• 1
  • 2
2009-08-19, 00:33
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
tänkte göra egen potatissallad, en sån där utan majonäs å grejer. nrä jag vartbortbjuden på kalas o fest ibland har man fått en potatissallad med bara potatis, örter och kanske nån olja eller nåt som blandats ihop o det e sååå mycket godare än den "krämiga" varianten ...

nån som har ett gott recept för runt tio personer kanske?

o ah, sen undrar ja om man kan använda färskpotatis eller omd en är för "mjuk" och typ bara blir mosad ..?
Citera
2009-08-19, 00:51
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Hmm det är ganska svårt med recept, allt beror på den som lagar och den som äter. Men dijonsenap, knaperstekt finstrimmlat bacon, vitlök och någon vinäger(balsamico vinäger brukar jag änvända) är jävligt smarrigt. Självklart då med potatis, rödlök, tomat och lite andra sköna saker.

Annars kanske du kan kolla upp en fransk potatissallad som är vinnegrettebaserad har jag för mig.
Citera
2009-08-19, 00:53
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
ingen bacon i för min kompis e veggitarian.

du har inget lite mer recepaktigt? jag e inte så bra på att höfta gfram
Citera
2009-08-19, 00:53
Medlem
Koka potatis ( färskpotatis går bra men ska helst var någon fast typ, mandelpotatis etc. ) skär upp potatisarna i passande bitar.

Blanda ihop med, olivolja, en skvätt vinäger, salt, svartpeppar, lite gräslök är gott och gärna lite timjan också.

Där har du en jävligt enkel och god potatissallad

Skulle dock rekomendera att inte bara ha i kryddor utan även grönsaker...
Gör du det så använd följande:

Tomat
Ruccola
samt rödlök om så önskas.

Blir bra mycket godare med grönsaker i tycker jag, men det är ju en smaksak!
Citera
2009-08-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeGuyR
tänkte göra egen potatissallad, en sån där utan majonäs å grejer. nrä jag vartbortbjuden på kalas o fest ibland har man fått en potatissallad med bara potatis, örter och kanske nån olja eller nåt som blandats ihop o det e sååå mycket godare än den "krämiga" varianten ...

nån som har ett gott recept för runt tio personer kanske?

o ah, sen undrar ja om man kan använda färskpotatis eller omd en är för "mjuk" och typ bara blir mosad ..?
Denna potatissallad innehåller ingen majonäs och görs på färskpotatis.
http://www.svensksmak.se/?action=show_recipe&id=542
Citera
2009-08-19, 00:59
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc00p
Koka potatis ( färskpotatis går bra men ska helst var någon fast typ, mandelpotatis etc. ) skär upp potatisarna i passande bitar.

Blanda ihop med, olivolja, en skvätt vinäger, salt, svartpeppar, lite gräslök är gott och gärna lite timjan också.

Där har du en jävligt enkel och god potatissallad

Skulle dock rekomendera att inte bara ha i kryddor utan även grönsaker...
Gör du det så använd följande:

Tomat
Ruccola
samt rödlök om så önskas.

Blir bra mycket godare med grönsaker i tycker jag, men det är ju en smaksak!

okej det lät bra. jag tänkte

färskpotatis
olivolja
salt peppar örtaromat
fersk timjan
rödlök tomat

men kan man ha dill i?? kanske vore gott de e ju sommar

edit: å vitlök!
Citera
2009-08-19, 01:00
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Denna potatissallad innehåller ingen majonäs och görs på färskpotatis.
http://www.svensksmak.se/?action=show_recipe&id=542

jätte tack för tipset .. men ja ville liksom ha en "torrare" potatissallad, denna hade kräm fräsch å så... ment ack ändå!
Citera
2009-08-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeGuyR
okej det lät bra. jag tänkte

färskpotatis
olivolja
salt peppar örtaromat
fersk timjan
rödlök tomat

men kan man ha dill i?? kanske vore gott de e ju sommar

edit: å vitlök!

