2009-08-18, 12:22
Bannlyst
Hejsan.

Vet ni hur man kan bygga en pump som pumpar luft? Det behöver inte vara en pump. Kan vara något annat också.

Jag har en ritning som jag funderar på.
http://img233.imageshack.us/img233/640/ndoh2v.jpg

Jag gjore en liten "pump" av en elmotor, men jag tror inte att det kommer fungera. Har ni några bra tips?
Citera
2009-08-18, 12:51
Medlem
Kallas kompressor.
Så nu vill du alltså pumpa in luft för att öka flödet genom spiralen?
Det är ju riktigt dumt då en ökad ånghastighet kräver en längre spiral men du kommer inte få ut mer sprit för det. Du kommer bara blåsa runt massa luft i spiralen.
Citera
2009-08-18, 12:53
Medlem
sommarlovs avatar
Så du skapade en ny tråd när alla sa att din fläktlösning inte skulle fungera...
Citera
2009-08-18, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Kallas kompressor.
Så nu vill du alltså pumpa in luft för att öka flödet genom spiralen?
Det är ju riktigt dumt då en ökad ånghastighet kräver en längre spiral men du kommer inte få ut mer sprit för det. Du kommer bara blåsa runt massa luft i spiralen.

Men det kyler.
Jag vet om att det fungerar men det är "pumpen" som måste utvecklas.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så du skapade en ny tråd när alla sa att din fläktlösning inte skulle fungera...

Jag bad moderator att slänga tråden och låsa. Den passar bättre här.
Senast redigerad av persson121 2009-08-18 kl. 13:18.
Citera
2009-08-18, 14:24
Medlem
orengs avatar
Det är väl ångorna som ska blåsas uppåt, inte utomstående luft va? BLir nog inte så bra med fläkten på utsidan.
Är nog bättre med en kolv o cylinder som suger in ångorna och pressar den vidare...
Citera
2009-08-18, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
Det är väl ångorna som ska blåsas uppåt, inte utomstående luft va? BLir nog inte så bra med fläkten på utsidan.
Är nog bättre med en kolv o cylinder som suger in ångorna och pressar den vidare...

Som ni ser på ritningen så blåser den luft till stora hinken. Då blir det ett tryck och det cirkulerar. Sen när det kommer till spiralen så kyls det ner.

Tro mej. Det fungera. Jag har pratat med experter om det. Dom säger att det fungera. Det enda jag behöver utveckla är en "pump".

Jag hade tänk om man kan göra en "pump" av en liten elmotor som brukar finnas i radiostyrda bilar.

Det behöver inte vara ett stort tryck. Bara så det cirkulerar
Citera
2009-08-18, 15:31
Medlem
Cantorass avatar
Det finns små membranpumpar för att pumpa luft ner i akvarier - de brukar dock behöva någon typ av mottryck (vatten) - annars slits membranen fort.
Citera
2009-08-18, 17:17
Medlem
Din fläktidé var i så fall bättre men som jag skrev i den tråden så måste du ju dimensionera doppvärmaren efter ångflödet. Det är tyvärr inte bara att slänga in en fläkt eller pump så blir allt magiskt bättre.
Nu har jag inte räknat på en enkelt spiral så jag vet inte hur stor avdunstningen faktiskt är men rent spontant känns det som om den är för liten för att det skall göra någon skillnad vid 50 grader som du pratade om.

Hela konceptet bygger ju på att du vill förskjuta fasjämvikten för att på så sätt få en snabbare avdunsnting. Jag har indunstat kopparklorid med en datorfläkt en gång för att det skulle gå lite fortare. Dock handlade det om betydligt högre temperaturer. Jag har som sagt fortfarande svårt att se att du skulle få någon märkbar skillnad som det ser ut nu.
Citera
2009-08-19, 20:50
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det finns små membranpumpar för att pumpa luft ner i akvarier - de brukar dock behöva någon typ av mottryck (vatten) - annars slits membranen fort.
tycker jag också låter som det bästa alternativet, om den tål lite alkohol.. att låta luften bubbla genom mäsken kommer också hjälpa till med snabbare avdunstning.
Citera
2009-08-19, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
tycker jag också låter som det bästa alternativet, om den tål lite alkohol.. att låta luften bubbla genom mäsken kommer också hjälpa till med snabbare avdunstning.

Joo. Det är ju ett bra alternativ.

Men jag hade tänk bygga en av vanliga varor, som en liten elmotor.
Citera
2009-08-21, 10:13
Medlem
funderade faktiskt på samma sak för ett tag sedan och postade mina tankar och en bild lite längre ner i den här tråden.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12140
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in