• 1
  • 2
2009-08-18, 04:14
Bannlyst
Har bara en(1)gång använt apelsin i matlagning och det var i en kyckling. Såg en kroppsöppning i kycklingen och hade en apelsin över och den stoppade jag in där.

Men vet inte om den direkt satte ngn smak i kycklingen? Nu hade jag kryddat(den grillade)kycklingen rätt rejält(svartpeppar, grillkrydda, grönsakskrydda, vitpeppar, pastakrydda, vitlökssalt, oregano)och vätskan som blev efteråt var en himmelsgod sådan att ösa över den stuvade pastan jag hade till den här grillade kycklingen

Men annars, då? Är apelsin så direkt användbart i matlagning? Passar det t. ex till risrätter? Ngt jag i sådana fall kan tänka mig att det gör?
Och sätter apelsin ngn direkt smak på köttet i fall som dessa, att man stoppar t. ex fågel med den?
Citera
2009-08-18, 04:21
Medlem
haiguises avatar
Jag har ett vagt minne av en apelsinsoppa vi gjorde i hemkunskapen när jag var liten. Den serverades kall och var riktigt vidrig enligt mig, men du kan ju testa googla fram några recept på rätten, kanske finns några bra.
Citera
2009-08-18, 05:50
Bannlyst
Crepes Suzette är en klassiker. Flamberade pannkakor med apelsinsås.
Citera
2009-08-18, 06:37
Medlem
klybans avatar
Kört en rätt som fanns i nått affärsblad som heter fläskfilé flamenco.
Som är fantastiskt gott och har massa pressad apelsin, zest och min kära Noilly prat.

Anka apelsinsås är en annan god, var par år sedan tyvärr eftersom föräldrarna föder inte upp ankor längre

Sen har flertal ggr gjort olika recept med lite zest och några som varit marinerat med pressad apelsin(kyckling då).
Citera
2009-08-18, 06:57
Medlem
Jag har inte provat med apelsin till ris, dock med lime med gott resultat och apelsin borde funka bra till ris när det används till kyckling eller fläsk.

Riv i lite zest och kläm i lite saft i vattnet som du kokar riset i och det får en trevlig touch av lime/apelsin.
Citera
2009-08-18, 11:20
Medlem
Papa Dans avatar
Jag brukar göra en kycklinggryta ibland där jag tillsätter ca 1/2 dl apelsinkoncentrat, soja och crème fraîche och fintärnad röd paprika. Låter udda men är riktigt gott som vardagsmat.
Citera
2009-08-18, 12:07
Medlem
skolmatsals avatar
Brukar ha apelsin till lax när jag inte har citron eller lime hemma. Blir en helt okej litet sötare smak på det hela.
Citera
2009-08-18, 12:10
Bannlyst
låses
Citera
2009-08-18, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polkagris3
låses
Vad är det för rätt, har aldrig hört talas om?

Eller är du bara en låtsas moderator?
Edit:
LOL, 6 av dina 7 post handlar om att trådar ska låsas, väldigt originellt
Citera
2009-08-18, 12:35
Medlem
Brukar klippa ner en apelsin när jag gör wok-gryta. Blir en frisk och lite ovanlig smak, dock absolut inget fel på den
Citera
2009-08-18, 16:23
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polkagris3
låses

Haha vilket jävla kukhuvud du är då? 18 av dina 24 svar propagerar för att låsa trådar?

TS Nästan all fågel passar med smaker som apelsin Bara att prova dig fram, jag ska leta reda på lite recept åt dig tills jag kommer hem.
Citera
2009-08-18, 21:52
Bannlyst
ris ala malta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem