• 1
  • 2
2009-08-19, 17:56
Medlem
Det finns forum där när man trycker på "skicka nytt ämne", dvs posta en ny tråd, så söker forumet igenom sig själv efter liknande trådar.

Om jag t.ex postar en ny tråd med "fb kukar" så söker forumet först igenom sig själv efter liknande trådar. Då kommer sökresultatet fram och visar kanske 50 trådar som den hittar. Längst ner på sidan kan man välja "Det finns ingen liknande tråd och jag vill posta denna tråd"

Skulle det inte vara en möjlighet?
Citera
2009-08-19, 17:59
Medlem
Arch_Angels avatar
är det så jävla svårt att klicka på "sök" & skriva in rubriken ellr något liknande? gör 2 försök å hittar du inget så skapa en ny
Citera
Medlem
johnny_viciouss avatar
Hur stort är de forum som den här funktionen finns på?
Jag tycker det känns lite konstigt, kan man inte bara söka efter "FBkukar" innan man postar en ny tråd? Jag vet att det är många som struntar i att söka men att få massa trådar serverade änr man just skrivit sin egen tror jag inte hjälper, då klickar man hellre på "skicka ämne" istället för att börja beta av i de trådar som redan finns.

Hur går det förresten med de ämnen som är jättelånga och därmed innehåller många sökord?
Citera
Medlem
misterkokosss avatar
Varför kan du inte bara söka innan du skriver inlägget?
Citera
2009-08-19, 18:10
Medlem
micaeles avatar
Det kanske vore en idé ifall det skulle implementeras medelst AJAX och man därmed fick upp en förslagsruta invid det fält man fyller i sin trådrubrik, på samma sätt som du får förslag på medlemmar när man fyller i mottagare för ett PM.
Citera
2009-08-19, 18:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Med tanke på hur många trådar det dyker upp här varje vecka där det frågas om hur man byter användarnamn, hur man hittar vem som citerat en eller - som ett aktuellt exempel - varför man inte hittar sina senast postade inlägg.

Problemet ligger inte i de användare som faktiskt vet om att sökfunktionen finns, utan i de som inte ens orkar söka. Om de efter ha skrivit in en rubrik får en massa förslag på trådar så är det kanske ännu enklare att fortsätta i en befintlig tråd än att formulera en ny trådstart.
Citera
2009-08-19, 19:22
Medlem
DHNs avatar
Bättre att bekanta sig bättre med forumet. Det är inte så svårt
att söka bara du vet vad du ska söka efter.

Det belastar forumet och blir bara onödigt med nya trådar hela tiden.
Allt blir inte serverat på ett fat, däremot så blir allt mycket lättare
och behagligare om man vet hur man skall gå tillväga för att få
svar på en fråga.

Tacka vet jag sökfunktionen och de redan befintliga trådarna.
Citera
2009-08-19, 19:36
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
är det så jävla svårt att klicka på "sök" & skriva in rubriken ellr något liknande? gör 2 försök å hittar du inget så skapa en ny

Citat:
Ursprungligen postat av misterkokoss
Varför kan du inte bara söka innan du skriver inlägget?

Nu kan det ju vara så att TS inte menar att funktionen ska vara till för honom, utan för idioter som inte fattar att de ska söka innan de postar en ny tråd.
Senast redigerad av Wittgenstein 2009-08-19 kl. 19:41. Anledning: trött = fel
Citera
2009-08-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Nu kan det ju vara så att TS inte menar att funktionen ska vara till för honom, utan för idioter som inte fattar att de ska söka innan de postar en ny tråd.

Precis, det är för personer som inte orkar söka innan postandet av en ny tråd.
Citera
2013-12-02, 22:28
Medlem
CommonKnowledges avatar
"Här är liknande trådar vi hittade:"-funktion?

Sett på flera andra forum att när man håller på och skapar en ny tråd och skriver in rubriken så söker man samtidigt automatiskt på orden man skriver och får då fram förslag på trådar med samma ord i rubriken.

Såhär kan det se ut: http://i.imgur.com/HjQqFh8.png?1

Tycker detta är ett ypperligt sätt för att slippa en massa onödiga trådar som skapas stup i kvarten.

Tror många håller med mig men frågan är om det är något som kan ordnas även här?
Senast redigerad av CommonKnowledge 2013-12-02 kl. 22:32.
Citera
2013-12-02, 22:32
Medlem
.Chloes avatar
Det är en jättebra idé som jag gillar. Men! Tänk på att detta är ett diskussionsforum vilket innebär att diskussionerna kan variera även om de ställer liknande frågor.

Att ha den funktion som du föreslår är bra för forum där man behöver hjälp.
Citera
2013-12-02, 22:38
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Det är en jättebra idé som jag gillar. Men! Tänk på att detta är ett diskussionsforum vilket innebär att diskussionerna kan variera även om de ställer liknande frågor.

Att ha den funktion som du föreslår är bra för forum där man behöver hjälp.
Det är ändå bättre att ha "den stora tråden för X" där folk ska skriva om problem med just X. Sådana trådar existerar och diskussionsunderlaget försvinner inte och hjälp får man.

Man kan ju då skapa flera trådar om till exempel samma film, enda skillnaden är att frågan som ställs är annorlunda. Då har man skapat en enda tråd där all diskussion kring filmen/X kan ske.

Detta gäller ju inte komplicerade fall som i till exempel relationsakuten då det ena problemet inte behöver vara likt det andra.

Jag tycker om idén men frågan är ju om folk skulle ignorera det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in