Citat:
Ursprungligen postat av raggefrasse
Har aldrig hajjat det dr med oem... Jag har en laptop frn acer med vista home premium frinstallerat. Men man fick en satans massa smrja man inte vill ha p kpet. Nu s fick jag en ultimate oem skiva av en polare, oanvnd. Kan man installera den eller? Hur funkar det dr med oem?
OEM-datorer - till skillnad frn hemmabyggda datorer - r preparerade och konfigurerade med en procedur som kallas SLP:
http://en.wikipedia.org/wiki/System_...reinstallation
SLP-konfigurerade datorer fungerar p s stt att det krvs 3 st. faktorer fr att kunna aktivera den frinstallerade Windows-versionen med den medfljande OEM-licensen.
1] Ett BIOS som innehller SLP/SLIC information fr
Tillverkare X.
2] Ett krypterat mjukvarucertifikat frn
Tillverkare X som r frpreparerat p OEM-installationsskivan, vars krypteringsnyckel matchar BIOS-informationen.
3] En
Tillverkare X-specifik OEM-licensnyckel fr operativsystemet som gr att Windows-versionen kan aktiveras automatiskt utan att man behver bry sig om att skriva in licensnyckeln.
Nr alla dessa 3 faktorer stmmer verrens och fungerar som de ska s kan en dator klassas som en OEM-dator.
Det kanske blev lite vl tekniskt nu, men jag hoppas du nd frstr skillnaden mot om du sjlv bygger en dator.
EDIT:
Br kanske ven tillggas att du givetvis kan installera en helt vanlig version (dvs icke-OEM) av Vista p en OEM-dator, men d kommer du inte att kunna aktivera Vista med den OEM-licensen som fljde med datorn, utan fr kra Vista crackat eller helt enkelt kpa en Retail-licens.
Vidare s kan du heller inte aktivera Vista versionen med en XP nyckel.