2009-08-25, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Jag kanske har missförstått, men alla psykopater är väl inte potentiella mördare väl? Det handlar väl egentligen mest om vilken handling de får ut mest av att utföra. De allra flesta måste väl ändå kalkylera att det vore dumt att mörda en annan människa eftersom risken är stor att man åker in i fängelset.

Du har helt rätt. Många psykopater lyckas kanalisera sin psykopati genom yrkeslivet. Till exempel så är psykopater klart överrepresenterade bland företagsledare. Däremot är de underrepresenterade i officerskåren, vilket kanske är tvärtemot vad populasen skulle tro.
Citera
2009-08-25, 21:53
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelo
Vadå "satt stopp för honom"? Han kommer ju ut så småningom...

Hela Sverige känner till honom. Det är mer troligt att han får gratis plastikoperation av närmsta fyllkalle på nån krog om han råkar gå förbi än att han mördar en kvinna.

Sen så vet jag inte om jag ska tro på psykopat-drabblet. Säkert så vill han vara en psykopat och tror han är det. Men egentligen är han en förvirrad och skrämd pojke. Han är farlig, men jag skulle tro att han främst är farlig för djur och barn, inte för vuxna människor.
Citera
2009-08-25, 21:56
Medlem
Andrianmihajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Du har helt rätt. Många psykopater lyckas kanalisera sin psykopati genom yrkeslivet. Till exempel så är psykopater klart överrepresenterade bland företagsledare. Däremot är de underrepresenterade i officerskåren, vilket kanske är tvärtemot vad populasen skulle tro.

Så sant, psykopater är lika vanliga i styrelserummen som i våra fängelser. De är endast de mindre begåvade, de med minst impulskontroll, som begår brott och hamnar bakom lås och bom.
Citera
2009-08-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Sen så vet jag inte om jag ska tro på psykopat-drabblet. Säkert så vill han vara en psykopat och tror han är det. Men egentligen är han en förvirrad och skrämd pojke. Han är farlig, men jag skulle tro att han främst är farlig för djur och barn, inte för vuxna människor.

Ja, men då är det ju lugnt! Ett barn mer eller mindre, vad skulle det spela för roll liksom..?
Citera
2009-08-25, 21:59
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davala
Ja, men då är det ju lugnt! Ett barn mer eller mindre, vad skulle det spela för roll liksom..?

Han är uppenbarligen ett barn. Dessutom är en människas hjärna inte färdigutvecklad förrän vid 25 års ålder har jag för mig.
Citera
2009-08-25, 22:14
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Jag vill bara instämma o påpeka att uttrycket "att gå över lik" inom karriärsyrken kan ha sin förklaring...
De flesta psykopater mördar alltså inte. Bland människor med olika diagnoser överhuvudtaget är det en försvinnande liten del som mördar.
Citera
2009-08-25, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caacrinolaas
Nån som kan PM:a namn kanske?

Joel Ander.
Citera
2009-08-25, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag vill bara instämma o påpeka att uttrycket "att gå över lik" inom karriärsyrken kan ha sin förklaring...
De flesta psykopater mördar alltså inte. Bland människor med olika diagnoser överhuvudtaget är det en försvinnande liten del som mördar.

Bland människor rent generellt är det försvinnande liten del som mördar.
Citera
2009-08-25, 22:39
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
Bland människor rent generellt är det försvinnande liten del som mördar.

Som tur är..
Ville bara poängtera det där med diagnoser, de som har en sådan ska inte behöva känna det som att vi tror att de automatiskt är presumtiva mördare..
Citera
2009-08-25, 22:44
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Du har helt rätt. Många psykopater lyckas kanalisera sin psykopati genom yrkeslivet. Till exempel så är psykopater klart överrepresenterade bland företagsledare

Det där är en myt, och en myt som romantiserar psykopater.

Psykopater är inte alls "överrepresenterade bland företagsledare" och chefer. Det finns en del exempel på hur en psykopat kan kanalisera sin psykopati inom en yrkesroll , och då kanske inom manchettbrottslighet, typ skalbolagsaffärer och liknande, men knappt ofta som en "riktig" chef.

Oftare så leder nämligen en psykopatisk personlighetsstörning till kollisioner av olika slag, sociala slitningar, konflikter. En av psykopatens karaktäriserande egenskaper är oförmågan till empati, och brist på impulskontroll, och både förmågan att få sin personal att känna sig uppskattade , prestera bra, och kontinuitet är viktiga för en chef. Att kunna handskas med människior - vilket inte psykopaten kan.

