2009-08-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lepidus
Vad hände med teknologerna i denna tråden? Visst har vi nollning nu men man hinner alltid med lite FB.

Vi fick f.ö reda på att vi hade två "fusknollor" i vår kurs

haha, var en av dessa "fusknollor" den 30 årige braten?
Citera
2009-08-27, 21:28
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Inskriven på SSK, kommer jobba på Retrobar och Dirty Frank (Rock-klubb) blir ca 3 kvällar i månaden, vilket ger fri entré på alla SSK-fester
Men tjenare, en till! Då ses vi under novischveckorna antar jag?
Citat:
Ursprungligen postat av Baxus
Okej, jag har ju inte varit så jätte aktiv kring den här ölen, men FB-medlemmar vill man alltid träffa. Hur blir det? Uppdatering ! =)

Klockan åtta nästa måndag är nuvarande budet, tror jag bestämt.
Citera
2009-08-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlG
Någon som kan berätta nåt om Rättssociologi?
Läste nån annanstans på forumet att det inte är nån bra utbildning med det enda som stod var "Hela den inst. borde ta mej fan brännas ned"...sa inte så mkt.
Är införstådd att det är en fristående kurs som inte leder till nåt konkret jobb, men det betyder ju inte att det är en dålig utbildning för det.
Men vill veta mer om själva kursen, nån här som läst den eller känner nån som känner någon annan som läst där?

Rättssociologi är ett jävla hittepåämne. Det känns krystat alltihop, som om ämnet egentligen är helt onödigt men finns där i alla fall, varesig man vill eller inte. Som Miljöpartiet ungefär. Jag lärde mig noll och ingenting på den kursen och då pluggade jag ändå flitigt (vilket man inte behöver egentligen för ämnet är sjukt tillrättalagt och lätt att greppa).

Tur att en termin går fort.
Citera
2009-08-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paerlhalsband
Rättssociologi är ett jävla hittepåämne. Det känns krystat alltihop, som om ämnet egentligen är helt onödigt men finns där i alla fall, varesig man vill eller inte. Som Miljöpartiet ungefär. Jag lärde mig noll och ingenting på den kursen och då pluggade jag ändå flitigt (vilket man inte behöver egentligen för ämnet är sjukt tillrättalagt och lätt att greppa).

Tur att en termin går fort.

Okok, men är det ingen som kan förklara lite mer vad fan kursen går ut på då?
Börjar ju ana oråd här nu.
Jag vet inte alls mkt om kursen utöver det fackliga som står på hemsidan.
Vill gärna veta vad man läser och dyl.
Citera
2009-08-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlG
Okok, men är det ingen som kan förklara lite mer vad fan kursen går ut på då?
Börjar ju ana oråd här nu.
Jag vet inte alls mkt om kursen utöver det fackliga som står på hemsidan.
Vill gärna veta vad man läser och dyl.

Det kursen går ut på är att få en bättre inblick i varför vi har de lagar och regler vi har, skulle man väl kunna säga. Rättssociologin undersöker sambandet mellan de oskrivna regler som finns i samhället (normer) och de faktiska rättsreglerna. Om du läser grundkursen i Lund så består den av fyra 7,5 hp-delkurser. Du har inga tentor utan endast 3-4 inlämningsuppgifter på varje delkurs. Sista delkursen är en lite större uppsats där man ska göra en egen rättssociologisk undersökning. Inlämningsuppgifterna kan vara att läsa kurslitteratur och i sin tur svara på några frågor, att reflektera över normer som du stöter på i ditt dagliga liv eller att skriva om hur man bedriver sociologisk forskning. Kursen är inte svår, men inlämningsuppgifterna innebär att man får skriva en del.
Citera
2009-08-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paerlhalsband
Det kursen går ut på är att få en bättre inblick i varför vi har de lagar och regler vi har, skulle man väl kunna säga. Rättssociologin undersöker sambandet mellan de oskrivna regler som finns i samhället (normer) och de faktiska rättsreglerna. Om du läser grundkursen i Lund så består den av fyra 7,5 hp-delkurser. Du har inga tentor utan endast 3-4 inlämningsuppgifter på varje delkurs. Sista delkursen är en lite större uppsats där man ska göra en egen rättssociologisk undersökning. Inlämningsuppgifterna kan vara att läsa kurslitteratur och i sin tur svara på några frågor, att reflektera över normer som du stöter på i ditt dagliga liv eller att skriva om hur man bedriver sociologisk forskning. Kursen är inte svår, men inlämningsuppgifterna innebär att man får skriva en del.

