2009-08-19, 22:25
Medlem
TröttSvensks avatar
Tiga ?

Man kan väl på ett vänligt och enkelt sätt säga till grannen att han stör dig.
Som i sommras när vi precis satt oss ner vid 17 tiden på lördagskvällen hos mina föräldrar och skulle äta god grillad mat, då drar grannen igång motorgräsklipparen på sin villa tomt.

Jag knalla dit och berättade att vi nu precis skulle ha släktmiddag i trädgården och bad honom klippa gräset nästa dag, se det gjorde han också.
Men det är klart, vi var två vuxna svenskar som inte har någon sjuk syn på att man blir dizzad om någon säger åt en...

Citera
2009-08-20, 08:29
Medlem
Bergakungens avatar
Som redan sagts, vara störande för sina grannar får man inte vara, men "störande" är en definitionsfråga. Jag är en stor vän av att kommunicera sina önskemål, och om man själv är smidig brukar även grannar vara det. Man kan ofta föra mycket väsen om man varskor i förväg (typ, fest).

Angående "objektiv störning" klockan 8.30 kan man ju påpeka att det visst kan tänkas att man befogat blir störd av högljutt maskinanvändande så dags - man kanske arbetar skift och sover på förmiddagen.

Vad som är störande varierar, men man kan begära en lugnare miljö i ett bostadsområde än på ett industriområde, helt naturligt. Likadant får enstaka händelser (grannens hantverkare bygger staket) tolereras i större omfattning än regelmässiga störningar (grannen har järnsmide som enda och stora fritidssysselsättning). Det finns ett närliggande (?) omskrivet exempel, där en granne vill förbjuda en annan granne att röka på sin tomt, eftersom detta är "störande". Det gick inte hem, prövat i rätten - så känslig får man inte lagens stöd att vara. Men om man kan visa att man störs av ljudet så det märks, inne i sin bostad, bör man kunna begära att grannen förlägger verksamheten till en lämpligare tidpunkt. Att föra väsen är ingen rättighet, men "fönstret" för detta är förstås större på dagtid.
Citera
2009-08-20, 10:53
Medlem
mesopalmens avatar
Skiftarbete och sovande på dagen ger inte någon rätt till "lugn" på dagtid.

Exempelvis är lekande barn under dagtid i flerfamiljhus inte att betrakta som störning även om någon måste sova efter nattarbete.
Citera
2009-08-20, 11:30
Medlem
Nej det är 100% lagligt och till och med en rättighet för din granne.
Från kl 07:00 är det fritt fram för vinkelkapning om han så önskar.

Skulle han däremot öppna företag på platsen och föra den typen av oväsen regelmässigt så finns andra reglementen som kan styra. Men så länge det är privat, hemma på hobbybasis eller nödvändigt hantverksjobb så är det helt ok. Bara att acceptera m.a.o.

Det enda du kan göra är att med glad min och glad ton prata med grannen och förklara ditt sömnbehov så sent på dagen. Jag är säker på att han lyssnar och är beredd att ge dig lite mer ro.

Det mest troliga är att han inte anar att någon sover så sent.
Citera
2009-08-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Tiga ?

Man kan väl på ett vänligt och enkelt sätt säga till grannen att han stör dig.
Som i sommras när vi precis satt oss ner vid 17 tiden på lördagskvällen hos mina föräldrar och skulle äta god grillad mat, då drar grannen igång motorgräsklipparen på sin villa tomt.

Jag knalla dit och berättade att vi nu precis skulle ha släktmiddag i trädgården och bad honom klippa gräset nästa dag, se det gjorde han också.
Men det är klart, vi var två vuxna svenskar som inte har någon sjuk syn på att man blir dizzad om någon säger åt en...

Så hade jag aldrig gjort. Man måste väl få klippa gräset när man vill på dagen. Det hade jag inte lagt mig i.

Å andra sidan hade jag inte börjat klippa gräset om jag sett att grannen sitta ute och äta middag med släkten. Men inte för att jag tycker det är fel, vill bara vara respektfull gentemot min granne.
Citera
2009-08-20, 13:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesopalmen
Skiftarbete och sovande på dagen ger inte någon rätt till "lugn" på dagtid.

Exempelvis är lekande barn under dagtid i flerfamiljhus inte att betrakta som störning även om någon måste sova efter nattarbete.

