2009-08-20, 20:51
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Förmodligen var det mamman som pressade fram bekännelserna. Hon visste ju om han varit ute på nätterna, och så kanske hon hade noterat klösmärken på händerna osv. Att han ljugit stod ju klart dessutom.
Mamman var nog den enda som kunde få honom att erkänna.

Alternativt insåg han, när han läste vad som skrevs om honom här på FB, att han till slut skulle bli avslöjad. Kanske insåg han också hur sjukt hans beteende har varit och ville ha hjälp. Det är inte ovanligt att psykiskt sjuka personer mår väldigt dåligt av insikten om att de är just psykiskt sjuka.
Citera
2009-08-20, 20:52
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Han erkände dessa brott också för att det var det som stod i det senaste brevet, det som var riktat mot polisen. Han blev lite väl kaxig och tänkte väl skryta om hur "duktig" han var som hade gjort allt detta utan att åka fast och hur kassa polisen var som inte kunde ta honom. Finns väl knappast någon chans att han skulle erkänna brott som han inte måste erkänna, så att säga.

Han kan ju ha blivit rätt desperat attfå åka in i finkan när han insåg att det var en massa människor som ville ge honom stryk (som kände till hans namn och adress). Därinne är han mycket säkrare än här ute. Ju fler brott han erkände, desto större sannolikhet att de skulle ta in honom och hålla honom i förvar.
Hans mamma kan ju ha ställt ultimatum också.
Citera
2009-08-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelema
Denna gärningsman har begått jävligt hemska brott, men det värsta är att han försökt gett sken av hur han är en kall och beräknande seriemördare när han egentligen är en tragisk och misslyckad ynkling. Vem som helst kan väl i praktiken döda en katt, det är inte svårt och det ligger absolut ingen utmaning i det.

Sedan har jag svårt att se något förlåtande i att han har en psykisk sjukdom...uppenbarligen är denna sjukdom en allmänfara således skall han systematiskt hållas bortstängd från samhället. Jag tar ingen som helst hänsyn till omständigheterna, han har visat att han saknar respekt och empati, en sådan person passar inte in i en civiliserad värld.

Men visst, jag har inget emot att han fortsätter döda katter, bara man höjer ribban åt honom så han får ställas emot denna katt nästa gång:
http://tinyurl.com/nzw3w7

Jag kan på ett sätt hålla med dig. Å andra sidan är det som Joel påpekar, s att seriemördare ofta börjar med att döda djur. Å andra sidan är sadistiska handlingar gentmot djur så pass vanligt förekommande, att världen vore full av seriemördare om det vore så enkelt och generellt att folk som dödar alltifrån råttor till hundar är tickande massmördarbomber

Jag är inte säker på att Joel någonsin hade mördat en person om han fått chansen. Möjligtvis ett (späd) barn då. Tro han är så pass störd/ynklig att han t ex aldrig lyckats locka med sig en tjej eller övermanna en annan man.

Däremot hade han ju en jävligt grandios självbild. Ville säkert bliihågkommen som den superintelligete massmördaren ifrån Lerum. I verkligheten hade han på känn att det inte kunde bli mkt av honom alls. Inte ens en seriemördare. Varför annars döda 20 katter på ett år, ett helt jävla år! Otroligt lång startsträcka för en blivande massmördare anser jag.
Citera
2009-08-20, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Han kan ju ha blivit rätt desperat attfå åka in i finkan när han insåg att det var en massa människor som ville ge honom stryk (som kände till hans namn och adress). Därinne är han mycket säkrare än här ute. Ju fler brott han erkände, desto större sannolikhet att de skulle ta in honom och hålla honom i förvar.

