Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-18, 22:06
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ska Flashback tipsa polisen om knarkaffärer också? Om pedofiler som i relativt uppenbara drag beskriver sina gärningar och planer?
Om det ska tjallas kan man lika gärna tjalla om allt och lite till, annars är det bara löjligt.

Här verkar du fatta min poäng
Citera
2009-08-18, 22:18
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
1.04 känns som en relativt verkningslös regel då det (i teorin...) räcker med att skriva 'OBS! Detta är teoretiska funderinger och ingenting jag kommer göra eller rekommenderar andra att göra!' i sitt inlägg för att sätta den ur spel.

Absolut, och det har väl många kommit undan med.

Om FB ska gola ner varenda tveksam 1.01 och 1.09 till polisen så kan det ju "underground" slutas nämnas med FB öht. Den riktningen går det ju redan tyvärr åt då alla "hemska" trådar stängs ner med det nya regelverket, men måste man anpassa sig för den stora massan och dess lagar så gör man det.
Citera
2009-08-18, 23:24
Bannlyst
Alltså borde det ansvaret att försvara användarna mot andra användare tas bort så de slipper få lida med skulden och ångesten av att vara en av de främsta delaktiga till samhällets förfall. Sånt bör vara upp till användaren själv.
Citera
2009-08-18, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Om FB ska gola ner varenda tveksam 1.01 och 1.09 till polisen så kan det ju "underground" slutas nämnas med FB öht. Den riktningen går det ju redan tyvärr åt då alla "hemska" trådar stängs ner med det nya regelverket, men måste man anpassa sig för den stora massan och dess lagar så gör man det.
Haha, underground? Chattforum kallades det sist jag kollade.

Ifall de slutat punktstyra och istället bara reagerat på det som användarna reagerar på och endast följt reglerna, inte mer, inte mindre, så gissar jag på att "problemen" sen är väck.

Resten är bara sånt de alltid kommer få fightas med. Vissa regler stödjer inte den fria debatten iaf, det är en sak som är klar.
Citera
2009-08-18, 23:33
Medlem
csts avatar
Jag tänker bara fatta mig kort i denna tråd. Om vi ska ta alla hot på allvar så skulle vi förmodligen sitta i telefonkö hela dagarna hos polisen. Hur ska man på förhand kunna veta att det ligger någon substans i ett sådant inlägg?
Citera
2009-08-18, 23:38
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag tänker bara fatta mig kort i denna tråd. Om vi ska ta alla hot på allvar så skulle vi förmodligen sitta i telefonkö hela dagarna hos polisen. Hur ska man på förhand kunna veta att det ligger någon substans i ett sådant inlägg?
Tolkningsbart som att FB (ni mods) faktiskt skulle anmäla allt ni såg om ni visste att fanns substans bakom ett inlägg som beskriver brott och annat kul?

1.04 har en filosofisk roll i att stoppa personer om att planera brott och beskriva alltför ingående hur man skall utföra saker, men den är som sagt totalt verkningslös eftersom allt i princip är teori tills motsatsen bevisas eller då man friskriver sig. Så en grundlig förklaring i hur ledningen anser att 1.04 skall användas vore trevligt.

Dessutom kan man ju bara fascinera sig i vad som försiggår via PM på detta forum. Skulle ledningen sätta ordtrackers på alla PM som skickades fram och tillbaka vore halva medlemskåren inspärrad på klinken för länge sen.
Citera
2009-08-18, 23:43
Medlem
pump-action.s avatar
Av alla de "psykopater", "avvikande" typer osv som skrivit här på forumet i alla år, har bara en liten, liten andel verkligen varit kapabla till att begå vissa "hemskheter". Man ska alltid utgå från att det är ett troll, en provokatör eller något annat. Tror man på alla som skriver att de ska begå ett mord, så bör man hålla sig borta från internet.
Citera
2009-08-18, 23:44
Medlem
csts avatar
Citat:
Tolkningsbart som att FB (ni mods) faktiskt skulle anmäla allt ni såg om ni visste att fanns substans bakom ett inlägg som beskriver brott och annat kul?
I denna fråga talar jag varken för FB eller resterande delar av moderatorskåren. Jag anser bara att min tid är för värdefull för att sitta och fundera över ifall ett hot kan innehålla substans eller inte. Jag är först och främst här för att diskutera, i andra hand moderera, ska jag dessutom agera informatör åt polisen. Nja. Polisen får väl höra av sig om de är intresserade av någon information, jag har iaf ingen lust att göra deras arbete.
Citera
2009-08-18, 23:44
Moderator
impieteers avatar
Citat:

1.04 har en filosofisk roll i att stoppa personer om att planera brott och beskriva alltför ingående hur man skall utföra saker, men den är som sagt totalt verkningslös eftersom allt i princip är teori tills motsatsen bevisas eller då man friskriver sig. Så en grundlig förklaring i hur ledningen anser att 1.04 skall användas vore trevligt.

Dessutom kan man ju bara fascinera sig i vad som försiggår via PM på detta forum. Skulle ledningen sätta ordtrackers på alla PM som skickades fram och tillbaka vore halva medlemskåren inspärrad på klinken för länge sen.

Att meddela att man tänker begå ett brott och hur man tänker begå det är vare sig att uppvigla eller organisera brott, eller hur? Visst finns det intressanta gränsdragningsdiskussioner om 1.04, men för denna tråds topic känns det inte relevant.
Citera
2009-08-19, 00:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det hoppas jag modsen skiter fullständigt i, möjligen så kan 1.04 komma på tal (vilket leder till att tråden slängs).

1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.

Hur ska man egentligen tolka 1.04?

Om man sitter hemma på kammaren och planerar ett brott (mord enligt TS) så innefattas inte det av 1.04.

Om man inte uppviglar någon annan (utan tänker utföra brottet själv) så gäller inte heller 1.04.

Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin. Vad menas med det? Om jag offentliggör mina planer på mordet genom att starta en tråd om det...faller det under 1.04? I så fall så är det många inlägg på FB som faller under 1.04 eftersom det i en del forum uppmanas till lagbrott och dessutom redogör medlemmar själva för lagbrott dom begår. Det förekommer bl a ofta i Bilar, båtar och fordon. Drogforumen?

Eftersom dessa inlägg inte plockas bort så blir slutsatsen att 1.04 inte gäller.

TS tråd kan ju betraktas som "konstruerad" vilket inte hindrar att den kan få aktualitet. Det behöver inte röra sig om mord utan kan naturligtvis röra sig om vilket allvarligt brott som helst.

Problemställningen, sett ur ett etiskt perspektiv, har ju drabbat bl a flera amerikanska tidningar där mördare har berättat om sina kommande mordplaner i ganska detaljerad form på lämplig plats i tidningen. Detta har också upprepats i samma tidning flera gånger av samma gärningsman. Om jag inte missminner mig så har förfarandet gett upphov till infekterade diskussioner i USA.

Detta är inte USA men det etiska (och moraliska) problemet kvarstår för de admins (mods?) som har tillgång till medlemmens IP-nummer och övriga kontaktuppgifter.
Citera
2009-08-19, 00:34
Medlem
Megalomanias avatar
Om mördaren berättar plats och tid i förväg så spelar det ingen roll. Snuten kan själva se inlägget så det är bara för dem att pallra sig dit och vänta på snubben.

Ditt hypotetiska dilemma har ett hål stort nog att parkera en lastbil i.
Citera
2009-08-19, 00:53
Medlem
Carpe Diems avatar
Min personliga inställning är att FB skall skydda användarna så långt som det är möjligt.
Det användarna gör irl får dessa givetvis själva ta konsekvenserna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in