Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-18, 21:49
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Själv anser jag att 1.06 är en bra regel men kan det finnas tillfälle där FB-moderatorer borde avslöja identiten?

Ett exempel;
En person som kallar sig för xcqzqss berättar att imorgon kommer jag mörda en person, sen berättas det plats och allt.
Alla skrattar och säger jävla troll och dyligt men i en blaska står precis det som sagts. Kontot har bara ett inlägg, så inga ledtrådar för alla internetdekdektiver (sista ordet tackar jag superhitler)

Personen skriver åter i forumet om nästa mord som han tänker utföra.

Mods på flashback kan veta vem detta är på 5 minuter då den personen har ett annat konto som kallas för "Rubert den store drakdödaren", det aliaset har så pass många ledtrådar på FB så att man kan finna personen mycket snabbt, det märker mods på en gång, utan att de ens försöker det.
Poängen är att de kopplar snabbt ihop dessa två användarnamn via IP eller något.

Om det blir diskussioner angående hur förfarandet gick till huruvida de fann kontot får väl det vara så kontot skrivit i samma tråd med eller nån annan jäkla bra ursäkt.

Vad anser ni, vad ska mods (flashback) göra?
Jag går verkligen till det yttersta nu, om 1.06 och mina egna tankar om att få vara anonym här.

Alla likneser med Lerum, ni är OT och kan prata om det i andra tråden.
Om jag lade detta på fel ställe, snälla flytta.
Citera
2009-08-18, 21:52
Medlem
micaeles avatar
Vad ska mods göra? Ingenting. Varför skulle dom göra nåt?
Tänker du på ifall dom ska ringa polisen och avslöja personens identitet eller ska dom skriva ut namnet här för det höga nöjets och skandalfaktorns skull?
Citera
2009-08-18, 21:53
Bannlyst
Om man dödar en människa så är det tillåtet att outa personen (finns två exempel). Men när det gäller djur så verkar det vara tabu och får inte diskuteras på fb!
Senast redigerad av Censurerad 2009-08-18 kl. 21:58.
Citera
2009-08-18, 21:54
Medlem
b0gfettos avatar
Det hoppas jag modsen skiter fullständigt i, möjligen så kan 1.04 komma på tal (vilket leder till att tråden slängs).

1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
Citera
2009-08-18, 21:57
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vad ska mods göra? Ingenting. Varför skulle dom göra nåt?
Tänker du på ifall dom ska ringa polisen och avslöja personens identitet eller ska dom skriva ut namnet här för det höga nöjets och skandalfaktorns skull?

Jag frågade om din åsikt, ingenting. Det andra var inget med detta att göra. Pga du ställde frågan som en motfråga till mig. Jag ville ha en diskussion om detta.
Citera
2009-08-18, 21:59
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L Ron Hubbard
Själv anser jag att 1.06 är en bra regel men kan det finnas tillfälle där FB-moderatorer borde avslöja identiten?

Ett exempel;
En person som kallar sig för xcqzqss berättar att imorgon kommer jag mörda en person, sen berättas det plats och allt.
Alla skrattar och säger jävla troll och dyligt men i en blaska står precis det som sagts. Kontot har bara ett inlägg, så inga ledtrådar för alla internetdekdektiver (sista ordet tackar jag superhitler)

Personen skriver åter i forumet om nästa mord som han tänker utföra.

Mods på flashback kan veta vem detta är på 5 minuter då den personen har ett annat konto som kallas för "Rubert den store drakdödaren", det aliaset har så pass många ledtrådar på FB så att man kan finna personen mycket snabbt, det märker mods på en gång, utan att de ens försöker det.
Poängen är att de kopplar snabbt ihop dessa två användarnamn via IP eller något.

Om det blir diskussioner angående hur förfarandet gick till huruvida de fann kontot får väl det vara så kontot skrivit i samma tråd med eller nån annan jäkla bra ursäkt.

Vad anser ni, vad ska mods (flashback) göra?
Jag går verkligen till det yttersta nu, om 1.06 och mina egna tankar om att få vara anonym här.

Alla likneser med Lerum, ni är OT och kan prata om det i andra tråden.
Om jag lade detta på fel ställe, snälla flytta.

Om hotet verkar vara seriöst så tycker jag att polisen ska tipsas, såklart.
Citera
2009-08-18, 22:00
Medlem
Torinlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censurerad
Om man dödar en människa så är det tillåtet att outa personen (finns två exempel). Men när det gäller djur så verkar det vara tabu och får inte diskuteras på fb!

Självklart får det diskuteras, sen att folk överreagerar och går berserk BARA för att det gäller djur (som är så söta och gulliga och bla bla) så spammas trådarna sönder = inget läsvärde = ingen plats på forumet.
Citera
2009-08-18, 22:00
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L Ron Hubbard
Jag frågade om din åsikt, ingenting. Det andra var inget med detta att göra.
Jodu, det har det visst. Här ska diskuteras, inte bara rapas innehållslösa åsikter. Din fråga tarvar svar som anger vad mods ska göra i fallet du beskriver och liknande händelser.

Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det hoppas jag modsen skiter fullständigt i, möjligen så kan 1.04 komma på tal (vilket leder till att tråden slängs).

1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
1.04 känns som en relativt verkningslös regel då det (i teorin...) räcker med att skriva 'OBS! Detta är teoretiska funderinger och ingenting jag kommer göra eller rekommenderar andra att göra!' i sitt inlägg för att sätta den ur spel.
Citera
2009-08-18, 22:01
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Om hotet verkar vara seriöst så tycker jag att polisen ska tipsas, såklart.
Ska Flashback tipsa polisen om knarkaffärer också? Om pedofiler som i relativt uppenbara drag beskriver sina gärningar och planer?
Om det ska tjallas kan man lika gärna tjalla om allt och lite till, annars är det bara löjligt.
Citera
2009-08-18, 22:03
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censurerad
Jag har inte rotat så mycket i det där, men det verkar som att det hände när regelverket såg annorlunda ut.

Jag kan dock inte gå ed på det för så noga har jag inte letat.
Citera
2009-08-18, 22:05
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
Jodu, det har det visst. Här ska diskuteras, inte bara rapas innehållslösa åsikter. Din fråga tarvar svar som anger vad mods ska göra i fallet du beskriver och liknande händelser.

1.04 känns som en relativt verkningslös regel då det (i teorin...) räcker med att skriva 'OBS! Detta är teoretiska funderinger och ingenting jag kommer göra eller rekommenderar andra att göra!' i sitt inlägg för att sätta den ur spel.
Vilken liknande händelse menar du? Jag skrev slarvigt med ingenting, men det var bara att framföra att du tyckte att de skulle göra ingenting.

Om du menar Lerum så var jag övertygad om att människor skulle ange det som exempel, därav försök till avslut på en gång.
Citera
2009-08-18, 22:06
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ska Flashback tipsa polisen om knarkaffärer också? Om pedofiler som i relativt uppenbara drag beskriver sina gärningar och planer?
Om det ska tjallas kan man lika gärna tjalla om allt och lite till, annars är det bara löjligt.

Ja, om en person säger att han med stor sannolikhet kommer att våldta barn på barnagagatan 3 imorgon klockan 15:00 så tycker jag att en moderator gör rätt i att tipsa polis om det.

Om någon berättar att dom kommer att sälja 3 kilo kokain på knarkslungargatan 5 imorgon klockan 10:00 så har dom väl bara sig själva att skylla. Tror dock inte att någon skulle ta det seriöst.

Det korta svaret är väl ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in