2009-08-16, 23:41
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0ffpotatis
Nej du ser vad du ser. Du ser en cirkel eftersom du inte har en zoom 100000000000 inbyggt i ditt öga som kan upptäcka de mikroskopiskt små hörnen. Börjar bli tjatigt att säga det, men en cirkel är ingen cirkel om den har hörn.

Fast det går inte att zooma in och se hörnen på en cirkel som har oändligt många hörn. Du förstår inte vad jag tänker.
Citera
2009-08-16, 23:43
Bannlyst

Idioter svara inte om ni inte vet svaret.
0.999... är ekvivalent till 1.

Ang. cirkeln så beskriver du en polygon, men om den har oändligt många hörn så vet jag faktiskt inte om man kan betrakta den som en perfekt cirkel.

EDIT: Läste CJF:s inlägg och det verkade vettigt.
Senast redigerad av Divinator 2009-08-16 kl. 23:48.
Citera
2009-08-16, 23:44
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Fast det går inte att zooma in och se hörnen på en cirkel som har oändligt många hörn. Du förstår inte vad jag tänker.

Hur kan något som betyder "INGA HÖRN" ha oändligt med hörn? Förstår du hur korkat det låter?
Citera
2009-08-16, 23:44
Medlem
andreews avatar
så kan man säga med allt "går mot oändligheten". Limes ekvationer är väldigt diffusa. Du kommer aldrig kunna göra en sådan figur för som sagt det går mot oändligheten.

Och nej det är inte en cirkel, hur kan man ens tro det.
Citera
2009-08-16, 23:45
Medlem
CJFs avatar
Citat:
Förstår hur du tänker. Men eftersom hörnen alltid kommer finnas där,oavsett hur små du gör dom, vilket i sig innebär att det inte är någon cirkel.

Det kan bli otroligt likt en cirkel, men aldrig bli en.

Jo, men när du säger att hörnen alltid kommer finnas där, då är vi fortfarande inne på ett "ändligt" antal hörn. Men när antalet hörn är oändliga så tangerar ju hela polygonen till att bli helt utan hörn.

Tänk så här istället. När vi ritar upp polygonen med ett givet antal hörn, så finns det också en vektor (streck, linje, absolutbelopp you name it) mellan hörnen. Dessa vektorer är alla hela tiden lika långa. Dess fler hörn, dess mindre blir sträckan. Alltså, när antalet hörn går mot oändligheten, går denna vektor mot noll.

När vi då har ett oändligt antal hörn, då är också den här vektorn noll. Ett hörn kan omöjligen finnas om inte någon vektor (streck, linje etc) finns. Varpå vi har hamnat i en situation där inga hörn alltså finns.

Och då menar jag fortfarande på att vi har fått en cirkel.
Citera
2009-08-16, 23:45
Medlem
Citat:

Det är i princip samma sak som att säga att "du kan aldrig tillverka en "cirkel" med oändligt många hörn".
Citera
2009-08-16, 23:47
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Jo, men när du säger att hörnen alltid kommer finnas där, då är vi fortfarande inne på ett "ändligt" antal hörn. Men när antalet hörn är oändliga så tangerar ju hela polygonen till att bli helt utan hörn.

Tänk så här istället. När vi ritar upp polygonen med ett givet antal hörn, så finns det också en vektor (streck, linje, absolutbelopp you name it) mellan hörnen. Dessa vektorer är alla hela tiden lika långa. Dess fler hörn, dess mindre blir sträckan. Alltså, när antalet hörn går mot oändligheten, går denna vektor mot noll.

När vi då har ett oändligt antal hörn, då är också den här vektorn noll. Ett hörn kan omöjligen finnas om inte någon vektor (streck, linje etc) finns. Varpå vi har hamnat i en situation där inga hörn alltså finns.

Och då menar jag fortfarande på att vi har fått en cirkel.

Bra förklarat, inte alltid lätt för vanligt folk och förstå sig på gränsvärden.
Citera
2009-08-16, 23:50
Medlem
CJFs avatar
Citat:
Bra förklarat, inte alltid lätt för vanligt folk och förstå sig på gränsvärden.

Någonstans kan jag tycka att om man accepterar att 0.999... = 1, då måste man ju kunna acceptera att polygonen går över till en cirkel när antalet hörn är oändligt.

Tror folk låser sig i ett fyrkantigt tänkande... haha.
Citera
2009-08-16, 23:51
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Det är i princip samma sak som att säga att "du kan aldrig tillverka en "cirkel" med oändligt många hörn".

Nej! Du kan aldrig tillverka den perfekta cirkeln i verkligheten, bara i teorin.
Citera
2009-08-16, 23:52
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Här har vi en som tillverkar den "nästintill" perfekta cirkeln

www.kossan.se/roliga-filmer/laerare_goer_perfekt_cirkel.htm
Citera
2009-08-16, 23:52
Medlem
Citat:
Nej! Du kan aldrig tillverka den perfekta cirkeln i verkligheten, bara i teorin.

Precis som du då i teorin kan hitta dessa hörn, förstår du mitt resonemang?
Citera
2009-08-16, 23:54
Medlem
MoogBeats avatar
En cirkel har inga hörn. Så är det. Cirkeln är ju per definition alla punkter (i två dimensioner) som befinner sig på ett visst avstånd från en bestämd punkt. Med den definitionen finns inget utrymme för några hörn.

Men sen kan man ju ställa sig frågan: Hur ser en polygon med oändligt antal hörn ut? Kan den möjligtvis se ut som en cirkel? Om antalet hörn är oändligt, "försvinner" hörnen då? Eller går de bara inte att urskilja? Inte så lätta frågor att svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in