem på och sedan installera om operativsystemet. Då snackar vi om en riktig återställning.

helt rätt. men inte alla människor har den kunskapen om hur man gör detta.
så då är det väldigt smidigt med en recovery. bara sätta igång systemåterställaren o köra.

ja menar 10 gig är ju inte så himla mycket av 500. rätt skönt med en enkel säkerhetsdisk.

har iaf använt min recovery partition säkert 10 ggr. brukar blåsa rent datorn var 4-6 månad ungefär.
Citera
2009-08-21, 01:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Bränn ut en Recovery-CD som användarmanualen rekommenderar. Hårddisken kommer att gå sönder, i morrn eller nästa år eller nåt.
Citera
2009-08-21, 02:01
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Kan dock vara så att TS inte fick med någon Windows-skiva utan förväntas att bränna ut en så kallad återställningsskiva. Om TS tar bort alla filer som ligger på räddningspartionen så kan det vara så att han inte kan bränna ut någon återställningsskiva heller, då filerna som bränns finns på räddningspartionen (som han nu har tagit bort).

Ingen bra idé att radera återställningspartionen med andra ord. Hur gör du om du vill ominstallera Windows, har du någon skiva TS?
Citera
2009-08-21, 09:42
Medlem
Det man även skall tänka på.
har man både återställningsskivorna och recoverypartitionen är det bara positivt.
man kan tappa bort cd:n. cd-romen kan gå sönder. Man kanske inte kommer åt recoverypartitionen osv. fungerar inte det ena alternativet kanske det andra gör det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in