Citat:
Jo jag förstår det du skriver men det var inte min fråga.
Bygger man motorerna till en kravspec som innebär "går bäst på diesel, men skall också klara jetbränsle, och fotogen blir den knepigare (=dyrare) att bygga lika tillförlitlig. Den kan också få begränsningar i effektuttag om den volymetriska effekten i bränslet är så låg att insprutningssystemets max- och min-värden inte stöttar effektuttaget.
En civil tillämpning av problemet är de tidigare så vanliga bensin/sprit-bilarna, där motorn själv klarade av att skilja på bränslets energivärde och justera inblandningen. De klarade också av alla då gällande avgasvärden. Tekniskt är det inget större problem. (I dessa motorer kunde man tillåta ett högre effektuttag på sprit än på bensin (motorn var starkare på sprit), men man behövde samtidigt mer sprit än bensin för samma effekt =bensinen gav lägre bränsleåtgång).
Att militära fordon behöver allbränslemotorer är för att man skall kunna tanka det bränsle man kan få tag på. Du vet, mackarna kanske inte har öppet om det är krig, så man får nalla från flyget... :-)
En civil tillämpning av problemet är de tidigare så vanliga bensin/sprit-bilarna, där motorn själv klarade av att skilja på bränslets energivärde och justera inblandningen. De klarade också av alla då gällande avgasvärden. Tekniskt är det inget större problem. (I dessa motorer kunde man tillåta ett högre effektuttag på sprit än på bensin (motorn var starkare på sprit), men man behövde samtidigt mer sprit än bensin för samma effekt =bensinen gav lägre bränsleåtgång).
Att militära fordon behöver allbränslemotorer är för att man skall kunna tanka det bränsle man kan få tag på. Du vet, mackarna kanske inte har öppet om det är krig, så man får nalla från flyget... :-)
Rörande köra på flygfotogen så kan nog alla göra det tror jag, men som jag sa jag är ingen motorexpert, däremot så gäller samma sak som med oblyat bränsle att motorn kanske inte håller lika länge men funkar gör den absolut men inte med bensin så hmm det blir aldrig en all-bränsle motor av en diesel motor vilket gör att militären kan tvingas leta upp en flygplats istället för statoil jag vet inte vad som är lättast i en konflikt men jag kan gissa