2009-08-17, 12:21
Medlem
Fraternités avatar
Märkligt nog hittade jag ingen tråd om kammaråklagare Rolf Hillegrens kontroversiella uttalande gällande den svenska lagstiftningen kring våldtäkt. Media och framförallt bloggstormen har blossat upp ganska frisk men Flashbacks åsikter lyser med sin frånvaro. Vad anser ni? Kan sex utan samtycke i vissa fall jämställas med fortkörning? Var går i så fall gränsen och var hamnar i praktiken bevisbördan?

[LINK]http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd[/LINK]

Nedan följer urklipp ur SvD.

Citera
2009-08-17, 12:49
Medlem
demonmormors avatar
Nej, sex utan samtycke kan aldrig jämställas med något annat än våldtäkt eller sexuellt utnyttjande. Oavsett om man legat varandra förut, eller om man gillar att knulla i stort eller whatever. "Inte ikväll." ringer jävligt tydligt i mina öron iaf och jag är glad att jag inte utsatts för något sexuellt övergrepp om det här är vad man har att vänta.
Citera
2009-08-17, 12:58
Medlem
Självklart är det våldtäkt om en part säger nej, oavsett om man har en relation och har regelbundet sex eller inte. Säger man nej så är det nej.
Jag blev otroligt upprörd av Hillegrens uttalande, han verkar tycka att man får tåla lite sex mot sin vilja om man är i ett förhållande. Han verkar tycka att kvinnans kropp är till för mannen närhelst han vill.
Citera
2009-08-17, 13:12
Medlem
skolmatsals avatar
Han har uttryckt sig klumpigt, det har han. Men visst har han ändå en poäng? Det är skillnad på att tvinga sig till sex genom våld och trots våldsamt motstånd gentemot att "inte vara fin i kanten och köra på ändå". Så hemskt som det ändå är att säga så är det skillnad.
Jmf. du slår ned en kille och tvingar honom att ta ut stora summor pengar gentemot att sno pengarna av en kompis utan att han gör annat än att säga "nej, gör inte så!".
Vad som sen ska ge högst straff och är hemskast är en annan femma.
I stort rör det sig inte om något annat än en klumpig formulering.

Man kan ju fundera över om inte den som skiter i att bevaka sina fri och rättigheter faktiskt är medskyldig till att förlora dom när den dagen kommer...
Citera
2009-08-17, 13:46
Medlem
Ratads avatar
Vi kan ju göra ett enkelt test. Någon väcker Rolf på natten genom att ta honom i tvåan. "Oschysst" tycker jag. Rolf säger "våldtäkt".
Citera
2009-08-17, 14:14
Medlem
Enitys avatar
Rimligtvis borde det bara vara våldtäkt om man tar personen med våld.
Gör man inget motstånd bör det endast vara sexuellt utnyttjande.

Så blir Rolf rövknullad mitt i natten så lär det bli våldtäkt för jag tror inte att han lär ligga still och ta emot.
Fast man vet ju inte, kanske gillar han lite hårdare tag och har därför uttryckt sig på detta vis.
Citera
2009-08-17, 14:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Denne...

...Hillegren förefaller vara blåst. Självklart finns det olika sorters våldtäkter, men det är ändå grader under våldtäktsrubriken. Märkligt att en lagfaren jurist med många år i yrket inte begriper bättre.
Citera
2009-08-17, 14:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det finns redan en tråd, lite konstigt placerad dock
https://www.flashback.org/showthread.php?t=981844

och där ställer jag nedanstående fråga. Nu är det jag gör bara EN tolkning av vad Hillegren sade - en extremt mild tolkning. Men jag undrar ändå vad ni kan anse om ett sådant fall.

"Kvinnan säger att hon inte har lust. Mannen provar sig fram med lite förspel och slutligen samlag, utan att möta något motstånd. Är det verkligen en våldtäkt? Hur ska den skiljas från att mannen med sin expertmassage, charm och lämpliga stimuleringar lyckades få sin partner på humör för älskog iallafall?"
Citera
2009-08-17, 14:25
Medlem
Fraternités avatar
En grundförutsättning torde kanske vara om det är möjligt att låta sig våldtas? Om en kvinna (eller man för den delen) klagar; "nej älskling, jag orkar inte ikväll", är det då tillräckliga skäl för att döma den trånande äkta hälften för våldtäkt? Om så är fallet, kan det då vara tillåtet att förföra någon; att övertala en person som först inte är intresserad av att ha sex till att bli det, och medelst vilka medel?

Tanken för mig till en gammal visa av Cornelis Wreeswijk;

“Hon bjöd mig hem till sig en kväll
Vi satt i hennes dyschatell
och drack en massa alkohol
Fantastiskt vad den damen tål!
Ann-Katarin Rosenblad,
hon sveper en åtta drinkar i rad
utan att blinka! Jo, jag svär!
Jävlar i det! sa Polaren Pär

Jag hade med mig min gitarr,
spelte och sjöng med känsla och darr
Och när jag fick en kyss till tack
så fick jag en smäll så läppen sprack!
Ann-Katarin Rosenblad,
temperament till den milda grad!
Muskler av stål både här och där!

