2009-08-16, 19:06
Medlem
happysticks avatar
Hej,

Om jag skriver under utbetalningsavin som jag fått av skatteverket kan jag då ge den till en vän för att lösa ut på banken? Eller måste jag ge denna människa mitt leg då också?

Tacksam för snabba svar!
Citera
2009-08-16, 19:11
Medlem
Jag gissar att han behöver ditt leg och han riskerar att åka dit för urkundsförfalskning.
Citera
2009-08-16, 19:25
Medlem
happysticks avatar
Jag menade om det finns något lagligt sätt att utföra det på, personen i fråga har inte ens samma hudfärg som jag...
Citera
2009-08-16, 19:55
Medlem
_Strebers avatar
Bevittnad fullmakt och hans+din legitimation presenteras vid uthämtningstillfället?
Citera
2009-08-16, 20:26
Medlem
bernankes avatar
Visst går det att kvittera utbetalningshandlingar per ombud. Du undertecknar på raden högst upp på baksidan av BG-avin i egenskap av betalningsmottagare. Din vän undertecknar på raden under i egenskap av ombud. Han tar med din och sin egen legitimation till banken och är då behörig.
Citera
2009-08-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happystick
Jag menade om det finns något lagligt sätt att utföra det på, personen i fråga har inte ens samma hudfärg som jag...

Hehe, bra att du tar med så mycket information som möjligt, då är det lättare att ge ett bra svar.
Citera
2009-08-17, 18:43
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Visst går det att kvittera utbetalningshandlingar per ombud. Du undertecknar på raden högst upp på baksidan av BG-avin i egenskap av betalningsmottagare. Din vän undertecknar på raden under i egenskap av ombud. Han tar med din och sin egen legitimation till banken och är då behörig.

Precis, glöm inte att skriva ditt kontonummer på baksidan med. Om kärringen i kassan inte godtar detta kan du be henne dra åt helvete.
Citera
2009-08-18, 18:21
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyBeeGood
Precis, glöm inte att skriva ditt kontonummer på baksidan med. Om kärringen i kassan inte godtar detta kan du be henne dra åt helvete.
Att kvittera till pengarn kontant ska också gå bra!
Citera
2009-08-20, 17:16
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Att kvittera till pengarn kontant ska också gå bra!

Det ska gå bra, men vid tveksamheter så har banken som rutin att isåfall sätta in det på mottagarens konto.

Kom ihåg att en bank alltid har möjlighet (och gärna uttnytjar möjligheten) att neka varje transaktion som inte förstår/är tveksamma till.
Citera
2009-08-20, 20:18
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Kom ihåg att en bank alltid har möjlighet (och gärna uttnytjar möjligheten) att neka varje transaktion som inte förstår/är tveksamma till.

Det är ingen möjlighet, utan en skyldighet. Transaktioner som banken inte förstår får banken inte genomföra.
Citera
2009-08-22, 17:10
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Det är ingen möjlighet, utan en skyldighet. Transaktioner som banken inte förstår får banken inte genomföra.

Vi säger samma sak men med olika ord. Banken måste rent teoretiskt sätt inte förstå vare transaktion. Sätter du in 250 kr på din kompis konto kommer banken inte veta varför, men kommer inte heller se någon anledning att unyttja sin möjlighet/skyldighet att neka transaktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in