2009-08-24, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Tro vad ni vill. Jag skulle påstå att man är naiv om man inbillar sig att det är en unik företeelse för denna Joel , detta med att slå ihjäl ett djur för sitt sadistiska nöjes skull.

När barn plågar husdjur och andra mindre djur så går det knappast in i statistiken. De lär väl för det första kanske inte bli påkomna så ofta och om de blir påkomna så lär de väl bara leda till utskällning/bestraffning av föräldrar.
Citera
2009-08-24, 16:22
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
När barn plågar husdjur och andra mindre djur så går det knappast in i statistiken. De lär väl för det första kanske inte bli påkomna så ofta och om de blir påkomna så lär de väl bara leda till utskällning/bestraffning av föräldrar.

Ja, jag tror definitivt , tyvärr, att den största andelen av de fall av djurplågeri som sker i sverige, säkert dagligen, förblir ouppklarade och utanför statistiken.
Citera
2009-08-24, 16:37
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ja, jag tror definitivt , tyvärr, att den största andelen av de fall av djurplågeri som sker i sverige, säkert dagligen, förblir ouppklarade och utanför statistiken.
Men det finns ju olika grader av djurplågeri. Och det som Joel har ägnat sig åt kan du väl knappast påstå tillhöra den mest vanligt förekommande typen av djurplågeri? I så fall tror jag du har uppfattat statistiken gravt fel.
Senast redigerad av KönsKlas 2009-08-24 kl. 16:39.
Citera
2009-08-24, 16:43
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Men det finns ju olika grader av djurplågeri. Och det som Joel har ägnat sig åt kan du väl knappast påstå tillhöra den mest vanligt förekommande typen av djurplågeri? I så fall tror jag du har uppfattat statistiken gravt fel.

Jag tror inte att det är jättevanligt med djurplågeri, men jag tror att det förekommer åtskilliga fall varje år där oskyldiga djur torteras ihjäl av idioter som tycker det är kul.

Te x har jag hört indikationer på att det ska bli vanligare att hetsa sina kamphundar på katter eller får (har läst om två fall hittills, men även hört berättats) eller att roa sig med att mata sina ormar med levande kattungar.. Eller arrangera tuufäktningar där tuppar hackar ihjäl varandra. Framförallt tror jag katter utsatta, då det finns lite "för många" av dem.

Jag är själv djurvän och har två helsköna innekatter, så jag tycker inte om det. Djur är så skyddslösa mot människor.

Dock håller jag med om att enstaka personer som begår en serie av likartade brott, som den här joel, är rätt ovanliga. Speciellt det här med breven.
Citera
2009-08-24, 16:45
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att det är jättevanligt med djurplågeri, men jag tror att det förekommer åtskilliga fall varje år där oskyldiga djur torteras ihjäl av idioter som tycker det är kul.

Te x har jag hört indikationer på att det ska bli vanligare att hetsa sina kamphundar på katter eller får (har läst om två fall hittills, men även hört berättats) eller att roa sig med att mata sina ormar med levande kattungar.. Eller arrangera tuufäktningar där tuppar hackar ihjäl varandra. Framförallt tror jag katter utsatta, då det finns lite "för många" av dem.

Jag är själv djurvän och har två helsköna innekatter, så jag tycker inte om det. Djur är så skyddslösa mot människor.

Dock håller jag med om att enstaka personer som begår en serie av likartade brott, som den här joel, är rätt ovanliga. Speciellt det här med breven.
Vart är det du hör dessa anekdoter/indikationer? Visst djurplågeri förekommer, joel är inte unikum men knappast att de kan tituleras vanligt förekommande. Men vad vet jag..
Citera
2009-08-24, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SteveUrkel
Okej vad gör dig så säker på att detta är vanligt förekommande?
Min syrras katt försvann förra måndagen och har varit borta sen dess, han brukar alltid komma hem på kvällen, hoppas det inte är så utbrett..
Citera
2009-08-24, 17:11
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveUrkel
Vart är det du hör dessa anekdoter/indikationer? Visst djurplågeri förekommer, joel är inte unikum men knappast att de kan tituleras vanligt förekommande. Men vad vet jag..

Ok. Vi får hoppas det.
Min inställning att det inte är helt ovanligt med människor som inte drar sig för att döda djur för nöjes skull är inget jag kan "bevisa", så vi lägger ner den här diskussionen.
Citera
2009-08-24, 18:12
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Min syrras katt försvann förra måndagen och har varit borta sen dess, han brukar alltid komma hem på kvällen, hoppas det inte är så utbrett..
Han kan säkert ha inspirerat många den här killen, är själv ingen kattälskare, men gillar inte att man ska plåga djur, det ska gå snabbt och smärtfritt, se min signatur..
Citera
2009-08-24, 18:28
Medlem
Kommer FB få den utlystna belöningssumman nu då?
Citera
2009-08-24, 18:40
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ok. Vi får hoppas det.
Min inställning att det inte är helt ovanligt med människor som inte drar sig för att döda djur för nöjes skull är inget jag kan "bevisa", så vi lägger ner den här diskussionen.

I små landsortsbyar är det relativt vanligt med grymhet mot djur som jag uppfattat det. Dels från äldre djurägare som inte har kapaciteten att se till sina djur, och dels från ungdomar som av tristess t.ex skjuter vingarna av kråkor, slår grannens hund eller attackerar vilda djur.

Från byn där jag växte upp så fanns en kille som alltid skulle skjuta djur och liknande. Men han slutade då jag var fyra år, eftersom min farmor tog mig ut på en promenad för att titta på grävlingsungarna som han skjutit. Jag började gråta efter jag sett det där, och var nästan redo att attackera killen (som då var i tjugoårsåldern). Sedan dess har han inte skjutit så många djur.

Senast redigerad av Neromecha 2009-08-24 kl. 18:47.
Citera
2009-08-24, 18:45
Bannlyst
Såvitt jag förstår ska han psykundersökas under häktningstiden. Nån som vet om det är en p7-undersökning det handlar om?
Citera
2009-08-24, 18:49
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Såvitt jag förstår ska han psykundersökas under häktningstiden. Nån som vet om det är en p7-undersökning det handlar om?

Borde vara en P7a ja.. Annars skulle han ha förflyttats från häktet till typ vafanheterställetdärmangörstorasinnesundersökninge nigöteborg?!?!?! Har glömt.
Motsvarigheten till huddinges 112.. Jag kommer snart på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in