• 2
  • 3
2009-10-05, 20:39
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Jaha, och om man blir tvingad att betala av skulden d? Extremfall r att man har en skuld till hells angels, ska man hellre bli ddad d?

En svensk myndighet behver knappast ta stllning till en skuld som har uppkommit genom brottslig verksamhet.
Citera
2009-10-05, 20:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jaha, och om man blir tvingad att betala av skulden d? Extremfall r att man har en skuld till hells angels, ska man hellre bli ddad d?
Indirekt blir det ju socialen som betalar din skuld till Hells Angels.
Det r vl inte till sdant skattepengar ska g?
Citera
2009-10-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Indirekt blir det ju socialen som betalar din skuld till Hells Angels.
Det r vl inte till sdant skattepengar ska g?

D ska de ju aldrig ge ut pengar ngonsin. Ponera att man lnat pengar fr att betala hyran. Ska d soc inte betala den skulden? Varfr ska d soc verhuvudtaget ge en pengar till hyra?
Citera
2009-10-05, 21:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
D ska de ju aldrig ge ut pengar ngonsin. Ponera att man lnat pengar fr att betala hyran. Ska d soc inte betala den skulden? Varfr ska d soc verhuvudtaget ge en pengar till hyra?
Nej, soc betalar inte automatiskt den skulden heller.

I runda slngar r det s att de tittar ngra mnader bakt i tiden. Har man tjnat bra med pengar s anses det att man ska ha lagt undan av dem till kommande hrdare tider.

Anses man vara berttigad till bidrag s fr man till hyran (upp till en viss niv som r sklig) och en summa till mat, klder mm. Dessutom kan man f lkarrkningar och elrkningar o dyl ersatt ocks.

Om du sedan vljer att strunta i att betala hyran s r det upp till dig. Om du vljer att snla med maten och istllet kpa dyrare mrkesklder s r det upp till dig. Det finns allts utrymme fr en viss valfrihet, och det r vl bra?

Vad du dremot inte kan gra r att frstta dig i skuld och sedan vnta dig att soc ska betala dina skulder.
I vissa fall tycker ven jag att det r vl hrt. Livet kan vara tufft ibland, och mnniskor kan pltsligt drabbas av outfrsedda motgngar, hur "ordentliga" de n har varit.
Citera
2009-10-05, 21:33
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Knner man sig hotad av HA tar man kontakt med polisen. (Sen att det inte alltid ger nskat resultat r en annan femma.)

I grund och botten tar soc inte hnsyn till skulder alls, utan dem fr du (din flickvn i det hr fallet) klara av skulderna p egen hand.

Fr hur ska annars soc rimligtvis kunna veta nr det r en "riktig" skuld och en phittad? Jag kan knalla in p soc och ska bidrag, och visa att jag har 40.000 p mitt konto och sen skylla p att jag r skyldig Berra de pengarna. Det skiter soc i, och anser att jag har 40.000 som ska g till min egen frsrjning. Och som jag skrev i den andra trden till dig, ett kvitto kan man snickra ihop sjlv p ngon minut med en polare som r med p bedrgeriet, s soc krver nog mer bevis n s.
Citera
2009-10-05, 21:44
Medlem
techno_the_kings avatar
Om soc ser att du har haft 100k p ditt konto s fr du garanterat inte bidrag p minst 1 r
det r skitsamma om du har kpt mbler mm fr pengarna dom bryr sig inte om detta

vill du ha sossepengar s fr ver 100k till dina frldrars konto
vnta ca 4 mnader sen s kan du anska om sossebidrag
men var beredd p att dom har all rtt att g in p ditt konto & snoka
& skulle dom se en verfring p 100k s blir du terbetalningsskyldig & lr inte f sossebidrag p minst 1 r
bara s att du vet..
Citera
2009-10-05, 21:49
Medlem
Sknt att kunna hjlpa en behvande med mina skattepengar - inga problem. Hr av dig via e-mail om du vill ha direkttillgng till mitt bankkonto..........
Citera
2009-10-05, 21:55
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3striper
nn skrev hr p flashback om samma grej typ. Hitta gamla kvitto frn olika butiker dr summan r p 100' eller mindre , brja ta ut pengrna frn konto sen sger du till socialen att du kpte p massa mbler/klder o snt. D kan de inte tvinga dig o bli av med mblerna, sngen etc..

Det stmmer ver huvud taget inte. Tror du att man slipper ansvaret med att planera sin ekonomi bara fr att man lagt alla pengarna p mbler? De kommer sklart inte ta mblerna men du kommer inte f en spnn i socialbidrag heller. Sen r frldrarna frsrjningsskyldiga om du bor hemma.
Senast redigerad av Liston Crest 2009-10-05 kl. 21:57.
Citera
2009-10-05, 22:03
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Hitta gamla kvitto frn olika butiker dr summan r p 100' eller mindre , brja ta ut pengrna frn konto sen sger du till socialen att du kpte p massa mbler/klder o snt.

Jag fr inte ihop det. Om jag "hittar" kvitton frn lt oss sga, saker inkpta mellan juni och september i r, blir det vl lite misstnksamt om jag helt pltsligt brjar ta ut pengar i oktober fr att "kpa" de grejerna? "Jag ser hr att du har kpt en stereo, en soffa, en dator etc. fr 100.000 kr sammanlagt mellan juni och september, och pengarna tog du ut i oktober."

Och precis som fregende talade nmner, blir inte soc mer bengna att hjlpa en om man har kpt svindyra saker utan att ha minsta tanke p framtiden. Det r sllan pengabrist kommer akut, i mnga fall har man lite tid att frbereda sig. Blir man av med jobbet har man uppsgningstid och d har man tid att lgga undan en slant etc.

Citat:
D kan de inte tvinga dig o bli av med mblerna, sngen etc.

Nej. Men d fr du sitta dr i din svindyra soffa och svlta i fem mnader. Hur kul r det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in