Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det hoppas jag modsen skiter fullständigt i, möjligen så kan 1.04 komma på tal (vilket leder till att tråden slängs).
1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet
Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
Hur ska man egentligen tolka 1.04?
Om man sitter hemma på kammaren och planerar ett brott (mord enligt TS) så innefattas inte det av 1.04.
Om man inte uppviglar någon annan (utan tänker utföra brottet själv) så gäller inte heller 1.04.
Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin. Vad menas med det? Om jag offentliggör mina planer på mordet genom att starta en tråd om det...faller det under 1.04? I så fall så är det många inlägg på FB som faller under 1.04 eftersom det i en del forum uppmanas till lagbrott och dessutom redogör medlemmar själva för lagbrott dom begår. Det förekommer bl a ofta i Bilar, båtar och fordon. Drogforumen?
Eftersom dessa inlägg inte plockas bort så blir slutsatsen att 1.04 inte gäller.
TS tråd kan ju betraktas som "konstruerad" vilket inte hindrar att den kan få aktualitet. Det behöver inte röra sig om mord utan kan naturligtvis röra sig om vilket allvarligt brott som helst.
Problemställningen, sett ur ett etiskt perspektiv, har ju drabbat bl a flera amerikanska tidningar där mördare har berättat om sina kommande mordplaner i ganska detaljerad form på lämplig plats i tidningen. Detta har också upprepats i samma tidning flera gånger av samma gärningsman. Om jag inte missminner mig så har förfarandet gett upphov till infekterade diskussioner i USA.
Detta är inte USA men det etiska (och moraliska) problemet kvarstår för de admins (mods?) som har tillgång till medlemmens IP-nummer och övriga kontaktuppgifter.