2009-08-19, 08:32
Medlem
Anlitade en Byggfirma som byggde ut huset under en s.k helentreprenad där allt skulle ingå för ett fast pris.

I kontraktet, ritningarna, offerten samt övriga handlingar står det klart och tydligt vad som skall ingå.

Däribland står det beskrivet att en rördragning för element ska ingå bla att de ska dras innan golvet läggs.

Sagt och gjort entreprenaden utförs och jag betalar totalsumman.
Allt är frid och fröjd tills jag får en faktura från underentreprenören som gjorde rör-dragningen på 13,500kr.

Jag skickar tillbaka fakturan med motivationen att jag ej beställt jobbet och således inte tänker betala.

Nästa faktura jag får är densamma men då har han skrivit att min byggare/entreprenör betalat hälften och nu kräver mig på halva summan istället.

Nu är det så att han gick till kronofogden först och sen tingsrätten där vi nu står.....

Har han någon chans att vinna så jag får betala? Funderar på att anlita jurost via hemförsäkringen, borde jag det?
Citera
2009-08-19, 08:48
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anson
Jag skickar tillbaka fakturan med motivationen att jag ej beställt jobbet och således inte tänker betala.

Nästa faktura jag får är densamma men då har han skrivit att min byggare/entreprenör betalat hälften och nu kräver mig på halva summan istället.

Nu är det så att han gick till kronofogden först och sen tingsrätten där vi nu står.....

Har han någon chans att vinna så jag får betala? Funderar på att anlita jurost via hemförsäkringen, borde jag det?

Är det så som du säger har han inte en chans.

Vad säger din byggare?

Det är byggfirman som du har anlitat som är ansvarig gentemot
underentrepenören.

Med hänsyn till summan är det fråga om ett s k småmål där rätten
till ersättning för rättegångskostnader är begränsade och försäkringen
gäller inte för sådana här småmål.

Du behöver ingen jurist för detta....enkelt mål för din del.
Citera
2009-08-19, 21:58
Medlem
Världen när det gäller entreprenadjuridiken är inte alldeles tvåfärgad.

Princip 1:
Du har rätt. Det är ett ÄTA-arbete och entreprenören ska ha en beställning innan han utför det.

Princip 2:
Om arbetet med rördragningen är ett likställt ÄTA-arbete så kommer du att få betala detta. Men detta skall din entreprenör även informera om och ge dig en chans att fatta ett beslut. Däremot kan han även om du säger nej utföra arbetet och du får betala.

Oavsett princip så ska inte rörkrökaren fakturera dig direkt. Du har inget avtal med honom. Fakturor mot dig skall ställas genom din entreprenör.

En väldigt vanligt missuppfattning, även bland erfarna beställare, är att om man köper en totalentreprenad så ingår allt. Det är i stort sett aldrig sant.
Citera
2009-08-20, 00:05
Medlem
Så vad ska jag bestrida med? Eller vad är bäst att gå på? Har ju inget avtal varken skriftligt eller muntligt med rör-mokaren....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in