2010-05-18, 12:09
Medlem
Sen tycker jag inte en torsk är hela världen heller. Man får räkna med att torska. Om man bara nekar, nekar och nekar så brukar fallet läggas ned, om de inte tagit en på bar gärning dvs. Annars får man lite böter, inte så att världen går under bara för det. Första gången jag torskade var jag ute igen två dagar senare, efter någon månad fick jag hem ett papper om att förundersökningen hade lagts ner. Har målat sedan 1998, blivit några torskar men det har gett mig mer än vad det har kostat.
Citera
2011-02-08, 12:43
Medlem
spaderfjortons avatar
Om du går ut och är 15 så kommer du torska. Många toys gör fel här, du ska vara nånstans mellan 25 och 30 och se välbärgad ut, då stannar dom dig troligtvis inte. Man känner igen graffitimålare på att dom är barn, klär sig i tält, viftar med armarna och skriker YO YO YO YO YO HORA hela tiden.
Många toys gör fel där med.

Summerat:

var äldre än 25 och inte klädd till hiphop så kommer du längre. Om du dessutom har lite is i magen och inte beter dig som en julgran utan bibehåller ett naturligt kroppsspråk så minimerar du din egen synlighet.
Citera
2011-02-08, 14:27
Medlem
Fantastiska tips.

"Många toys gör fel här, du ska vara någonstans mellan 25-30 och se välbärgad ut".

Haha. Gör om gör rätt! Var trettio!

Citat:
Ursprungligen postat av spaderfjorton
Om du går ut och är 15 så kommer du torska. Många toys gör fel här, du ska vara nånstans mellan 25 och 30 och se välbärgad ut, då stannar dom dig troligtvis inte. Man känner igen graffitimålare på att dom är barn, klär sig i tält, viftar med armarna och skriker YO YO YO YO YO HORA hela tiden.

Summerat:

var äldre än 25 och inte klädd till hiphop så kommer du längre. Om du dessutom har lite is i magen och inte beter dig som en julgran utan bibehåller ett naturligt kroppsspråk så minimerar du din egen synlighet.
Citera
2011-02-08, 20:32
Medlem
Att minimera torskrisken är att bli sedd så lite som möjligt, gå bakgator med mer. Att vara snabb till, under och från. Att se till att om man blir tagen av polis, ha så lite färg på sig som möjligt. Inget material i fickorna, inge färgstänk på händer och kläder (använd rena skor och byxor, använd handskar - viktigt, ha en smutsjacka över din "vanliga" jacka så du bara kastar av dig smutsjackan under polisjakten). Klä sig relativt omisstänksamt.

Om man nu skulle bli torsk på bar gärning, se till att försvåra utredningen så mycket som möjligt genom att t.ex. ALLTID innan man drar ut på missions rensa hemmet från varenda cap till skiss och bilder på datorn. Jag har en flyttlåda som jag har alla skissblock, blackbooken, cd-skivor, usb-minne med utbränd graffitirelaterat material och annat alster från mig, sen såklart allt material. Ja, allt graffitirelaterat ligger i den lådan. Innan jag går på missions så "försvinner" denna låda med bevis. Mobilen rensad, inga suspekta sms, som "ska vi ut och klottra?" skrivet samma kväll man drog ut. Ja helt enkelt ta bort varenda sak som kan användas mot dig. Med denna trygghet, är det bara att totalneka i förhören.

Genom mina år har jag struntat i allt det, men man lär sig av sina misstag och därför är jag nu väldigt petig att följa min checklista inför varenda gång burken ska röras.
Citera
2011-02-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
[*]Om man kör med penna - lägga den i kalsongerna om man misstänker att snuten kommer

Detta hände mig en gång då jag trodde snoten var efter mig fast dom inte var det, så jag la ner min Poster 12 mm i kalsongerna och hade ett kolsvart underliv sedan!
Citera
2011-03-17, 00:45
Medlem
Ha en plan i skallen (cenario för tosk tillfällen)

Ha med dig det du ska använda, dvs ha inte massa pennor om du ska måla.

Påse (ej systemet) ist för rygga för annars lyser du som en jävla raket när du är ute mitt i natten.

Ta med ID om du inte vill sitta i häkte resten av helgen

Vänd ut och in på jackan om du ska måla + handskar ofc

Ha mobilen på ljudlös ifall du vet att det finns risk att någon lägger ett samtal till dig

Ha absolut inte med dig vapen!

Ha inte luvan på som en tuffing

Ha vanliga kläder dvs, inte elefantbrallor och en mössa med luvan på

Knyt dina skor ifall du ska springa så du inte tappar dom

kör när du anser det vara säkert dvs, ingen glor på dig.

Stå inte på samma spot och vänta på att få göra en tag

Dra för fan inte till dig uppmärksamhet mitt i natten

Om det blir knas så dumpa din penna/burk diskret och spring inte

Hoppa inte ut på motorvägen och bomba lyktstolparna och sedan springa upp och tro att ingen såg dig eller tror på att du jagade din katt

Cykel underlättar farligt mycket

Ha ett genomtänkt alibi innan du drar ut

känner du dig nojjig på en särskild spot så skit i den

Drick eller knarka inte innan

bomba inte samma område länge

Var försiktig när ni lirar buss

Så! Nu kommer ni inte åka fast, testa gärna och se själva, skriv gärna om ni gillar tipset!
Citera
2011-03-17, 16:06
Medlem
första gången jag läser genom tråden och inser att en del här antagligen går runt med en foliehatt under kepsen oxå..
Citera
2011-03-18, 15:17
Medlem
spaderfjortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verifierad
första gången jag läser genom tråden och inser att en del här antagligen går runt med en foliehatt under kepsen oxå..

Underskatta inte foliehatten, alla äkta writers har det. Det är så man får nyhetsbrevet också, kommer som rek per astralprojektion.
Själv sitter jag under ett folieparaply när jag surfar graffbilder också.
Citera
2011-03-18, 15:47
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Um...Knyt skorna med dubbel knut så dom inte går upp?
Citera
2011-10-08, 21:28
Medlem
Bombasystemets avatar
Citat:

Summerat:

Åldern spelar väl inte så stor roll i det här sammanhanget, Man ska vara smart och helst gå i grupp, då vågar iallafall inte svenssons ingripa och försöka spela hjälte, Vara diskret (altså inga vittnen) bra lokal sinne, så man vet vart man ska springa om det blir knas, Slänga kannor om man ser att man är stalkad av väktare/civilare, Inte försöka spela tuff utan vara smart helt enkelt, så kommer nog allt gå bra
Citera
2011-10-09, 08:50
Medlem
Montanaburkens avatar
Citat:

Summerat:

Så du menar att det är 25års gräns på graffiti?
Citera
2011-10-09, 15:02
Medlem
sirhectors avatar
Bär inte haglöfsrygga och air max så ska du se att allt går bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in