Tveksamt ryktades ju att hans mamma ville stämma media för förtal
Citera
2009-08-20, 20:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Aha, så Amandine misstänkte inte att det var han per automatik alltså, utan hon konfronterade honom efter outningen.
Japp.
Citera
2009-08-20, 20:56
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Alternativt insåg han, när han läste vad som skrevs om honom här på FB, att han till slut skulle bli avslöjad. Kanske insåg han också hur sjukt hans beteende har varit och ville ha hjälp.
Han nekade under de första förhören på måndagen, men på tisdag morgon ringde han själv upp polisen och erkände.
Jag tror att det var de anhöriga som lirkat ur honom sanningen och tvingat honom att erkänna för polisen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2009-08-20 kl. 20:59.
Citera
2009-08-20, 20:58
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Han nekade under de första förhören på måndagen, men på tisdagsmorgon ringde han själv upp polisen och erkände.
Jag tror att det var de anhöriga som lirkat ur honom sanningen och tvingat honom att erkänna för polisen.
Det var samma tanke som slog mig direkt jag hörde om erkännandet. Så jag tror som du.
Citera
2009-08-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Jo, det är ju klart, det är mycket möjligt att han förstod att han inte skulle vara säker ute i vida världen och bara ville skydda sig själv.
Citera
2009-08-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver1
Jag tycker inte det är bra att föräldrarna tar avstånd från sin son.
Han kommer ju komma ut om nåt år lr så, och utan sin familjs stöd är väl risken större att han spårar ut totalt.
Han är ju faktiskt psykiskt sjuk och behöver vård,inte undra på att han blev så störd med såna känslokalla föräldrar!

Fast som Joel själv skriver (på FB) så har han inte haft en "vanlig uppväxt", inga sexövergrepp men männen (far- och styvfar?) har varit våldsamma och hotfulla- till viss del.

Här i ligger nog förklaringen till det hela. Joel har vuxit upp med en far/fadersförebild som plågat honom på olika sätt och en mamma som inte tagit honom i försvar. Detta har i sin tur genererat ett behov av att i vuxen ålder själv ta makten över våldet och osäkerheten, i Joels fall via djur (andra kanske slår sina barn, hustrur etc) Genom att plåga djur har han kunnat tränga undan hur han själv plågades som barn och de inre sår som det gett upphov till.

Om man ser det så, är det inte heller märkligt att familjen tar avstånd för det är ingen vanlig familj vi talar om. Det är ingen mamma och pappa som någonsin klarat av att fungera som stödjande personer, (i ett annat inlägg skrev Joel att han inte hade en flock (familj) att han var ensam, men inte led av det -det gjorde han, det ser vi idag), utan de har söndrat och härskat och de fortsätter med det, då det gör för ont att i efterhand förstå vad för "monster" man skapat.
Citera
2009-08-20, 21:03
Medlem
Citat:
Han nekade under de första förhören på måndagen, men på tisdag morgon ringde han själv upp polisen och erkände.
Jag tror att det är troligare att han erkände för att själv komma undan "lynchmobben" än att göra de anhöriga tillags. Han hade ju trots allt knivhotat mamman när hon inte gjorde som han ville och skadat småsyskonen när de var dumma enligt honom, så han slår inte mig som den typen som gör något för att hans familj vill det. I så fall hade han väl lika gärna skaffat bättre psykiatrisk hjälp tidigare, eftersom hans familj hade pressat honom om det i flera år.
Så jag tror inte att han erkände för att familjen ville det, utan snarare för att han fattade att han helt enkelt ändå skulle åka dit.
Citera
2009-08-20, 21:06
Medlem
Théodicées avatar
fyfan haft en klump i magen flera dagar nu.. så sjukt hela grejen, det han skrivit här skrämde mig som fan, hur kan man leva i en sån desillusionerad verklighet? mina tankar går ut till alla som förlorade sina husdjur, jag hade gråtit och behövt terapi ta mig fan om det hände mig..
Citera
2009-08-20, 21:08
Medlem
Softis...s avatar
Citat:

Kan så vara. Men varför erkänner han då att han dödat 20 katter och en hund? Är det för att han vill stoltsera med det han gjort eller är det för att han vill ha hjälp och så att säga lägga alla korten på bordet?

Edit: Angående tidsaspekten så krävs det en hel del av inre dialog innan man fattar ett så svårt beslut som att gå till polisen och erkänna ett så avskyvärt brott.
Senast redigerad av Softis... 2009-08-20 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in