2009-08-16, 20:00
Medlem
Okej jag är ganska ny på ämnet att lura staten att man inte har pengar men jag fick en idé

Flytta pengarna till vän/familj som du nämnde tidigare, öppna ett nytt konto på en annan bank, stäng ner ditt tidigare konto från den första banken.

Efter ca 3-5månader och lita aktivitet på ditt nya konto så kan du ju väl ansöka?

Som jag sa så kan jag absolut inget om hur mycket dom kollar.
Men jag antar att dom inte lägger ner så mycket tid och kraft på att se om du har haft ett annat konto på en annan bank, speciellt om det inte ens finns ett sådant konto vid det tillfället du ansöker.

Någon som tror det borde funka?

Mvh Tim
Citera
2009-08-16, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pejori
Nitton år och bor hemma.
Glöm att föra över pengarna till föräldrar, har dom pengar, får dom försörja dej.
Dom kräver bankintyg för tre-fyra månader bakår och tycker att du ska ha kunnat spara pengarna..
Resa går inte och inte inköp av möbler för 100.000 när du bor hemma.
Tror du är rökt, såvida du inte flyttar hemifrån, te.x på grund av osämja i familjen.
Förövrigt är bidraget så litet, att det oftast inte är värt att skitna ner sig på korvören och du får redovisa allt du gör.
Du ska också visa dina föräldras ekonomi och dom anses försörjningsskyldiga till dej, tror det är till 23 år om jag inte missminer mig.

Klart det borde gå, alla har rätt att resa nånstans, sen när man bor hos föräldrar kan man ingå ett slags hemlig avtal som bara syns men inte körs, dvs man betalar X kr till morsan för sin rum. Det borde redovisas på pappret som man kan sen visa socialen. men som sagt man måste vänta ut tills 100' är helt borta, sen kan man gå till socialen o då ska man redovisa vart 100' kr gått till.
Citera
2009-08-16, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasten
Okej jag är ganska ny på ämnet att lura staten att man inte har pengar men jag fick en idé

Flytta pengarna till vän/familj som du nämnde tidigare, öppna ett nytt konto på en annan bank, stäng ner ditt tidigare konto från den första banken.

Efter ca 3-5månader och lita aktivitet på ditt nya konto så kan du ju väl ansöka?

Som jag sa så kan jag absolut inget om hur mycket dom kollar.
Men jag antar att dom inte lägger ner så mycket tid och kraft på att se om du har haft ett annat konto på en annan bank, speciellt om det inte ens finns ett sådant konto vid det tillfället du ansöker.

Någon som tror det borde funka?

Mvh Tim

kommer inte funka, går du till socialen så kommer de fråga vart gick pengarna nånstans o vad ska du säga? Du överförde de till din kompis..Du måste ha ett bra story som kan stämma in o som ser ganska rimlig o sannolikt ut. Tvärtom du måste ha mkt aktivitet för att din konto ska se tomt ut. Öpnnar du ett konto till så kommer staten veta ändå i vilken bank du har pengarna i.
Citera
2009-08-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3striper
kommer inte funka, går du till socialen så kommer de fråga vart gick pengarna nånstans o vad ska du säga? Du överförde de till din kompis..Du måste ha ett bra story som kan stämma in o som ser ganska rimlig o sannolikt ut. Tvärtom du måste ha mkt aktivitet för att din konto ska se tomt ut. Öpnnar du ett konto till så kommer staten veta ändå i vilken bank du har pengarna i.

Okey, då vet man

Jag bör inte försöka mig på att lura socialen iaf ^^
Citera
2009-08-16, 20:12
Bannlyst
Citat:
Okey, då vet man

hehe det finns alltid ett sätt o blåsa staten, men jag kan säga att det e inte värd göra det på soc..byråkrati e sånt jävla grej man får utbrott ibland o då vill man skita i o börja jobba, ta vilket skit jobb som helst..men när man ex blir arbetskadat då kan fucka staten (även när man mår bra o skadan påverkar inte)
Citera
2009-08-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3striper
Klart det borde gå, alla har rätt att resa nånstans, sen när man bor hos föräldrar kan man ingå ett slags hemlig avtal som bara syns men inte körs, dvs man betalar X kr till morsan för sin rum. Det borde redovisas på pappret som man kan sen visa socialen. men som sagt man måste vänta ut tills 100' är helt borta, sen kan man gå till socialen o då ska man redovisa vart 100' kr gått till.
Du har enl. §6 i soc.lagen rätt till bistånd för din försörjning, om behovet inte kan tillgodoses på "annat sätt"...Bor du hemma, är behovet tillgodosett och du får minimalt med pengar. ca 2000/månad.
Man ser också till familjens gemensamma inkomster och kostnader, så risken är stor att det blir nej, såvida inte föräldrarnas inkomster är minimala.
Citera
2009-08-16, 20:45
Medlem
Citat:
Okey, då vet man

