2009-07-05, 18:00
Medlem
zaturn87s avatar
Uttrycket på forum betyder oftast att någon har kommit med en påhittad historia och vill skapa diskussion kring det eller på något sätt lurar det community som de hänger på ibland...

Men vart kommer internet-uttrycket "troll" ifrån?

Alla webord som 1337, W00t, ftw, wtf etc etc har någon form av bakgrund och på något internet sätt så låter det ändå vettigt när man får det förklarat. Men just troll har jag hakat upp mig på....

Varför kallar vi alla skitsnackare troll på forum?
Inte bara vi svenskar, utan generellt så kallas den som snackar skit på onlineforum för troll så min fråga är nu varför blev just "troll" det magiska ordet?
Citera
2009-07-05, 18:02
Medlem
Govvens avatar
Google ftw
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Citera
2009-07-05, 18:04
Medlem
Ett Hunds avatar
Språkforumet passar bättre för din trådstart.

Flashback -> Språk

/Moderator
Citera
2009-07-05, 18:04
Medlem
Trolling är en fiskemetod som går ut på att via en båt som rör sig sakta dra ett bete genom vattnet och vänta på att bytet hugger. Översatt till forumbeteende handlar det alltså om att posta mer eller mindre genomskådligt trams och hoppas på att någon hugger och skriver ett svar som man sedan använder för sin fortsatta trolling.
Citera
2009-08-18, 21:54
Medlem
Vad betyder det? [troll]

Nu är jag inte säker på att tråden ligger rätt men...
Vad menas med troll?
Jag har hört att jättemånga här på Flashback säger, så här "blablabla, du är troll".
Citera
2009-08-18, 21:55
Medlem
supermassives avatar
Med lite sökning så...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Citera
Medlem
micaeles avatar
Att man som bannad användare är tillbaka under annat namn och ställer till med sattyg.
Citera
Medlem
Slashcares avatar
Nån som trollar hittar på/ljuger.
Citera
2009-08-18, 23:01
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Att man som bannad användare är tillbaka under annat namn och ställer till med sattyg.

Man behöver dock inte ha varit bannad för att vara ett troll.

Troll = Ljuger för sin omgivning om saker som kan verka sanna, men som troligtvis listas ut för eller senare, i alla fall av FB detektiverna.
Citera
2009-08-18, 23:02
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Man behöver dock inte ha varit bannad för att vara ett troll.

Troll = Ljuger för sin omgivning om saker som kan verka sanna, men som troligtvis listas ut för eller senare, i alla fall av FB detektiverna.
Sant. Men på FB är ju de flesta trolltyg sannolikt tidigare bannade användare som kommer tillbaka för att hämnas.
Citera
2009-08-19, 01:54
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
På Flashback har ordet använts så, men på internet i stort är betydelsen inte så specifik. Finns länkat till Wikipedia redan där man kan läsa vidare.
Citera
2009-08-19, 11:21
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
På Flashback har ordet använts så, men på internet i stort är betydelsen inte så specifik. Finns länkat till Wikipedia redan där man kan läsa vidare.
Jo, men vad som står på W eller hur det används i övrigt är inte relevant eller intressant. Det är hur det används på FB som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in