Störningen måste vara "objektiv" i den meningen att det handlar om en störning. Om ingen finns hemma kan man inte störa med ljudlig verksamhet, naturligtvis. Jag avsåg att visa den som ansåg att man inte har anledning att sova 8.30 på morgonen att det mycket väl kunde finnas fullt godtagbara skäl.

Det är fullständigt klarlagt att det inte är fritt fram för grannen att föra väsen hur som helst, ens dagtid. Var gränsen går är en bedömningssak, men att det finns en övre gräns är alldeles klart. Däremot är det också alldeles riktigt att spelrummet för att syssla med vinkelslip är större mellan 07 och 23, vida större än mellan 23 och 07. Men "fritt fram" att föra väsen skall man inte räkna med.
Senast redigerad av Bergakungen 2009-08-20 kl. 13:46.
Citera
2009-08-20, 14:52
Medlem
Gabriel Knights avatar
Som fd hantverkare måste jag ju säga att den som klagar på störningar gjorda av en hantverkare klockan 8.30 på en vardag måste vara tokig och gör bara att man väsnas mer för att hämnas

När jag jobbade ute bland folk som elektriker och tele- och nätverksinstallatör så försökte jag att inte störa så mycket mellan klockan 7-7.30 men sedan körde jag igång borrandet och bankandet för fulla segel och var det någon som gnällde borrade och bankade jag bara högre för att hämnas på gnällspikarna för jag ansåg att mitt jobb var viktigare att utföra så snabbt som möjligt än att låta en massa latmaskar sova halva dagen
Citera
2009-08-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Som fd hantverkare måste jag ju säga att den som klagar på störningar gjorda av en hantverkare klockan 8.30 på en vardag måste vara tokig och gör bara att man väsnas mer för att hämnas

När jag jobbade ute bland folk som elektriker och tele- och nätverksinstallatör så försökte jag att inte störa så mycket mellan klockan 7-7.30 men sedan körde jag igång borrandet och bankandet för fulla segel och var det någon som gnällde borrade och bankade jag bara högre för att hämnas på gnällspikarna för jag ansåg att mitt jobb var viktigare att utföra så snabbt som möjligt än att låta en massa latmaskar sova halva dagen

Du verkar ju vara en mogen människa..
Och bara för att du har normala arbetstider, så betyder det inte a tt man är en latmask som ligger och sover hela dagen, pajas.
Pröva jobba mellan 23-06 på morgonen, så får vi se om du anser att det är skönt att sova en och en halv timma per dag.
Sen tycker jag inte att lite oljud är fel, men att banka högre för att någon vill försöka sova är ju extremt löjligt.
Skulle du medvetet göra det när jag bad dig lugna dig, skulle jag köra en kniv i ditt bildäck och sen somna med ett leende på läpparna
Citera
2009-08-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Du verkar ju vara en mogen människa..
Och bara för att du har normala arbetstider, så betyder det inte a tt man är en latmask som ligger och sover hela dagen, pajas.
Pröva jobba mellan 23-06 på morgonen, så får vi se om du anser att det är skönt att sova en och en halv timma per dag.
Sen tycker jag inte att lite oljud är fel, men att banka högre för att någon vill försöka sova är ju extremt löjligt.
Skulle du medvetet göra det när jag bad dig lugna dig, skulle jag köra en kniv i ditt bildäck och sen somna med ett leende på läpparna

Vadå, tough shit liksom.

Har själv jobbat natt 18-06 en längre period och har blivit störd ett antal morgnar.

Jobbar man natt så får man acceptera att sömnen kan bli störd, det är därför man har OB.

Höll på att få spader en gång när grannen la nytt golv eller nått sånt. 3-4 dagars sömn helt förstörd. (går inte att sova med hörselskydd och proppar i öronen, det ekade och skar i rummet iaf). Vad ska man göra? "Hej, jag jobbar natt. Kan du vänta med det där tills jag har vaknat." Sen kommer nästa "Hej, jag jobbar som bagare. Jag måste gå och lägga mig nu. Kan du sluta?" osv. Det är bara att gilla läget. Trots att det nu är en "rättighet" att köra vinkelslipen i väggen 0700 till 2200 så får man ju faktiskt sin skönhetssömn i 95-100% av fallen, även om man jobbar natt.
Citera
2009-08-22, 04:16
Medlem
I våran förra lägenhet vaknade man nästintill varje dag av någon jävla idiot som kunde börja borra och väsnas redan klockan 6
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in