Dom jävlarna tror att alla bidragssökare är bluffare, och ger inte ut en krona om dom inte måste.
Men det lönar sig ofta att överklaga ett nej, om man nu tycker att det är värt det.
Bättre då att ta ett skitjobb på hamburgerbaren eller vad sjutton som helst.
Då har man åtminstånde sin heder kvar.
Citera
2009-08-16, 23:48
Bannlyst
Citat:
Du har enl. §6 i soc.lagen rätt till bistånd för din försörjning, om behovet inte kan tillgodoses på "annat sätt"...Bor du hemma, är behovet tillgodosett och du får minimalt med pengar. ca 2000/månad.
Man ser också till familjens gemensamma inkomster och kostnader, så risken är stor att det blir nej, såvida inte föräldrarnas inkomster är minimala.

Jaså? Visste inte det. När kom den lagen? Men föräldrarna kan väl kräva pengar för hyran från sin barn eller hur? Asså då menar jag "kräva" som ex visa soc att man vill ha pengar för att kunna försörja barnen o kunna betala alla andra sina egna o barnens utgifter.
Citera
2009-08-17, 16:10
Medlem
kolios avatar
Citat:

2000 är ju bättre än inget, samt såg jag någon skriva här uppe att föräldrarna är försörjnings skyldiga tills jag är 22-23 eller vad du skrev. Såg i ett annat forum att föräldrarna är skyldiga att försörja dig tills du har gått klart skolan. Och jag går inte kvar i någon skola längre så aa.
Citera
2009-10-05, 18:00
Medlem
Kan man inte bara säga att det är en skuld till ens föräldrar/kompis etc?
Citera
2009-10-05, 19:43
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Kan man inte bara säga att det är en skuld till ens föräldrar/kompis etc?

Nej, det kan man inte. Anledningen till det är att socialtjänsten inte betalar skulder. Använder du således alla dina pengar till att betala skulder och inte mat eller dina räkningar så får du skylla dig själv.

Däremot kan socialtjänsten aldrig säga nej till att ge dig matpengar. Den delen av socialbidraget kan du alltså få ut ändå om än i form av rekvisitioner om du har otur.

F.ö. så har föräldrar ingen försörjningsplikt efter det att en person gått ut gymnasiet (eller inte går i gymnasiet alls) och fyllt 18. Går personen i gymnasiet är föräldern fortsatt försörjningsskyldig.

Föräldrarnas inkomst räknas alltså inte in i ett eventuellt socialbidrag efter den åldern. Bor du hemma och har ett hyreskontrakt där du helst kan bevisa att du betalat dina föräldrar hyra de senaste månaderna så kan du alltså få ut pengar för norm och eventuellt hyra.
Citera
2009-10-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Nej, det kan man inte. Anledningen till det är att socialtjänsten inte betalar skulder. Använder du således alla dina pengar till att betala skulder och inte mat eller dina räkningar så får du skylla dig själv.

Däremot kan socialtjänsten aldrig säga nej till att ge dig matpengar. Den delen av socialbidraget kan du alltså få ut ändå om än i form av rekvisitioner om du har otur.

F.ö. så har föräldrar ingen försörjningsplikt efter det att en person gått ut gymnasiet (eller inte går i gymnasiet alls) och fyllt 18. Går personen i gymnasiet är föräldern fortsatt försörjningsskyldig.

Föräldrarnas inkomst räknas alltså inte in i ett eventuellt socialbidrag efter den åldern. Bor du hemma och har ett hyreskontrakt där du helst kan bevisa att du betalat dina föräldrar hyra de senaste månaderna så kan du alltså få ut pengar för norm och eventuellt hyra.

Jaha, och om man blir tvingad att betala av skulden då? Extremfall är att man har en skuld till hells angels, ska man hellre bli dödad då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in