Men kärlekens makt är stor som ni vet
Först var hon kall men sen var hon het
Först sa hon nej och sen sa hon ja
Därefter blev allt som det skulle va'
Ann-Katarin Rosenblad,
först var hon sur och sedan glad!
Därefter fylldes hon av begär!
Jävlar i det! sa Polaren Pär”

Så skaldar Wreeswijk. Är det i själva verket en våldtäktsskildring han gör sig skyldig till i sin visa Polaren Pär är kärlekskrank?

Egentligen tror jag att det hela i grund och botten är ett hypotetiskt resonemang från kammaråklagarens sida. De flesta som varit i ett förhållande är bekanta med den ovan uppmålade situationen, och visst ställer väl båda parter, man som kvinna, upp ibland trots att stämningen inte är den rätta. Mer sällan känner sig någon våldtagen efteråt.

Man kan också fundera över vad det gör med själva begreppet våldtäkt när man använder det för att beskriva alla möjliga sorters sex. Sex med minderåriga – våldtäkt, sex utan bådas fullständiga hängivelse – våldtäkt. Nej, kanske att åklagaren har en poäng i att det borde nyanseras lite mer; måhända inte riktigt till den grad han föreslår.
Citera
2009-08-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
En grundförutsättning torde kanske vara om det är möjligt att låta sig våldtas? Om en kvinna (eller man för den delen) klagar; "nej älskling, jag orkar inte ikväll", är det då tillräckliga skäl för att döma den trånande äkta hälften för våldtäkt? Om så är fallet, kan det då vara tillåtet att förföra någon; att övertala en person som först inte är intresserad av att ha sex till att bli det, och medelst vilka medel?

Tanken för mig till en gammal visa av Cornelis Wreeswijk;

“Hon bjöd mig hem till sig en kväll
Vi satt i hennes dyschatell
och drack en massa alkohol
Fantastiskt vad den damen tål!
Ann-Katarin Rosenblad,
hon sveper en åtta drinkar i rad
utan att blinka! Jo, jag svär!

Jag hade med mig min gitarr,
spelte och sjöng med känsla och darr
Och när jag fick en kyss till tack
så fick jag en smäll så läppen sprack!
Ann-Katarin Rosenblad,
temperament till den milda grad!
Muskler av stål både här och där!

Men kärlekens makt är stor som ni vet
Först var hon kall men sen var hon het
Först sa hon nej och sen sa hon ja
Därefter blev allt som det skulle va'
Ann-Katarin Rosenblad,
först var hon sur och sedan glad!
Därefter fylldes hon av begär!
Jävlar i det! sa Polaren Pär”

Så skaldar Wreeswijk. Är det i själva verket en våldtäktsskildring han gör sig skyldig till i sin visa Polaren Pär är kärlekskrank?

Egentligen tror jag att det hela i grund och botten är ett hypotetiskt resonemang från kammaråklagarens sida. De flesta som varit i ett förhållande är bekanta med den ovan uppmålade situationen, och visst ställer väl båda parter, man som kvinna, upp ibland trots att stämningen inte är den rätta. Mer sällan känner sig någon våldtagen efteråt.

Man kan också fundera över vad det gör med själva begreppet våldtäkt när man använder det för att beskriva alla möjliga sorters sex. Sex med minderåriga – våldtäkt, sex utan bådas fullständiga hängivelse – våldtäkt. Nej, kanske att åklagaren har en poäng i att det borde nyanseras lite mer; måhända inte riktigt till den grad han föreslår.

Men det Hillegren säger, och det som gör mig så upprörd, det är ju att det enligt honom är helt okej att köra på trots att den ena partnern inte vill. Det är inte våldtäkt, bara en ordningsförseelse. Alltså säger han i princip att även om kvinnan säger nej, så har mannen om man är i ett förhållande rätt att köra på, han har alltså rätt till kvinnans kropp närhelst han vill.
Citera
2009-08-17, 16:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men det Hillegren säger, och det som gör mig så upprörd, det är ju att det enligt honom är helt okej att köra på trots att den ena partnern inte vill. Det är inte våldtäkt, bara en ordningsförseelse. Alltså säger han i princip att även om kvinnan säger nej, så har mannen om man är i ett förhållande rätt att köra på, han har alltså rätt till kvinnans kropp närhelst han vill.

...så tolkar jag det också, fast men en liten modifikation - det är inte ok, men det är inte våldtäkt. Jag är emot att man skall behöva skriva kontrakt vid varje tillfälle, men så klart måste det finnas samtycke. Kvinnan har dock också ett ansvar. Om hon systematiskt inte vill ha en sexuell realtion med den man hon lever med, så bör hon lämna honom, ty det förutsättningen för en relation mellan man och kvinna är att det i grunden finns en ömsesidig sexuell attraktion.
Citera
2009-08-17, 16:39
Medlem
Enitys avatar
Alltså varför är folk så upprörda?
Kan det bara finnas ett brott?

Om det inte är våldtäkt så är det automatiskt inte värre än att gå mot rött?
Är det inte bättre att ha många olika grader av brott, är det inte värre att överfalla, misshandla och våldta en okänd person än att "våldta" någon som inte vill men inte gör något för att förhindra det.

Jag menar det är ju värre att slå ner någon med järnrör än att ge någon en lavett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in