2009-08-18, 17:58
Medlem
h0lles avatar
Hej!
Var idag på banken för att få ett lånelöfte på 540'000 till en bostad vilket jag fick.

Gubben som säljer ska emigrera utomlands då hans fru har gått bort, därför ingår allt som finns i kåken (åkgräsklippare,möbler och en segelbåt osv)

Går besiktningen bra imorgon så klipper jag till. Men! Han vill ha 480k för kåken och 60 för lösöret alltså dubbla kontrakt pga skattelättnad för hans del (han ska till thailand och har redan bostad där)..

Vad innebär detta för mig? Den köps direkt av honom men den ligger även ute hos mäklaren så mäklaren ska hjälpa till att ordna med papper osv. Men jag ska ju sitta ner med min bank vid det slutgiltiga och hur ter det sig? Får jag allt på ett lån eller måste jag betala 60k (för prylarna) och sen kontantinsatsen på kåken (60k)? Är inte så insatt och kanske har förklarat helt åt h-vete..

Binda räntan?

Tacksam för svar!

MVH
Citera
2009-08-18, 21:54
Medlem
ett lån på 480 eller 540 är skitsamma så länge du har en reko inkomst. Nackdelen för dig är när du säljer vidare så blir vinsten 60' mera som du får skatta för. Såvida du gör vinst på affären då.
Citera
2009-08-18, 22:36
Medlem
h0lles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.M
ett lån på 480 eller 540 är skitsamma så länge du har en reko inkomst. Nackdelen för dig är när du säljer vidare så blir vinsten 60' mera som du får skatta för. Såvida du gör vinst på affären då.

Joo men jag vill ju ha ett lån på ja 480 och så lägger jag 60 kontant. Men det borde väl inte vara några problem.. Det du säger om vinsten stämmer ju men jag kommer ju förmodligen stoppa dom pengarna i en annan bostad och då slipper man vinstskatten har jag fått för mig? Det borde gå plus annars vet jag inte vad som gör det :P
Citera
2009-08-19, 11:07
Medlem
miqqqas avatar
Du slipper inte vinstskatten om du sedan köper ett dyrare boende. Det du kan göra är att begära uppskov på skatten, men du måste sedan betala ränta på uppskovet.
Citera
2009-08-19, 16:58
Medlem
h0lles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Du slipper inte vinstskatten om du sedan köper ett dyrare boende. Det du kan göra är att begära uppskov på skatten, men du måste sedan betala ränta på uppskovet.

Ofan, då lärde man sig något idag också.. Blev ingen kåk förresten, fuuuukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in