2009-08-19, 16:36
Bannlyst
Även om kattmördartrådarna av typen vem var det, etc etc har stängts, så måste det rimligen vara tillåtet att diskutera vilket straff som kan bli aktuellt.

Nu ber jag användarna att hålla sig enbart till detta och inte lämna uppgifter om djurplågarens identitet och så vidare. Tack!

Expressen/GT uppger idag att det kan bli aktuellt med fängelsestraff, även om normalstraffet för djurplågeri är dagsböter. Det kan även bli så att kattmördaren hamnar på rättspsyket.

Efter att ha försökt läsa in mig på ämnet är jag nog själv böjd åt att rättspsyket är det enda ställe som han passar på. Gärna en lång inlåsning för att förebygga värre brott. Vad är er åsikt? Rätt eller fel med rättspsyket?

http://www.gt.se/nyheter/1.1676849/djurplagaren-riskerar-flera-ars-fangelse

PS. Längst ner får FB indirekt credd för att brotten löstes.
2009-08-19, 16:38
Medlem
_RHCP_s avatar
Jag tycker det är fel med rättspsyk, då kommer han ut om någon månad lika sjuk som han kom in. Fängelse ska det vara!
2009-08-19, 16:40
Medlem
YellowCakes avatar
Gissar på 2år som är max. Han har ju varit speciellt hänsynslös och inte bara mördat utan även torterat. Så max hoppas vi väl ändå på, trist att det är 2år bara dock.
2009-08-19, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Jag tycker det är fel med rättspsyk, då kommer han ut om någon månad lika sjuk som han kom in. Fängelse ska det vara!

Jamen, riktigt så enkelt är det väl ändå inte. Det finns ju folk som har fått sitta på rättspsyk mycket längre än vad de hade fått sitta i fängelse för motsvarande brott. På rättspsyket är man ju helt utlämnad åt hur frisk läkarna anser att man är. Har det dessutom förordnats om särskild utskrivningsprövning ska det upp i domstol också.

Hamnar kattmördaren där så får han ju helt enkelt sitta tills läkarna anser att han är frisk nog att släppas ut i samhället. Förhoppningsvis blir han sittande åtskilliga år.
2009-08-19, 16:45
Medlem
UT64s avatar
Jag har svårt att tänka mig annat än någon form av
vårdplan samt skadestånd till de drabbade.
Hans ålder och mentala hälsa talar för honom.

Sedan är det min personliga och filosofiska uppfattning
att den som plågar och skadar barn eller djur aldrig
kommer ifrån sitt straff i slutändan. Karma alltså..
2009-08-19, 16:46
Medlem
chriztalizahs avatar
man kan ju hoppas på kåken så nån kan varsko killen ordentligt

Men med tanke på de psykopatiska dragen han uppvisat så blir det
väl lite hjärnvård.....
2009-08-19, 16:48
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
När det gäller brott mot djur blir det väl oftast inte mer än böter?
2009-08-19, 16:50
Medlem
laserlasses avatar
Men man ska veta är att när man hammnar där så kan man komma ut rätt så fort men man kan bli där väääääääääldigt länge
2009-08-19, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
När det gäller brott mot djur blir det väl oftast inte mer än böter?

Riktigt, men åklagaren är ju inne på att antalet brott och systematiken ger ett bra mycket högre straffvärde än dagsböter.
2009-08-19, 17:31
Medlem
Plastpåses avatar
Jag skulle bli väldigt förvånad om det blir fängelse istället för någon typ av vård.

Jag skulle gissa på ett fängelsestraff bara får killen att bygga upp ännu mer ilska och psykiska problem så att vi får en massaker eller liknande här i lerum när han kommer ut
Senast redigerad av Plastpåse 2009-08-19 kl. 17:33.
2009-08-19, 17:36
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Jamen, riktigt så enkelt är det väl ändå inte. Det finns ju folk som har fått sitta på rättspsyk mycket längre än vad de hade fått sitta i fängelse för motsvarande brott. På rättspsyket är man ju helt utlämnad åt hur frisk läkarna anser att man är. Har det dessutom förordnats om särskild utskrivningsprövning ska det upp i domstol också.

Hamnar kattmördaren där så får han ju helt enkelt sitta tills läkarna anser att han är frisk nog att släppas ut i samhället. Förhoppningsvis blir han sittande åtskilliga år.

Jag ser inte läkarna på rättspsyk som speciellt kompetenta när dom titt som tätt släpper ut våldtäcktsmän, mördare och pedofiler på permission så då utövar sina brott. Dessutom sitter många inne där alldeles för lite.

Kan läkarna inte ordna om i deras huvud så ska dom låsas in istället för att fortsätta förstöra samhället.
2009-08-19, 17:45
Medlem
Är det någon som har uppgifter på någon som fått två års fängelse eller dömts till rättspsyk. för djurplågeri förut?
Vad har denna/dessa i så fall gjort?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in