2009-08-27, 14:06
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Jag har inte hört någon hota hans familj iallafall. Däremot hot mot Joel är rätt vanliga.

Känner du till Lerum?
Efter en sådan här händelse så är det nog rätt vanligt att folk slänger ur sig både det ena och det andra, men få skulle nog göra någonting på riktigt. Men jag har svårt att tro att den här killen kommer vandra runt på Lerums gator som en vanlig man igen.

Bra att folk har så mycket vett i skallen att de inte ger sig på familjen. Men jag undrar ändå hur de mår, om de kan leva ett vanligt liv. Jobba, åka till ICA och handla och allt sånt där. För visst är väl Lerum ett så pass litet samhälle att alla borde känna till det här och veta vilka familjen är?

Det blir kanske Joels hårdaste straff. Att han skämt ut sin familj. Men förhoppningsvis dömd han till Rättpsykriatrisk vård och får sitta länge. Killen är riktigt farlig. Polisen har ju själva sagt att de håller honom delvis pga. hotbilden mot honom och delvis pga. risken för att hans ska begå andra brott. Jag tror han är kapabel att mörda, han sökte uppmärksamhet efter han dödat katterna, ville att media skulle skriva om händelserna. Han han mördat en tjej så hade folk varit rädda för honom och det är sånt som personen som han njuter av, rädsla.
Jag hoppas att han aldrig kommer ut från Rättpsyk. För samhällets säkerhets skull. En sådan som honom blir aldrig frisk. Hade han inte åkt dit hade det slutat med att han gått från katter till sexualmord.
Citera
2009-08-27, 14:31
Medlem
Machiavelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Känner du till Lerum?
Efter en sådan här händelse så är det nog rätt vanligt att folk slänger ur sig både det ena och det andra, men få skulle nog göra någonting på riktigt. Men jag har svårt att tro att den här killen kommer vandra runt på Lerums gator som en vanlig man igen.

Bra att folk har så mycket vett i skallen att de inte ger sig på familjen. Men jag undrar ändå hur de mår, om de kan leva ett vanligt liv. Jobba, åka till ICA och handla och allt sånt där. För visst är väl Lerum ett så pass litet samhälle att alla borde känna till det här och veta vilka familjen är?

Det blir kanske Joels hårdaste straff. Att han skämt ut sin familj. Men förhoppningsvis dömd han till Rättpsykriatrisk vård och får sitta länge. Killen är riktigt farlig. Polisen har ju själva sagt att de håller honom delvis pga. hotbilden mot honom och delvis pga. risken för att hans ska begå andra brott. Jag tror han är kapabel att mörda, han sökte uppmärksamhet efter han dödat katterna, ville att media skulle skriva om händelserna. Han han mördat en tjej så hade folk varit rädda för honom och det är sånt som personen som han njuter av, rädsla.
Jag hoppas att han aldrig kommer ut från Rättpsyk. För samhällets säkerhets skull. En sådan som honom blir aldrig frisk. Hade han inte åkt dit hade det slutat med att han gått från katter till sexualmord.

Jag bor i Lerum och jag skulle tro att hotbilden mot hans familj inte är så stor.
För jag känner en som har likadant efternamn som Joel (och nej dom är inte släkt) och till henne har flera personer ringt, vissa har hotat henne, fast dom flesta har frågat saker som "Är du Joels kusin?" "Är hela Ander familjen dum i huvudet eller?" etc.

Fast hotbilden mot Joel därmot är stor.
Känner många och har hört många som sagt saker i stil med "Om jag stöter på honom så kommer jag slå sönder honom", "När han kommer ut ur fängelset är det första jag ska göra att misshandla honom" etc.
Därmot så är det mesta självklart bara snack.
Fast jag kan ju tänka mig att det inte kan vara så roligt för Joel om han stöter på ett par fulla Lerumsbor någon natt som känner igen honom som kattmördaren
Citera
2009-08-27, 14:34
Medlem
epost72s avatar
Bernardos123s outning

Djurplågare lös i Lerum

Runt post 355 sker outningen för de som missat den.
Citera
2009-08-27, 15:15
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Men vet vi detta med säkerhet? Det vi vet är väl egentligen att han började döda katter nån gång under 2008, och att han dödade ca 20 katter och en hund från dess fram till nu. De fall där han skickade brev vet vi när de hände, men de andra vet vi inte när, var eller hur.

Det verkar som om det intensifierats under sommaren, annars skulle han åkt fast redan förra året. Och under perioden sen augusti 2008 har han knappt skrivit på FB.
Citera
2009-08-27, 15:50
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Men han skrev ju inte så värst ofta som Bernardo123, det var ju under 2008 han skrev men dödsorgien inträffade under sommaren.

Ja, du har alldeles rätt. Jag skrev:

"Ja, han fick cred där av vissa och han fick luft under vingarna även av dem som förfärades, ju mer förfärade de blev, desto mer lönade det sig för honom att bli värre och värre i sina inlägg. Han var en nobody som i sina egna ögon blev till en farlig man, precis som hans hjältar."

Jag skulle ha skrivit handlingar istället för inlägg.
Citera
2009-08-27, 17:46
Bannlyst
Citat:
Han har aspergers syndrom så att han har blivit som han blev har troligen inte med barndomen att göra.
Fail
Citera
2009-08-27, 19:17
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Ja, du har alldeles rätt. Jag skrev:

"Ja, han fick cred där av vissa och han fick luft under vingarna även av dem som förfärades, ju mer förfärade de blev, desto mer lönade det sig för honom att bli värre och värre i sina inlägg. Han var en nobody som i sina egna ögon blev till en farlig man, precis som hans hjältar."

Jag skulle ha skrivit handlingar istället för inlägg.

Jag tror annars han slog till under sommaren för att alla ungdomar är borta då, och ungdomarna är dem som främst är ute under den tiden. då han härjade runt.
Citera
2009-08-27, 19:25
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Fail

Vad menar du?
Citera
2009-08-27, 19:48
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Vad menar du?

Möjligen att aspergers inte är nån förklaring till ondska?
Citera
2009-08-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Är Joel fortfarande oskuld?
Tycker nog att det framskymtar något sånt.....

Tycker du inte att det är liiite svår fråga att svara på. Jag menar vem fasiken vet det mer än han själv?
Citera
2009-08-27, 20:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangbongbang
Tycker du inte att det är liiite svår fråga att svara på. Jag menar vem fasiken vet det mer än han själv?

Minst en person till vet, åtminstone om han inte är oskuld.
Men den frågan kan vi nog inte reda ut här, om nu ingen träder fram i tråden.
Citera
2009-08-27, 20:59
Medlem
Citat:
Någon boende i Lerum som vet hur snacket går nu? Killen verkar ju inte ha varit direkt populär om man säger så, inte så mycket vänner och sånt. Men jag oroar mig för hotbilden mot hans föräldrar. De måste ha fått ta i mot en del hot, läste någonstans att mamman tagit bort sin Facebookprofil precis efter den här härvan blev känd.

Samtidigt har Joel själv varit ganska kaxig. Jag läste en diskussion han hade med en annan användare som slutade med att Joel började hota den andra användarens familj. Han skrev som en riktig psykopat, om hur han ville hänga upp dem på väggen och använda knivar.. en pistol gör ju lidandet kort.

Men att gå sig på hans familj vore verkligen helt fel, de kan inte hjälpa det här. Han har aspergers syndrom så att han har blivit som han blev har troligen inte med barndomen att göra.
Jag vill alltså absolut vädja till att inte rikta någon ilska mot familjen.. Samtidigt som jag undrar om någon i Lerum vet hur de har det efter de fått veta vad som hänt sin son. Finns det en hotbild? Vågar de gå till sina arbeten eller gå ut och sådana saker? Lerum är ju som jag förstått det en liten ort där de flesta borde känna igen varandra.
Nu bor ju inte jag i Lerum, men jag hänger där ibland och de jag har pratat med sa att om det vore de själva så skulle de ha flyttat. De hade absolut inte bott kvar. Jag tror inte att det finns någon hotbild mot familjen (eller man vet ju i och för sig aldrig vad det finns för folk och det finns ju folk till allt), men mest för skammen. Att alla vet att det är deras barn som har gjort detta, att de skulle känna sig så uttittade.
Dessutom har jag hört att det inte bara är Joel som har/hade psykiska problem. Mer än så vet jag tyvärr inte, så om det bara är ett rykte eller inte, det vågar jag inte säga.

Edit: Inte bara Joel i den familjen som har/hade psykiska problem, skulle det stå.
Senast redigerad av Aslana 2009-08-27 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in