2009-08-19, 09:05
Medlem
Grannen väckte mig idag vid 08.30 genom att dra igång vinkelslipen ca. 5 meter från mitt sovrumsfönster som ligger mitt i ett villaområde. Jag undrar kort och gott om detta är lagligt.
Tackar i förväg.
Citera
2009-08-19, 09:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Grannen väckte mig idag vid 08.30 genom att dra igång vinkelslipen ca. 5 meter från mitt sovrumsfönster som ligger mitt i ett villaområde. Jag undrar kort och gott om detta är lagligt.
Tackar i förväg.
Det är fullt lagligt.
Skönt att vakna till det ljudet?

Citera
2009-08-19, 09:13
Medlem
soptippsbosses avatar
Det kunde ju lika gärna vara en hantverkare. När ska de jobba då har du tänkt?
Citera
2009-08-19, 09:17
Medlem
timztahs avatar
Citat:
Tackar i förväg.

100% lagligt !
Citera
2009-08-19, 10:12
Medlem
Citat:
Tackar i förväg.

Som alla andra sagt. 100% Lagligt.
Citera
2009-08-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
Det kunde ju lika gärna vara en hantverkare. När ska de jobba då har du tänkt?

De kunde väntat till en mer human tid då flera i området sover vid 08.30.
10.00 exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är fullt lagligt.
Skönt att vakna till det ljudet?

Det var nog en ut av de värre uppvakningar jag någonsin haft. I mina första 2-3 sekunder var jag övertygad att det var en man med motorsåg utanför som var ute efter att döda mig.
Citera
2009-08-19, 11:39
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
10.00 exempelvis.
Om du inte bor på ett ungdomshem eller i ett ghetto där socialfallen flockats så är det nog JÄVLIGT få som ligger och sover till klockan 10 en onsdag. De allra flesta har börjat jobba efter semestrarna, som bekant.

Vad jag vet är det fritt fram från klockan 07.00 på vardagar, så var glad att du fick sova till halv 9.
Citera
2009-08-19, 16:48
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
10.00 exempelvis.

Så du menar att vi hantverkare ska jobba mellan 10 och 19 istället för 7 och 16?

Det tackar jag nej till.
Citera
2009-08-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Så du menar att vi hantverkare ska jobba mellan 10 och 19 istället för 7 och 16?

Det tackar jag nej till.

Nej, jag tycker att personerna som anställer har "ansvaret" att se till att grannskapet inte störs mer än nödvändigt. Exempelvis kunde man sparat just vinkelslipen till lite senare. Men det är verkligen inte hela världen vilket jag aldrig påstått.
Citera
2009-08-19, 17:50
Medlem
4 helger irad har jag vakna utav att grannen håller på med kåken typ klockan 9 efter att jag har varit ute på krogen dagen innan, lagomt bakis / trött..

men tyvärr så är det lagligt
Citera
2009-08-19, 20:47
Medlem
Det är helt lagligt, och om det är på en vardag anser jag också att det är helt okej. På helgen bör man väl kanske visa lite respekt och låta folk sova ut åtminstone till kl 10. Sen är det ju skillnad om det är en gång bara eller om det är varje dag en längre tid.
Citera
2009-08-19, 21:43
Medlem
En viss liten justering bara...

Det är aldrig tillåtet att störa sina grannar, oavsett tid på dygnet.
Vad som är störande är ju väldigt subjektivt.
Den normala normen är att efter klockan 22 och före klockan 7 ska man hålla sig dämpad. Men sätter du dig mellan klockan 13 och 18 och dunkar frenetiskt på dina trummor (exempelvis) kan du bli ålagd att dämpa ner dig.

Däremot lagligt och olagligt är inte svart eller vitt när det gäller störning.
I ditt fall är det dock bara att tiga och ta emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in