Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-04, 16:25
  #13
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Lite OT:
Men man blir en smula nostalgisk när man tänker på Depeche Mode spelningen i Valby i Köpenhamn 1986 (Black Celebration tour). New Order och Talk Talk var förband.

Där var det en samling som hette duga. Önskar man varit med där.
Citera
2005-04-04, 20:00
  #14
Medlem
hondjävuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Moraliskt stöd till Fläskbak(kille): Även jag, tonåring på 80-talet, är väldigt svag för Talk Talk. T. ex. Dum, Dum Girl; Such a Shame är kanon. De är fulla av tonåringsångest och -förvirring men fan så bra - litet som The Smiths' bästa från samma tid.



Det är underbart att ta fram det gamla albumet ibland. Tomorrow Started var en stor favorit. Är från 83 eller 84 om jag minns rätt.
Citera
2005-04-04, 23:57
  #15
Medlem
petersens avatar
En kanonlåt på en kanonskiva! (It's my Life kom -84.) Gillar ni/du deras första 'The Party's Over'? Tycker att den är nästan lika bra. Lyssna på Talk, Talk och Have You Heard the News. Härlig melankoli!
Citera
2005-04-05, 19:03
  #16
Medlem
hondjävuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
En kanonlåt på en kanonskiva! (It's my Life kom -84.) Gillar ni/du deras första 'The Party's Over'? Tycker att den är nästan lika bra. Lyssna på Talk, Talk och Have You Heard the News. Härlig melankoli!

Har inte lyssnat lika mycket på hela albumet. Talk Talk var däremot en låt jag lyssnade på om och om igen under en lång period. Får nog skaffa CDn eftersom jag inte kan spela mina gamla vinyl längre.
Citera
2012-06-28, 14:03
  #17
Medlem
Churchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Yes sir! Det var en kanonspelning. Hade f.ö. turen att se DM två gånger det året: först i Gbg på Valborg(?) och sedan i Kbh i under sensommaren. Därför min petiga lilla detaljfråga: Ingick valby-spelningen i BC-tour? Var inte det en extraspelning? I Scandinavium under BC-tour hade DM i alla fall inga förband.
Det var den sista spelningen på BC-turnén och nåt arrangerande ljushuvud tyckte det var en fin idé att låta TT och NO öppna upp för DM. Låt oss säga att TT och NO var ganska tydliga över vad de tyckte om att spela för publik som mest skrek efter DM...
Citera
2013-09-26, 10:11
  #18
Medlem
skrudiss avatar
Talk Talk är väl ett av de banden som utvecklats bäst under sin karriär. Deras sista album är perfekt i mina ögon; jazzigt och rätt avskalat. Lätt att se likheterna med Radiohead - som roligt nog är ett annat exempel på ett band som började rätt travande.
Citera
2013-09-26, 13:03
  #19
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Talk Talk är väl ett av de banden som utvecklats bäst under sin karriär. Deras sista album är perfekt i mina ögon; jazzigt och rätt avskalat. Lätt att se likheterna med Radiohead - som roligt nog är ett annat exempel på ett band som började rätt travande.

Håller helt med, synthpop i alla dess former kan man vara utan men Spirit of Eden och Laughing Stock är sinnessjukt bra
Citera
2016-09-16, 20:09
  #20
Medlem
Internhumors avatar
Det där bandet lade väl ner hela verksamheten år 1988 efter att sångarens bror gått bort och alla i bandet omvärderat livet?

Man kan ju säga att de var rätt stilbildande med sina plattor under 1980-talet.

Tycker de var och är kanon.

Deras sista skiva Spirit of Eden är mycket sorglig och djup. Den är även väldigt tidlös. Rekommenderar den starkt.
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2016-09-16 kl. 20:13.
Citera
2016-09-16, 21:26
  #21
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Det där bandet lade väl ner hela verksamheten år 1988 efter att sångarens bror gått bort och alla i bandet omvärderat livet?

Man kan ju säga att de var rätt stilbildande med sina plattor under 1980-talet.

Tycker de var och är kanon.

Deras sista skiva Spirit of Eden är mycket sorglig och djup. Den är även väldigt tidlös. Rekommenderar den starkt.

Nu är ju inte Spirit of Eden deras sista skiva. Laughing Stock, som kom tre år senare, är minst lika bra. Och sångaren Mark Hollis enda soloskiva från 1998 är nästan ännu bättre. Har du missat dem?
Citera
2016-09-16, 21:34
  #22
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nu är ju inte Spirit of Eden deras sista skiva. Laughing Stock, som kom tre år senare, är minst lika bra. Och sångaren Mark Hollis enda soloskiva från 1998 är nästan ännu bättre. Har du missat dem?

Ja, det har jag nog säkerligen gjort därför att jag har försökt att fokusera på den döende hårdrocken under 1990 och 00-talet.* Jag är en fattig man med små resurser men tacksam för alla inputs jag kan få. Jag ska söka med de medel jag har att återkomma till den tidpunkt jag minns år 1988/1989 och bygga på med materialet från det tidiga 1990-talet.


*Egentligen lyssnar jag på Hårdrock samt tidigare och samtida Bop-Jazz varannan dag.

Bop-Jazz OT: https://youtu.be/nkJoTY0GE8M?t=76

Nu kör vi!
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2016-09-16 kl. 21:50.
Citera
2017-08-13, 22:39
  #23
Medlem
Internhumors avatar
Drar igång den remastrade versionen av låten "I Believe In You" från plattan "Spirit Of Eden" år 1988. Otroligt fräscht. Nästan intill chockerande. Låter som producerat i år. Älskar detta. 1980-talets bästa platta! Spirit of Eden!!!
Citera
2017-08-15, 04:25
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Drar igång den remastrade versionen av låten "I Believe In You" från plattan "Spirit Of Eden" år 1988. Otroligt fräscht. Nästan intill chockerande. Låter som producerat i år. Älskar detta. 1980-talets bästa platta! Spirit of Eden!!!

Väldigt bra, men "1980-talets bästa platta" är det inte (även om jag tror att du inte vill att man skall tolka det bokstavligt:

Debutskivan och It's my Life är deras bästa, men alla håller hög klass.

80-talets bästa?

Spontant säger jag INXS - Kick
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback