2010-11-28, 18:37
Medlem
Ovations avatar
Men för att summera upp. Alla nationerna förutom Smålands ingår i Kuratorskollegiet och Akademiska Föreningen. Ett medlemskap i en nation ger dig därmed tillgång till övriga också. Du kan jobba runt på alla nationer, och skulle du fastna för någon annan än din egen nation och vilja bli förman där, så går det att byta nation varje termin.

Alla nationer har sina positiva och negativa sidor. Vissa nationer har bra pubar, andra klubbar, några serverar fantastiskt mat etc. Lyxen man har i Lund är att kunna äta mat på de bästa matnationerna, klubba på sin favoritklubb och gå på sin favoritpub. Några nationer ger rabatt på inträdet till sina medlemmar (bla Blekingska), men de flesta gör inte det. Så som ny i Lund rekommenderar jag följande. Gå till de nationerna som verkar intressantast och kolla upp vilken som har bäst novischaktiviteter (dvs aktiviteter för nya studenter). Skriv in dig i den och sedan besök så många nationer du bara kan och skaffa dig en egen bild.

Den nationen jag hört sämst om efter Smålands visade sig vara den jag har kommit att besöka mest efter min egen.
Citera
2010-11-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Men för att summera upp. Alla nationerna förutom Smålands ingår i Kuratorskollegiet och Akademiska Föreningen. Ett medlemskap i en nation ger dig därmed tillgång till övriga också. Du kan jobba runt på alla nationer, och skulle du fastna för någon annan än din egen nation och vilja bli förman där, så går det att byta nation varje termin.

Alla nationer har sina positiva och negativa sidor. Vissa nationer har bra pubar, andra klubbar, några serverar fantastiskt mat etc. Lyxen man har i Lund är att kunna äta mat på de bästa matnationerna, klubba på sin favoritklubb och gå på sin favoritpub. Några nationer ger rabatt på inträdet till sina medlemmar (bla Blekingska), men de flesta gör inte det. Så som ny i Lund rekommenderar jag följande. Gå till de nationerna som verkar intressantast och kolla upp vilken som har bäst novischaktiviteter (dvs aktiviteter för nya studenter). Skriv in dig i den och sedan besök så många nationer du bara kan och skaffa dig en egen bild.

Den nationen jag hört sämst om efter Smålands visade sig vara den jag har kommit att besöka mest efter min egen.

Hur gör man om man vill styra upp en ny klubb eller dylikt?
Citera
2010-11-28, 18:45
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Man kontaktar quratelet på den nationen du tror att du skulle kunna driva igenom din idé på. Ta därför i beaktande hur många aktiviteter och klubbar/dylikt nationen redan har innan du presenterar din idé.

Kannan: din sammanfattning verkar vara väldigt rättvis, och jag kan själv försöka skriva ihop en liten beskrivning senare ikväll eller imorgon, så som jag ser på nationslund.

Till dig som ville laga mat: det kan du göra överallt. Malmö nation kan ha de bästa matmöjligheterna med både luncher, sittningar, pub och då och då även den "lyxigaste" restaurangen i nationslund. Känns det mest som om du vill laga mat och lära känna skönt folk tycker jag att du ska leta upp en nation du trivs på och börja jobba där. Kvaliteten på nationerna kan svänga väldigt fort vilket gör att dagens sanning kan bli morgondagens största misslyckande.
Citera
2010-11-28, 18:47
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Tror du får svårt att bara komma och vilja styra en ny klubb. Ska du lyckas ska du nog vara förman i någon nation. Gå på något förmannamöte, presentera din idé och erbjud dig att bli ansvarig för den nya klubben. Är du driven, har några till som också gillar idén och har en klar plan så kan det gå. Speciellt om det är på någon nation där klubbarna går tungt och därmed i behov av nya idéer. Vissa nationer som Göteborgs och Sydskånska, har nog inget intresse precis av att ändra sina redan framgångsrika klubbar. Men ett ställe som Wermlands kan nog mycket väl vara intresserade.
Citera
2010-11-28, 19:29
Medlem
Jävlar vilken respons, grymt kul att så många vill dela med sig av sina erfarenheter
Om det nu blir Lund så blir det till att besöka de som verkar intressanta.
Citera
2010-11-28, 20:06
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Jävlar vilken respons, grymt kul att så många vill dela med sig av sina erfarenheter
Om det nu blir Lund så blir det till att besöka de som verkar intressanta.
Du kommer antagligen besöka alla under din tid här