Vet inte om dill går så bra ihop med de andra kryddorna, men testa! Äckligt lär det ju inte bli hursomhelst..
Citera
2009-08-19, 03:51
Medlem
BridgeRocks avatar
Färskpotatis
4 msk olivolja
1-2 msk rödvinsvinäger
1-2 vitlöksklyftor(Beroende på storlek och styrka)
babyspenat
timjan
salt
malen svartpeppar

1. Blanda samman alla ingredienser förutom potatisen.
2. Borsta och koka färskpotatis.
3. Häll bort vattnet och lägg potatisen i en skål.
4. Häll över kryddblandningen och vänd runt det försiktigt.

Serveras med fördel halvljummen, så att potatisen inte blir obehaglig p.g.a att den är för varm eller för kall.

Edit: Såg nu att mitt recept inte var allt för olikt det som du skrev. Jag läste bara första inlägget och sedan delgav ett recept som jag brukar använda. Så du kan ju med fördel addera lite rödlök till mitt recept.
Citera
2009-08-19, 06:16
Medlem
Dengues avatar
Att kalla denna för sallad är kanske mycket sagt men jag brukar göra den ofta.

Koka färskpotatis.
När potatisen fortfarande är varm skär du den i lagom bitar.
Varva potatis, fint skuren purjolök, en bra kallpressad rapsolja och något så svennigt som vanlig grillkrydda.
Jag håller med om att det låter fattigt men skakar riktigt bra.
Ibland kör jag en sås på sidan och då blandar jag matlagningsyoghurt och lite wasabi. Funkar till det mesta.
Citera
2009-08-19, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Varför inte en typisk sydtysk sallad?

Schwäbischer kartoffelsalat (meny.se)

Ingredienser:
  • 1 kg salatpotatis (Sieglinde eller sparrispotatis)
  • 1 gul lök
  • salt och nymalen vitpeppar
  • 1 tsk fransk senap
  • 3 msk vitvinsvinäger
  • ca 1,5 dl varm, kraftig köttbuljong
  • 3-4 msk solrosolja
Arbetsgång:
Koka potatisen med skalet kvar! i saltat vatten. Häll av vattnet och skala potatisen medan den ännu är varm. Låt dem sedan svalna lite men inte kallna helt. Skär dem i 2 mm tjocka skivor. Skala och finhacka löken och blanda med potatisen. Salta och peppra.

Rör ihop vinäger, senap, köttbuljong och olja. Häll över potatisen och blanda väl men med försiktig hand så potatisskivorna inte går sönder. Låt stå och dra och smaka av en gång till. Strö över hackad persilja.

Man kan tillsätta finhackad slanggurka, finskuren vitkål eller knaperstekt bacon. Även oliver, kapris, rädisor eller örter går bra.

~Paul~
Citera
2009-08-19, 09:24
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte en typisk sydtysk sallad?

Schwäbischer kartoffelsalat (meny.se)

Ingredienser:
  • 1 kg salatpotatis (Sieglinde eller sparrispotatis)
  • 1 gul lök
  • salt och nymalen vitpeppar
  • 1 tsk fransk senap
  • 3 msk vitvinsvinäger
  • ca 1,5 dl varm, kraftig köttbuljong
  • 3-4 msk solrosolja
Arbetsgång:
Koka potatisen med skalet kvar! i saltat vatten. Häll av vattnet och skala potatisen medan den ännu är varm. Låt dem sedan svalna lite men inte kallna helt. Skär dem i 2 mm tjocka skivor. Skala och finhacka löken och blanda med potatisen. Salta och peppra.

Rör ihop vinäger, senap, köttbuljong och olja. Häll över potatisen och blanda väl men med försiktig hand så potatisskivorna inte går sönder. Låt stå och dra och smaka av en gång till. Strö över hackad persilja.

Man kan tillsätta finhackad slanggurka, finskuren vitkål eller knaperstekt bacon. Även oliver, kapris, rädisor eller örter går bra.

~Paul~

Det här är ett riktigt bra recept - kan verkligen rekommenderas - några kommentarer dock:
- Funkar jättebra med färskpotatis. Går bra med vinterpotatis också, men man kanske måste skala dem om skalet är för tjockt (och oaptitligt)
- 2 mm kräver att potatisen är perfekt kokt, inte en sekund för länge. Skär man lite tjockare skivor undviker man mossallad.
- 1 tsk senap till 1 kg potatis är åt h-e för lite
- den gula löken kan ersättas med röd- eller purjolök för snyggare utseende
- Kapris gör underverk i den här salladen - ett måste (om man inte inte avskyr kapris)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in