2009-08-19, 11:53
Medlem
Har aldrig hajjat det där med oem... Jag har en laptop från acer med vista home premium förinstallerat. Men man fick en satans massa smörja man inte vill ha på köpet. Nu så fick jag en ultimate oem skiva av en polare, oanvänd. Kan man installera den eller? Hur funkar det där med oem?
Citera
2009-08-19, 12:08
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggefrasse
Har aldrig hajjat det där med oem... Jag har en laptop från acer med vista home premium förinstallerat. Men man fick en satans massa smörja man inte vill ha på köpet. Nu så fick jag en ultimate oem skiva av en polare, oanvänd. Kan man installera den eller? Hur funkar det där med oem?

OEM-datorer - till skillnad från hemmabyggda datorer - är preparerade och konfigurerade med en procedur som kallas SLP:

http://en.wikipedia.org/wiki/System_...reinstallation

SLP-konfigurerade datorer fungerar på så sätt att det krävs 3 st. faktorer för att kunna aktivera den förinstallerade Windows-versionen med den medföljande OEM-licensen.

1] Ett BIOS som innehåller SLP/SLIC information för Tillverkare X.
2] Ett krypterat mjukvarucertifikat från Tillverkare X som är förpreparerat på OEM-installationsskivan, vars krypteringsnyckel matchar BIOS-informationen.
3] En Tillverkare X-specifik OEM-licensnyckel för operativsystemet som gör att Windows-versionen kan aktiveras automatiskt utan att man behöver bry sig om att skriva in licensnyckeln.

När alla dessa 3 faktorer stämmer överrens och fungerar som de ska så kan en dator klassas som en OEM-dator.

Det kanske blev lite väl tekniskt nu, men jag hoppas du ändå förstår skillnaden mot om du själv bygger en dator.

EDIT:

Bör kanske även tilläggas att du givetvis kan installera en helt vanlig version (dvs icke-OEM) av Vista på en OEM-dator, men då kommer du inte att kunna aktivera Vista med den OEM-licensen som följde med datorn, utan får köra Vista crackat eller helt enkelt köpa en Retail-licens.
Vidare så kan du heller inte aktivera Vista versionen med en XP nyckel.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-08-19 kl. 12:17.
Citera
2009-08-19, 12:48
Moderator
Protons avatar
I mitt fall när jag hade en run-in med min laptop visade det sej snarare vara omöjligt att få NÅGOT annat än det medföljande systemet att funka på denna dator. Mkt irriterande. Provade då iofs inte linux, men att få i ett annat XP var helt meningslöst eftersom det inte funkade alls trots mina försök att brotta in det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in