Angående att styra upp en ny klubb, tja det är ju precis som det låter ett ganska stort projekt. Dock har jag själv gjort det. För att man ska göra det så måste man

A. Vara väääääldigt involverad i nationen och känna kuratelet ("ledningsgruppen") väl. Det är stora pengar vi snackar om här, åtminstone för att vara i nationsvärlden. Nattklubbarna är den överlägset viktigaste inkomstkällan till nationerna. Luncher osv säljs nästan till sjk-pris, och går knappt runt. Nattklubbarna är det som tar överlägset mest tid, och de som bestämmer över nattklubbarna är de som har mest förtroende för nationen (lägg märke till att jag nu inte syftar på klubb"förmännen" - förmännen är bara lekledare för jobbarna och har ingen reell makt över klubben).

B. Nuvarande klubb måste gå dåligt. Man byter aldrig ut ett vinnande koncept inom nationsvärlden. Östgöta nations Sunset-klubb har hållt igång sedan 80-talet, Västgötas onsdagsklubb Metro har också hållt på ett jävla tag. Dvs, man måste hitta en nation som suger för närvarande om man vill starta klubb.

I dagsläget hade jag isf valt Wermlands eller Sydskånska, Wermlands skulle inte kunna gå sämre och Sydskånska är en nation som var superstor för bara några år sedan men gått ner sig rejält nu, med halvdana klubbar som inte drar lika mycket folk längre.
Citera
2010-11-29, 14:06
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Tack för den goda sammanfattning

Vilken nation är det som har flest "etniska" skåningar? Samt vilken har flest kvinnor/tjejer?
Citera
2010-11-29, 14:53
Medlem
Man är ju medlem i Helsingkrona av en anledning
Citera
2010-11-29, 15:28
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Vilken nation är det som har flest "etniska" skåningar? Samt vilken har flest kvinnor/tjejer?
Etniska skåningar är svårt att pricka in. Men inte Göteborgs, Kalmar och Malmös i alla fall. Spontant skulle jag nog säga Lund, ÖG eller någon av Tornanationerna (ej Hallands och VGs).

Flest kvinnor/tjejer hittar du på Helsingkrona eller på Göteborgs nation. Det känns som de två nationerna där det är tydligt att det är mer tjejer än killar både på klubbarna och som är aktiva. Sydskånska tror jag också har mer tjejer än killar. I alla fall på deras pop och funcklubb. Sedan känns det som att det brukar vara jämnt race på Lunds och Malmös. Jag har varit för få gånger på ÖGs, Krischans, Blekingska och VGs klubbar för att kunna bedöma men de gånger jag har varit där har det varit ungefär jämt race mellan könen, kanske något övervikt mot killar, men inte så att det känns som korvfest. Hallands och Wermlands har haft uppenbart mer killar än tjejer de gånger jag har varit på deras klubb.

Men kom ihåg att nationerna är annorlunda mot övriga samhället. I Lund studerar fler tjejer en killar så även de nationerna som klassas som "dåligt med tjejer" har oftast procentuellt mer tjejer än de flesta andra klubbar i Sverige som inte är studentställen.
Citera
2010-11-29, 16:50
Medlem
Jag har en fråga gällande Ekonomie Kandidat i Lund. Hur pass fria studier har man? Är det mycket föreläsningar och annat som man måste vara på och på speciella tider, eller är det väldigt flexibelt med få föreläsningar. Jag förstår ju självklart att detta är olika från kurs till kurs, men snälla, generalisera!
Citera
2010-11-29, 17:36
Medlem
Fenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Jag har en fråga gällande Ekonomie Kandidat i Lund. Hur pass fria studier har man? Är det mycket föreläsningar och annat som man måste vara på och på speciella tider, eller är det väldigt flexibelt med få föreläsningar. Jag förstår ju självklart att detta är olika från kurs till kurs, men snälla, generalisera!

Väldigt fritt. Du har ungefär 4 föreläsningar á 2 timmar styck i veckan.
Citera
2010-11-29, 17:46
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2

Beror ju på vad man jämnför med! Men med t.ex. teknologerna så är det väldigt mycket "fri" tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in