Visst kan en psykopat , tillfälligt fungera manipulerande på individer och grupper, men bygget rasar ganska snabbt. Därför karaktäriseras psykopaters liv av uppbrott, hopp mellan jobb och relationer kriminalitet av olika slag, osv. Psykopaten är ingen cool "kall" övermänniskotyp. Oftare lever han/hon ett liv som brukar kategoriseras som en losertillvaro.
Citera
2009-08-25, 22:56
Medlem
art74emiss avatar
Personen som MrRobot nämner (vars åsikt han ville ha i denna tragiska historia) tror jag inte är någon annan än vår "käre" Joel. Jag vet att många kommer att hävda att så inte är fallet, men det finns alldeles för många likheter än skillnader mellan dessa två äckel. Jag kallar honom "insider" eftersom man inte får säga rätt ut vem man syftar på. "Insider" har EXAKT samma syn på djur som Joel, EXAKT samma favoritseriemördare etc etc....för övrigt exakt de seriemördare som Joel hade uppsatta på sin vägg.

Jag är medveten om att de förekommer i en tråd samtidigt (men då endast med ett inlägg av "insider"). Men hallå! Hur lätt är det inte att vara inloggad på två konton samtidigt och låta de chatta med varandra, för att försöka förvilla omgivningen och få dem att tro att de är två helt olika individer. "insider" avslöjar också i en tråd exakt samma ålder som Joel och liknande bakgrund. "Insiders" fysiska beskrivning av sig själv skiljer sig dock ifrån Joels (rätt markant), men det tror jag också bara är ett sätt att få oss att tro att Joel och "insider" är två olika individer. Inte minst då en person i samma tråd som "insider", "benämner" honom med Bernardo123, som är Joels uppmärksammade ID i den härvan. "Insider" har dessutom inte varit aktiv här på FB sedan i höstas (om man kollar inläggen)...så ett tag förekom de båda samtidigt på FB, men konfererade aldrig med varandra (förutom ett inlägg av "insider")...och senare lät Joel "insider-kontot" "vila" och han använde mer frekvent endast Bernardo123. Dessutom...med tanke på att de två har just exakt samma syn på djur o.d. så borde de två har lyft varandra till skyarna och "närt" sig på varandra.... vad den andra sagt och gjort...men de har de inte!

Avgör själva....detta är i alla fall min teori!
Senast redigerad av art74emis 2009-08-25 kl. 23:10.
Citera
2009-08-25, 23:04
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av art74emis
Personen som MrRobot nämner (vars åsikt han ville ha i denna tragiska historia) tror jag inte är någon annan än vår "käre" Joel. Jag vet att många kommer att hävda att så inte är fallet, men det finns alldeles för många likheter än skillnader mellan dessa två äckel. Jag kallar honom "insider" eftersom man inte får säga rätt ut vem man syftar på. "Insider" har EXAKT samma syn på djur som Joel, EXAKT samma favoritseriemördare etc etc....för övrigt exakt de seriemördare som Joel hade uppsatta på sin vägg.

Jag är medveten om att de förekommer i en tråd samtidigt (men då endast med ett inlägg av "insider"). Men hallå! Hur lätt är det inte att vara inloggad på två konton samtidigt och låta de chatta med varandra, för att försöka förvilla omgivningen och få dem att tro att de är två helt olika individer. "insider" avslöjar också i en tråd exakt samma ålder som Joel och liknande bakgrund. "Insiders" fysiska beskrivning av sig själv skiljer sig dock ifrån Joels (rätt markant), men det tror jag också bara är ett sätt att få oss att tro att Joel och "insider" är två olika individer. Inte minst då en person i samma tråd som "insider", "benämner" honom med Bernardo123, som är Joels uppmärksammade ID i den härvan. "Insider" har dessutom inte varit aktiv här på FB sedan i höstas (om man kollar inläggen)...så ett tag förekom de båda samtidigt på FB, men konfererade aldrig med varandra (förutom ett inlägg av "insider")...och senare lät Joel "insider-kontot" "vila" och han använde mer frekvent endast Bernardo123. Dessutom...med tanke på att de två har just exakt samma syn på djur o.d. så borde de två har lyft varandra till skyarna och "närt" sig på varandra.... vad den andra sagt och gjort...men de har de inte!

Tror Joel har haft ytterligare ett ID som han har nyttjat en del (avatar i form av en "böna" e.d) med alldeles för likvärdiga åsikter om allt möjligt.

Avgör själva....detta är i alla fall min teori!

"Bönan" skrev ju efter Joel haffades att han tyckte det var synd att Joel åkte dit eller nåt. Jag tror Joel är alldeles för uppbragd för att kunna ha kapaciteten att genomföra offensiva trolloperationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in