2009-08-18, 12:15
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Som rubriken. Vilken är er favoriträtt, och hur tillagar man den?

Har fått idétorka lite när det gäller mat så vill ha tips på riktigt god mat.
2009-08-18, 12:26
Medlem
dePauls avatar
Sorry, ingen direkt favorit. Olika maträtter kräver sin speciella teknik.

~Paul~
2009-08-18, 13:07
Medlem
Husmanskost, sånt som gör sig själv under en lång tid i grytan eller i ugnen medans potatisen kokar, då tar man lämpligtvis en kall öl framför TV'n. T.ex Lämplig köttgryta eller köttfärslimpa med då just potatis, lingon eller gelé till.

Om man vill lägga ner lite mer tid så gör man stuvade makaroner med en rejäl dos vitpeppar och hemgjorda köttbullar.

Givna favoriter. Enkelt som blir superbt om man lägger ner tid på att skaffa bra råvaror och gör det själv.
2009-08-18, 17:59
Medlem
Långkokt köttfärssås med mycket ketchup i och hemlagat potatismos, blandat till oigenkännlighet. Ser ut som kräk, men är förbannat gott! Scheisse, nu måste jag gå och köpa köttfärs också!
2009-08-18, 21:33
Medlem
BridgeRocks avatar
Det finns flera trådar där du kunde leta/frågat i

Vad ska jag laga idag? (Stora tråden för matförslag)

Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat

Realistiska matlagningstips för ungkarlar & studenter
2009-08-19, 20:24
Medlem
csts avatar
Vi håller oss i de tidigare länkade trådarna.

Tråd låst!

/mod
2010-01-30, 14:17
Medlem
MrOaikis avatar
Favoriträtt - helt enkelt!

Jag älskar mat. Så länge det är vällagat, så äter jag allt. Eller har i alla fall så gjort hittills i livet - kan givetvis inte svara på om det finns någon obskyr rätt i centrala Amazonas vars smak jag skulle avsky. Ett av mina favoritnöjen i livet är att besöka bra restauranger, och njuta av en avsmakningsmeny. Mathias Dahlgren är hittills min favorit, även om både Franzén/Lindeberg och Esperanto hållit måttet.

Hur många anktungor, kalvkinder och hemmagjorda buljoner jag än äter, så har jag faktiskt en rätt jag kan kalla min favoriträtt. Det är enkelt, men ack va' gott. En riktigt god pasta med tomatsås och färsk parmesan. Jag beställer det när jag är i Italien, och jag lagar det ofta själv. Burktomater går bra, men hittar jag riktigt fina tomater i affären så blir det ännu bättre att göra själv. Olivolja, egenpasserade tomater blandade med tomatkött, basilika, vitlök, lite oregano, en nypa peperoncino. Det är allt jag har i. Blandar med nykokt pasta och har på rikligt med parmesan. Ett trick är att mot slutet av kokningen av såsen, hälla över en massa olivolja (så att den täcker hela grytans innehåll) och köra på maxvärme i 1 minut. Sen kan man hälla av oljan. Den blir rödfärgad, och går att använda till annat. Men innehållet i grytan är det som plötsligt blir intressant - det får massor med mer smak! Ett italienskt trick!

Min fråga är helt enkelt vad du har för någon favoriträtt, hur trivial den än må vara, och hur du i korthet lagar den.
2010-01-30, 14:36
Medlem
MadamMims avatar
Favoriträtt - helt enkelt?
Det är väl världens svåraste fråga?

Har ingen speciell favoriträtt, men om det är något jag inte hade kunnat leva utan så är det diverse pastarätter och att trycka i sig en pizza då och då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in