OkOk! Tack för svar!
Inga tentor??
Jaja, nu sitter jag i båten redan så det är väl bara köra på antar jag.
30p är alltid 30p.
Tack för infon!
Citera
2009-08-28, 19:41
Bannlyst
Glömde lägga in tipset till alla er nya i Lund, samt er som fortfarande inte fått veta...
Kolla gärna in www.tagtotell.se ... Fortfarande i expansivt skede, men sjukt nice sida för allt kring Lund och lite till.. Ingenting kostar och det går att skriva i forum, köp/sälj-a, kolla jobbannonser om ni vill jobba under studietiden...

Dessutom finns det en skön kalender som visar allt som händer i Lund den närmaste tiden!

Så, FB Ölen 30 september 20.00 ? Var då?
Citera
2009-08-28, 23:16
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baxus
Glömde lägga in tipset till alla er nya i Lund, samt er som fortfarande inte fått veta...
Kolla gärna in www.tagtotell.se ... Fortfarande i expansivt skede, men sjukt nice sida för allt kring Lund och lite till.. Ingenting kostar och det går att skriva i forum, köp/sälj-a, kolla jobbannonser om ni vill jobba under studietiden...

Dessutom finns det en skön kalender som visar allt som händer i Lund den närmaste tiden!

Så, FB Ölen 30 september 20.00 ? Var då?
På kulturen. Och jag är nöjd så länge du inte massmejlbombar hela LTH med länkar till den där sidan, så som du gjorde förra året.
Citera
2009-08-29, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Någon som deltar i ekonom nollningen? någe o ha? hope not FB öl måndag 31? Jag e på...Vart kan man gå ut nu på lördag som helt ny i lund? Nationerna? Är ej medlem i någon än men man kanske kommer in ändå?

Jag gav precis en sida ovanför ditt inlägg där du kan hålla koll på sånt!

Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
På kulturen. Och jag är nöjd så länge du inte massmejlbombar hela LTH med länkar till den där sidan, så som du gjorde förra året.

Haha, så gjorde han verkligen det? Nejdå, jag är ny i den här tjänsten, men jag tror jag vet precis vem du menar. Han pluggar på LTH, så kanske därför han hade tillgång till "mailutskick" bland er på LTH.

Saken är den också att man i början, i ett expansivt skede faktiskt tar till sig metoder som man själv egentligen inte hade gillat att utsättas för i längden. Samtidigt är det ett måste om man vill gå framåt. Jag kan inte bara lägga upp "www.tagtotell.se" på t.ex. ett forum och sen aldrig mer försöka få fram det igen...

Hur har nollningen gått för er novischer? Var inne i centrum igår, sjukt mycket folk!
Citera
2009-08-29, 11:14
Medlem
xid0ns avatar
Fyfan 60kr för en bira är inget och ha. Gillade dock idén med en bar närmare centrum.

Har någon ett akuttips på en bra krog / bar nära centrum som inte tar hutlösa priser för en öl?
Citera
2009-08-29, 11:37
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xid0n

Har någon ett akuttips på en bra krog / bar nära centrum som inte tar hutlösa priser för en öl?

Finns inga såna ställen i Lund utöver nationerna. Det ÄR dyrt här.
Citera
2009-08-29, 13:19
Medlem
Snart dags för upprop för oss ekonomer i Lund. Tänkte dubbelkolla här vad man egentligen behöver ha med sig på uppropet? Känns som det har gått för långt när man litar mer på flashback än nån halvpensionerad kärring i nån kundservice som inte kan ett skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in