2013-04-10, 13:29
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eftepe
Fick det några timmar efter jag släppts från att varigt häktad, samma dag då.
Och vissa får medans dom fortfarande sitter i häktet, andra får husis 3 månader efter torsken. går inte att säga något generellt.

Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
lite frågor:

hur mycket bör man ha kört för att snuten ska tycka att en husis är nödvändigt?

någon som har bra tips på vad man ska eventuellt säga ifall de hittar burkar hemma? vi säger att jag torskat för en svart tag, sen finns det 20 andra tags av mig med svart också, kan man inte bara säga att dessa utförts av någon annan i så fall? det är väl trots allt de som ska bevisa motsatsen?

brukar köra med markers som har lite mindre normala kulörer, typ gult/rött/ljusgrön/lila etc. pennorna går att köpa på hl, kan man då bara skylla på att någon snorunge lyckats hitta en likadan penna och härmat? eller att jag själv hittat en sådan marker och bestämt mig för att prova att klottra lite genom att härma en viss persons tag?

om de lägger ut bilder på pieces/tags i ett förhör, vad bör man säga? att neka att man gjort grejerna är självklart.

de försöker trots allt knyta alla tags de fått anmälningar om till en person, men om jag endast torskar för 1 tag, kan de då sätta dit mig för de övriga anmälda? jag utgår ifrån att inga vittnen har sett min utföra tagsen.

om de hittar skisser hemma, men skisserna är bara random ord/tags, alltså inte min riktiga tag som jag kör olagligt, kan detta användas emot mig eller? borde man inte bara kunna säga att man köpt skissboken på någon marknad eller loppis w/e?

Du fick bra svar av cay, vill bara tillägga på fråga 1 att du inte behöver ha kört mycket alls. Vet fall då folk torskat och fått husrannsakan trots att de bara klottrat drygt ett halvår och inte särskilt mycket alls. Även motsatsen förekommer, personer som klottrat i åratal och inte får husrannsakan. Beror helt från fall till fall, så det bästa är att inte ha skit hemma som gör polisens jobb enklare.
Citera
2013-04-11, 18:56
Medlem
snams avatar
Hur stor är risken att man torskar ifall man fastnat på kamera?
Citera
2013-04-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snam

stekte du fejan?
Citera
2013-04-11, 19:57
Medlem
snams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ng3
stekte du fejan?

Vet inte än. Men om vi säger att jag gjorde det, hur kommer det gå då? Och om jag inte gjorde det?
Citera
2013-04-11, 20:18
Medlem
Citat:
Vet inte än. Men om vi säger att jag gjorde det, hur kommer det gå då? Och om jag inte gjorde det?
De kommer inte att söka upp dig. Men filmen kommer att sparas och när signaturen åker fast kommer denna film användas som bevismaterial (behöver inte vara endast ansikte, om du får husis jämför dom klädarna på filmen med de i din garderob). Sedan preskriberas skadegörelse efter 2 år.
Citera
2013-04-11, 20:23
Medlem
snams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capperia
De kommer inte att söka upp dig. Men filmen kommer att sparas och när signaturen åker fast kommer denna film användas som bevismaterial (behöver inte vara endast ansikte, om du får husis jämför dom klädarna på filmen med de i din garderob). Sedan preskriberas skadegörelse efter 2 år.

Tack för svar!

Bör jag oroa mig över att gå i kläderna jag hade på filmen? Jacka t.ex. Sen om den som ser videon känner igen mig, är det illa då?
Senast redigerad av snam 2013-04-11 kl. 20:54.
Citera
2013-04-11, 21:00
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Tack för svar!

Bör jag oroa mig över att gå i kläderna jag hade på filmen? Jacka t.ex. Sen om den som ser videon känner igen mig, är det illa då?

Du menar att någon från Klotterkomissionen skulle råka se dig ute på stan med en random jacka dom sett på en videofilm?
Citera
2013-04-11, 21:07
Medlem
snams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345
Du menar att någon från Klotterkomissionen skulle råka se dig ute på stan med en random jacka dom sett på en videofilm?

Ursäkta att jag formulera det dåligt. Det var två olika frågor. Om dem/den som äger kameran känner igen mig från någonstans sedan innan, hur illa är det då?
Citera
2013-04-11, 21:12
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Ursäkta att jag formulera det dåligt. Det var två olika frågor. Om dem/den som äger kameran känner igen mig från någonstans sedan innan, hur illa är det då?

Tja, du lär ju bli hämtad till förhör åtminstone. Då ska du neka och inte lämna kommentarer.
Citera
2013-04-11, 21:16
Medlem
snams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345
Tja, du lär ju bli hämtad till förhör åtminstone. Då ska du neka och inte lämna kommentarer.

Okej. Så mycket förstår jag när det kommer till den delen. Tack för svar
Citera
2013-04-13, 01:10
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:

Syns inte ansiktet så spelar det oftast ingen roll.
Vet fall där KK har kameramaterial och sedan utfört husrannsakan där de har hittat exakt samma plagg som GM har på bilderna samt mobiltelefoner och liknande med bilder på samma signatur som personen i fråga är misstänkt för att ha använt när denne har fångats på kamera.

Neka och det är stor chans att du klarar dig, självklart beroende på omfattning av bevismaterial och hur bra du är på att ljuga och bedra.
Citera
2013-04-13, 09:09
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
- Det är lite svårt att svara på. Bor du i en mindre stad så anses ju en större skadegörelse mer omfattande än om samma skadegörelse skulle ha utförts i en stor stad. Sedan kan även misstanke om andra brott ge större skäl till husrannsakan.

- Rör det sig om en eller två burkar som står i garaget så ses det inte på samma sätt som att du har flera hundra burkar i en hylla i din bostad. Det bästa är självklart att inte ha sprayfärgen på ett ställe som du är kopplad till via namn men om har det så låt dem försöka bevisa att du har begått ett brott. Det finns ingen anledning att ge dem något som underlättar deras utredning.

- Nej, du har inte bestämt dig för att klottra. Förbise alla instinkter som gäller rövarhistorier, det är i de flesta något som gör mer skada än nytta.

- Som ovan.

- Nej.

- Det är bara jobbigt, då du kommer få en mängd taskigt upplagda och oväntade motfrågor gällande det. Utredarna kommer själva behöva gå igenom frågor som; kan någon kompis ha glömt blocket hos honom, kan han ha fått det av någon, t.ex. och säger du inget så lämnar du plats för fler frågor vilket i sin tur leder till en försvårad utredning.
så med andra ord, neka och säg att man inte vet fungerar bäst i längden?

kom på två ytterligare paranoida frågor, hur stor är chansen att Sl väljer att kolla sina övervakningsfilmer i vagnarna om någon bombat? då menar jag alltså både om det gäller endast 1-2 tags eller om det är lite mer, runt 10-20+ st.
vi säger då hypotetiskt att du blir gripen, förhör och husis ska ske några timmar efter förhör, har man någon chans att hinna hem och rensa på bevismaterial eller?

tack för svaret by the way

Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Du fick bra svar av cay, vill bara tillägga på fråga 1 att du inte behöver ha kört mycket alls. Vet fall då folk torskat och fått husrannsakan trots att de bara klottrat drygt ett halvår och inte särskilt mycket alls. Även motsatsen förekommer, personer som klottrat i åratal och inte får husrannsakan. Beror helt från fall till fall, så det bästa är att inte ha skit hemma som gör polisens jobb enklare.
okej, alltid bra att veta.
Senast redigerad av jagluktarketchup 2013-04-13 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in