2009-08-19, 03:54
Medlem
Balle Bankas avatar
Jag bor i ett hus med en grind. På var sida om grinden står två granitstolpar som kvarterets hundar finner fantastiska att pinka på. Detta ska stävjas omedelbart, då jag äcklas något oerhört av att tattares hundar pinkar där jag sätter ner mina lädersulor.

Jag har själv tänkt på att hälla ut peppar runt stolparna men tror egentligen inte att det fungerar. Kan man stävja ofoget med elektricitet eller kanske råttgift?

Jag vill mota Olle i grind, å det grövsta. Ge mig förslag hur jag kan lära andras hundar att veta hut.
Citera
2009-08-19, 03:57
Medlem
aleisters avatar
Att sätta ett litet elstängsel runt stolpen vet jag inte om det är så praktiskt. Testa att ställa dit en PET-flaska med vatten bredvid grindstolpen - funkar i alla fall för att hålla katter borta (fråga mig inte hur eller varför).
Citera
2009-08-19, 04:06
Medlem
Balle Bankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aleister
Att sätta ett litet elstängsel runt stolpen vet jag inte om det är så praktiskt. Testa att ställa dit en PET-flaska med vatten bredvid grindstolpen - funkar i alla fall för att hålla katter borta (fråga mig inte hur eller varför).

Jag tänkte någon form av elstängsel som man har runt kohagar och liknande. Tror att det hade fungerat finfint, vem vill pinka på ett sådant? Däremot vet jag inte om det lagligt och tror att denna lilla manick kommer att förstöras av hundägarna, då dessa saknar hyfs och tror att det är någon rättighet de har att deras hund minsann ska få pinka precis där den vill.

Om jag skulle ertappa en hund som pinkar på grinden skulle jag fråga hundägaren om det - hur denne kan låta hunden göra något sådant.

Varför skulle PET-flaskegrejen fungera?
Citera
2009-08-19, 04:10
Medlem
aleisters avatar
PET-flaskan funkar på katter, har inte testat på hundar. Bodde ett tag i Japan och alla ställde ut PET-flaskor med vatten i runt sin uteplats för att slippa ha katter springandes där. Jag trodde de bluffade, men hade själv problem med massor av katter på min uteplats. Ställde dit några flaskor och vips fick jag tillbaka min uteplats. Vet inte om det är att ljuset reflekteras som de tycker är obehagligt, eller att de tror att platsen är upptagen. Funkade gjorde det.
Citera
2009-08-19, 04:13
Medlem
Balle Bankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aleister
PET-flaskan funkar på katter, har inte testat på hundar. Bodde ett tag i Japan och alla ställde ut PET-flaskor med vatten i runt sin uteplats för att slippa ha katter springandes där. Jag trodde de bluffade, men hade själv problem med massor av katter på min uteplats. Ställde dit några flaskor och vips fick jag tillbaka min uteplats. Vet inte om det är att ljuset reflekteras som de tycker är obehagligt, eller att de tror att platsen är upptagen. Funkade gjorde det.

Japaner är jävligt annorlunda. Detsamma kanske gäller deras katter?

Mitt lilla problem måste vara väldigt vanligt. Självklart skall inte hundar få pinka mot fasader då inte människor får det. Deras urin är såklart lika äckligt som deras husses/mattes.
Citera
2009-08-19, 16:03
Medlem
Conceptions avatar
Då hundurin är betydligt renare än människourin så är det inte att jämföra med om pundarpelle står och kissar på grindstolpen. Såg ett överlevnadsprogram där de rekommenderade att dricka sin hunds urin innan sin egen om man vill hålla sig vid liv.

Hundar dricker också betydligt med regelbundet och oftare än människor vilket också gör deras kiss renare. Sen att de kissar betydligt mindre på samma ställe än en människa är också en sak att begrunda. Troligen är det också bara hanhundar som kissar mot stolpen då tikar hellre sitter ner mot en gräsmatta.

Tycker det låter som ett mindre problem att att få hundurin under din skosula när du passerar stolpen. Om du reflekterade över hur mycket annan skit som fastnar under din skosula genom en enkel promenad genom Stockholm skulle du nog stanna inomhus resten av ditt liv.
Citera
2009-08-19, 22:12
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Banka
Kan man stävja ofoget med elektricitet eller kanske råttgift?

Kan du beskriva närmare hur råttgift skulle hjälpa dig med ditt aber? Har du planerat att långsamt utrota hundsläktet, individ för individ? Sicken mästerplan...The perfect crime!
Citera
2009-08-19, 22:24
Bannlyst
Hightech

Här har du lite tekniska prylar om du är intresserad att experimentera, inga garantier från min sida
Finns massa såna prylar online, och kanske att köpa i Sverige även. Jag rekommenderar inte att använda sådana grejer för de kan påverka andra djur som finns runt omkring i naturen utan se det mer som lite allmän info från min sida. I USA (och även andra EU länder) finns helknäppa grejer för djur.

Tips: Googla "dog repellent".

Kemiskt:
http://www.liquidfence.com/dog-cat-repellents.html

Ultrajud:
http://www.nextag.com/ultrasonic-dog-repeller/products-html
Citera
2009-08-20, 04:44
Medlem
Balle Bankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då hundurin är betydligt renare än människourin så är det inte att jämföra med om pundarpelle står och kissar på grindstolpen. Såg ett överlevnadsprogram där de rekommenderade att dricka sin hunds urin innan sin egen om man vill hålla sig vid liv.

Hundar dricker också betydligt med regelbundet och oftare än människor vilket också gör deras kiss renare. Sen att de kissar betydligt mindre på samma ställe än en människa är också en sak att begrunda. Troligen är det också bara hanhundar som kissar mot stolpen då tikar hellre sitter ner mot en gräsmatta.

Tycker det låter som ett mindre problem att att få hundurin under din skosula när du passerar stolpen. Om du reflekterade över hur mycket annan skit som fastnar under din skosula genom en enkel promenad genom Stockholm skulle du nog stanna inomhus resten av ditt liv.

Du verkar inte ha förstått problemet. Du får gärna dricka din hunds urin om du finner det tillfredsställande men jag finner det bara äckligt. Så äckligt att jag inte vill att mina skosulor ens skall vara i närheten av hundurin.

Du hade inget förslag hur man får hundar att sluta urinera på grindstolpen?
Citera
2009-08-20, 04:48
Medlem
Balle Bankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Kan du beskriva närmare hur råttgift skulle hjälpa dig med ditt aber? Har du planerat att långsamt utrota hundsläktet, individ för individ? Sicken mästerplan...The perfect crime!

Kan du beskriva närmare hur du hjälpte mig att lösa mitt aber?

Att med råttgift få hundar att veta hut kanske var något långsökt. Har du bättre förslag?
Citera
2009-08-20, 04:51
Medlem
aleisters avatar
En sån där ultraljudsgrj kanske vore nåt - de ska ju ha hyfsad hörsel. Finns det inte liknande för mullvadar och såna djur att köpa i Sverige idag? Borde väl teoretiskt även funka på hundar?
Citera
2009-08-20, 04:52
Medlem
Balle Bankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zly
Här har du lite tekniska prylar om du är intresserad att experimentera, inga garantier från min sida
Finns massa såna prylar online, och kanske att köpa i Sverige även. Jag rekommenderar inte att använda sådana grejer för de kan påverka andra djur som finns runt omkring i naturen utan se det mer som lite allmän info från min sida. I USA (och även andra EU länder) finns helknäppa grejer för djur.

Tips: Googla "dog repellent".

Kemiskt:
http://www.liquidfence.com/dog-cat-repellents.html

Ultrajud:
http://www.nextag.com/ultrasonic-dog-repeller/products-html

Tackar!

Att bry sig om andra djur behövs inte i det här fallet då det rör sig om en fastighet i stan. Att på kemisk väg tvinga hundarna på knä är en mycket vacker lösning.

Helst hade man velat att hundägare ägde sådan stil och finess att det här problemet aldrig uppstått men det är dessvärre alldeles för mycket begärt i ett samhälle med bara rättigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in